Astronomové našli další úlomek bolidu "Vysočina", expedice pokračují

Jihlava - Kdo hledá, najde. Astronomové natrefili na další úlomek z bolidu, který ozářil nebe nad Českem 9. prosince. Kámen váží 41 gramů a byl nalezen pouhých 20 metrů od vypočítané ideální linky pro dopad těles o této hmotnosti, potvrdil tajemník České astronomické společnosti Pavel Suchan. Pátrání tím zdaleka nekončí.

Druhý meteorit našel v pondělí 12. ledna kolem poledne Tomáš Henych z Astronomického ústavu Akademie věd u obce Vatín na Žďársku. "Dráha pohybu meteoritu byla velmi složitá, těleso letělo posledních 25 kilometrů volným pádem, působil na ně vítr různé síly a směrů. Přesto se meteorit podařilo najít asi 20 metrů od vypočítaného místa, to je světový unikát," řekl Suchan.

První, přibližně centimetrový meteorit byl nalezen loni 20. prosince na poli u Nové Vsi u Nového Města na Moravě členem Klubu astronomů Pelhřimovska, který se účastnil hledací expedice Jihlavské astronomické společnosti a Společnosti pro meziplanetární hmotu.

Hledání dalších úlomků pokračuje. Podle Pavla Spurného, vedoucího oddělení meziplanetární hmoty Astronomického ústavu je denně v terénu pět až sedm lidí z Astronomického ústavu, ve čtvrtek se přidá další expedice organizovaná časopisem Vesmír. O víkendu by měli přijít opět hledat i členové Jihlavské astronomické společnosti.

Podle Marka Janáče z redakce časopisu Vesmír se přihlásilo až 85 dobrovolníků. "Většina z nich sice ve všední den nemůže, ale počítáme s nimi. Expedice budou v závislosti na počasí pokračovat i v dalších termínech," řekl Janáč ČTK.

Bolid, který byl pozorován nad Moravou 9. 12. 2014 není z hlediska celé Zeměkoule až tak výjimečným jevem. Země se s takovým tělesem střetává prakticky každý den. Řada událostí je ale nad rozlehlými plochami oceánů a ne každý pád takového bolidu je doprovázen i dopadem tělesa, tedy meteoritu, na zemský povrch. Původní těleso se často vypaří už v atmosféře.

Bolid "Vysočina" byl v tomto ohledu výjimečným jevem, s kterým se v ČR setkáme maximálně jednou za několik roků. Světelnou dráhu dlouhou 170 km uletělo za bezmála 9 sekund. Takto dlouhé bolidy pozorujeme jen výjimečně. Největší jasnosti přesahující jasnost Měsíce v úplňku dosáhl bolid ve výšce 37 km nad zemí severovýchodně od Vírské přehrady a pohasl ve výšce necelých 25 km vysoko 6 km jihovýchodně od Žďáru nad Sázavou. V této chvíli již bylo těleso zbrzděno na rychlost menší než 5 km/s a jeho hmotnost byla necelý 1 kg. Proto bylo zřejmé, že na zem dopadly úlomky původního tělesa, tedy meteority. Největší kus se dosud nenašel, uvedl server astro.cz.