Zlevněné zboží nebo speciální akce patří v životě Čechů k důležitým faktorům nákupního rozhodování. Na 90 procent Čechů je sleduje, vyplývá z průzkumu společnosti Cofidis mezi 525 respondenty. Nejčastěji slevy sledují lidé se základním vzděláním, těch je dokonce 98 procent.
Nejvíce lidí pravidelně sleduje výhodné nabídky u potravin, následuje oblečení, drogerie a kosmetika. Více než dvě třetiny lidí by se zajímaly o slevy a akce i při výběru finančních produktů, jako jsou hypotéky nebo spotřebitelské úvěry.
Akce a slevy mají v České republice na rozhodování o nákupu velký vliv. Podle dat ze serveru Kupi.cz je Česko se 163 letáky týdně na třetím místě ve střední Evropě v počtu vydávaných akčních letáků.
U potravin příležitost k výhodnému nákupu vidí 80 procent dotazovaných. Následuje oblečení, kde speciální akce sleduje polovina respondentů. Velký rozdíl je zde mezi muži a ženami. Zatímco akce a slevy u oblečení mají v hledáčku dvě třetiny žen, u mužů je to pouze 39 procent. Výrazně odlišný je zde výsledek také u mladých lidí do 26 let. Speciální akce a slevy oblečení sledují tři čtvrtiny dotazovaných.
Obdobné výsledky platí i u drogerie a kosmetiky, a to včetně preferencí mužů a žen. Na čtvrtém místě se umístila elektrozařízení, kde akce sleduje třetina dotazovaných, zde je naopak patrný vyšší zájem ze strany mužů. O speciální nabídky se zajímá 37 procent mužů a 29 procent žen.
Češi naopak pravidelně příliš nesledují akce a slevy u nemovitostí (šest procent), spotřebitelských úvěrů (pět procent) nebo u hypoték (čtyři procenta) a dalších finančních produktů (tři procenta). Ve všech těchto oblastech jsou aktivnější při sledování výhodných nabídek muži.
Z průzkumu však také vyplývá, že ačkoliv Češi v drtivé většině speciální nabídky a akce sledují, ne každý si dá práci s ověřením jejich výhodnosti. Tím, zda je avizovaná akce skutečně výhodná, si jsou jisté necelé dvě třetiny dotazovaných. Ostatní dají na slevové letáky nebo na inzerované výhodné nabídky bez jakéhokoliv dalšího ověřování.
"To často nahrává nekalému chování ze strany obchodníků. Například nedávný Black Friday opět odhalil triky e-shopů, které často lžou o výši slevy. Podle Hlídače shopů jsou v některých e-shopech vůči původním cenám průměrně uváděné slevy klidně i dvakrát vyšší než reálné," uvedl ředitel marketingu Cofidisu Milan Bouda. Je ale podle něj pravděpodobné, že vzhledem k medializaci právě takových případů a současně i v souvislosti se stále rostoucími cenami začnou být lidé i v tomto ohledu obezřetnější.
Související
Poláci šli do našich obchodů zjistit, proč Češi nakupují u nich. Už se nediví
V Česku probíhá podzimní sbírka potravin, zapojily se tisíce prodejen
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Google měl výpadek. Důvod není jasný, potíže hlásili lidé po celém světě
před 15 minutami
Kyjev představil novou tvář. Za ministerstvo bude mluvit umělá inteligence
před 56 minutami
Fico zkritizoval Evropskou unii: Není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu
před 1 hodinou
Vážná nehoda v Praze. Porsche srazilo ženu s kočárkem ve Vysočanech
před 1 hodinou
Švýcarsko nenabídlo Rusku pozvánku na mírový summit o Ukrajině
před 1 hodinou
Jak je princezně Kate? Princ William odpovídal na všetečné otázky lidí v ulicích
před 2 hodinami
Ruská balistická raketa zasáhla Oděsu. Ukrajina útočí na energetickou infrastrukturu Ruska
před 2 hodinami
Hamás odmítl "mimořádně velkorysou" nabídku Izraele na příměří
před 3 hodinami
Rusko navrhlo členům OSN rezoluci o zákazu zbraní ve vesmíru. Samo ji před týdnem vetovalo
před 3 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině opět použila zakázané chemické zbraně, tvrdí USA
před 4 hodinami
Turecko se přidá k žalobě JAR, která u Mezinárodního soudního dvora viní Izrael z genocidy
před 4 hodinami
Medvěd na Slovensku opět zaútočil na člověka. Šlo o houbaře
před 5 hodinami
Letní počasí se příští týden nevrátí, teploty se ale ustálí
před 7 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
včera
Vstup Česka do Evropské unie byl výhrou, i když EU není bezchybná, řekl Pavel
včera
USA oznámily obří balík sankcí proti Rusku a zemím, které pomáhají jejich vojenskému průmyslu. Včetně Slovenska
včera
Blinken: Odmítnutím dohody Hamás ukáže, že se o Palestince „nestará“
včera
Nová bilance: V Pásmu Gazy zemřelo přes 34 500 lidí
včera
„Udeřte je do obličeje,“ radí Lukašenko běloruským sportovcům před olympiádou
včera
Většina Američanů věří, že Čína využívá TikTok k ovládání občanů v USA
Podle průzkumu agentury Reuters/Ipsos věří většina Američanů, že Čína využívá sociální síť TikTok k formování veřejného mínění v USA.
Zdroj: Libor Novák