Praha - Operátoři zkouší pozornost svých zákazníků různými triky. Mění smlouvy, účtují neobjednané služby nebo si účtují pokuty, na které nemají nárok. Spotřebitelé se mohou domáhat nápravy reklamací a poté námitkou k Českému telekomunikačnímu úřadu. Informuje dTest.
Reklamace služeb elektronických komunikací, tedy nejčastěji telefonních služeb na mobilních a pevných linkách, internetu, ale také třeba kabelové televize a satelitního vysílání, se řídí trochu jinými pravidly, než jsme zvyklí u reklamace zboží. Mimo zákona o ochraně spotřebitele se totiž uplatňuje i zákon o elektronických komunikacích, který má svá specifická pravidla. „Rozdíl je hned v tom, jak rychle musíme reklamovat," říká Miloš Borovička, právní poradce dTestu a vysvětluje: „Na uplatnění reklamace máme jen dva měsíce od chvíle, kdy nám přijde vyúčtování. Poté naše právo reklamovat zanikne a operátor se tím už nemusí zabývat." U služeb kde se vyúčtování neposkytuje, například u přeplacených mobilních karet, je nutné reklamovat do dvou měsíců od poskytnutí služby, což zákazník pozná nejčastěji podle stržené platby.Reklamaci vyúčtování lze uplatnit mnoha způsoby na pobočce operátora osobně, v sídle písemně nebo třeba hovorem na zákaznické lince či reklamačním formulářem na internetových stránkách. „Okamžikem uplatnění reklamace běží měsíční lhůta pro vyřízení a tady nastávají první zádrhele. Setkáváme se ale i s tím, že operátoři uplatnění reklamace zpracují až s několikadenním odstupem a spotřebiteli nevystaví reklamační protokol. Lhůtu na vyřízení pak počítají až od chvíle, kdy se jim reklamace dostane na centrálu, nebo od chvíle, kdy spotřebiteli pošlou zprávu, že zaevidovali stížnost. Tím však porušují zákon o ochraně spotřebitele," vyčítá Borovička a pokračuje: „Operátoři nemají žádnou výjimku ze způsobu přijímání reklamací, a tak i oni by měli vystavit protokol, ve kterém uvedou datum uplatnění reklamace, její obsah a způsob řešení, který spotřebitel žádá." O vyřízení reklamace musí být zákazník do měsíce informován, jinak operátorům hrozí pokuta až do výše deseti milionů korun.Reklamovat lze každou podezřelou položku vyúčtování nebo kvalitu služby. Operátoři ale nebývají dvakrát vstřícní, stojí si na svých názorech a spotřebitelům často i v oprávněných nárocích nevyhoví. „V takových případech můžete Českému telekomunikačnímu úřadu podat námitku proti vyřízení reklamace. Řízení stoji 100 korun a úřad rozhodne, zda operátor postupoval správně, případně mu nařídí vyúčtování změnit a vrátit peníze," vysvětluje Borovička a dodává: „Na podání námitky máte jen jeden měsíc od vyřízení reklamace a její součástí může být i podnět k udělení pokuty, pokud operátor při reklamaci nepostupoval správně." Operátoři často argumentují tím, že si na jejich služby nikdo hlasitě nestěžuje. Je načase přesvědčit je, že spotřebitelé si opravdu nenechají vše líbit.
19. května 2024 10:48
Česko nakupuje nejvíce zlata na světě. Hodnota zlata v majetku ČNB je proto rekordní
Související
Fotovoltaický boom: Na co si dát pozor před podpisem smlouvy
Spotřebitelům se nelíbí návrh zákona o hromadných žalobách
dtest , Mobilní operátoři , mobily
Aktuálně se děje
před 53 minutami
Princezna Kate čeká na ortel lékařů. Palác se vyjádřil k jejímu aktuálnímu stavu
před 1 hodinou
Policie chce obžalovat 14 převaděčů. Přes hranice dostali dva tisíce migrantů
před 2 hodinami
RECENZE: Svatá s démonickou Bohdalovou se pod podnětnou premisou hroutí a učí nás překrucovat
před 2 hodinami
Tragédie při letu Singapore Airlines. Boeing se dostal do turbulencí
před 3 hodinami
Fiala si volal s Netanjahuem. Premiéři mluvili i o návrhu prokurátora ICC
před 3 hodinami
MS v ledním hokeji: Česko - Kanada 3:4. Velký návrat, pak prohra v prodloužení
před 4 hodinami
V Rusku začaly manévry s nestrategickými jadernými zbraněmi
před 4 hodinami
Fico byl na kontrole. Atentát se řešil ve slovenském parlamentu
před 5 hodinami
Rusové zřejmě způsobili nedávný velký požár ve Varšavě, naznačil Tusk
Aktualizováno před 6 hodinami
Manželka syrského prezidenta Asma Asadová trpí rakovinou
před 6 hodinami
Nepřijatelné a absurdní. Itálie se vyjádřila k zatykači na Netanjahua
před 7 hodinami
WHO: Boje v Charkovské oblasti vysídlily přes 14 tisíc lidí
před 8 hodinami
Kreml nečeká průlom od účasti Číny na konferenci o Ukrajině
před 9 hodinami
Finsku dochází s ruskými migranty trpělivost. Žádá EU, aby zasáhla
před 9 hodinami
Supercela v Litomyšli. Bouře způsobila problémy, meteorologové před ní varovali
před 9 hodinami
Extrémní počasí tvrdě zasáhlo Indii. Teploty stoupají ke 47 stupňům, školy zahájily prázdniny předčasně
před 10 hodinami
Ostudný pokus zasahovat do ofenzivy. Izrael se bouří proti plánu ICC na vydání zatykače
před 10 hodinami
Syn svrženého íránského panovníka označil Raísího za masového vraha. Kritizuje světové kondolence
před 11 hodinami
Duda čelí kritice za kondolenci k úmrtí íránského prezidenta
před 11 hodinami
Úterní počasí: Silné bouřky udeří už odpoledne. Hrozí i rozvodnění menších toků
V části Česka hrozí v úterý odpoledne a večer a v noci na středu silné bouřky, příslušnou výstrahu vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Napršet v nich může i kolem 50 milimetrů, zesílí také vítr.
Zdroj: Jan Hrabě