Praha - Sankce za porušení povinností budou podle Úřadu pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ) udělovány tak jako dosud v přiměřené výši i po účinnosti unijního nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Nemohou znamenat zruinování pokutované instituce. Úřad to uvedl na svém webu, kde odmítl strašení mnohamilionovými sankcemi jako přehnané.
"Případné sankce za porušení povinností obecného nařízení budou jako dosud přiměřené a v žádném případě nemohou být likvidační," uvedl ÚOOÚ. Pokuty mají být podle něj v každém jednotlivém případě účinné, přiměřené a odrazující.
Úřad připomenul, že nyní maximální pokuta činí deset milionů korun a jím dosud uložená nejvyšší pokuta nedosáhla ani poloviny této sazby. Například společnosti T-Mobile úřad udělil pokutu 3,6 miliónu korun za únik osobních údajů jejích zákazníků. Obcím za provinění naopak uděloval pokutu v řádech desetitisíců korun.
Maximální částka se podle unijního nařízení, které nabude účinnosti 25. května, může vyšplhat až na 20 miliónů eur (zhruba 500 miliónů korun). Podle ÚOOÚ by byla nejspíš udělena za "flagrantní porušení" nařízením stanovených povinností zpravidla velkými nadnárodními společnosti.
"Strašit takovými sankcemi menší firmu nebo školu je nesmysl, stejně jako vydávání horentních částek, podstatně převyšujících výši pokut Úřadem pro ochranu osobních údajů ukládaných, za externí audity soulad s nařízením nezaručujícími," uvádí úřad.
GDPR míří podle ÚOOÚ primárně na nadnárodní správce osobních údajů, jako příklad uvedl zneužití dat sociální sítě Facebook. Společnosti typu Amazon, Google, Facebook nebo Twitter budou podle úřadu i plátci chystané 'digitální' daně, která činí tři procenta z obratu, neboť mají roční celosvětové příjmy nad 20 miliard korun.
Úřad také uvedl, že podle nových pravidel bude mít každý možnost souhlasit se zpracováním svých osobních údajů. Neplatný by byl souhlas podmíněný získáním služby nebo výrobku. Například provozovatelé e-shopů, kteří by jej potřebovali a získali jej dříve rámci obchodních podmínek, by o něj museli požádat znovu.
Pro běžný provoz e-shopů není nutné mít pověřence pro ochranu osobních údajů. Nebudou ho muset mít ani krajské kulturní a příspěvkové organizace, tedy muzea či divadla, neziskové organizace provozující domov pro seniory nebo společenství vlastníků bytových jednotek.
Například Billa provedla audit procesů, týkajících se zpracování osobních údajů zákazníků či zaměstnanců. "Stávající členové Billa Bonus Clubu jsou již kontaktováni na prodejnách, aby poskytli nový souhlas se zpracováním osobních údajů. Tento je možné udělit přímo na prodejně pomocí tištěného formuláře nebo přes webové stránky gdpr.billa.cz," uvedla mluvčí Dana Bratánková. Náklady na implementaci vyčíslila v řádu milionů korun.
Také Globus několik týdnů zákazníky registrované ve věrnostním programu Globus Bonus informovuje, jaká data o nich shromažďuje, jak s nimi pracuje a žádá je o povolení, že tyto informace můžeme využívat i nadále. "V hypermarketech máme nyní nové registrační formuláře, které GDPR vyhovují, upravujeme také webové stránky programu a kiosky a proškolujeme kolegy na zákaznické lince," uvedla Pavla Hobíková z Globusu.
Kaufland ve věrnostním programu údaje o zákaznících nemá. "Co se týká našeho věrnostního programu, ten není založen na poskytování osobních údajů zákazníků. Zákazníci pouze sbírají body za každý svůj nákup a při uplatnění slevy na věrnostní program odevzdávají u pokladny pouze kartu s nalepenými body bez osobních údajů," řekla mluvčí Renata Maierl.
"Při implementaci požadavků GDPR z naší strany nepředpokládáme žádné neočekávané překážky nebo zásadnější komplikace," dodala mluvčí Lidlu Zuzana Holá.
Provozovatel e-shopu by měl směrem k zákazníkům v první řadě upravit informační povinnosti, jejichž splnění by mělo odpovídat požadavkům GDPR. "U zpracování osobních údajů pro účely splnění kupní smlouvy stačí nakupujícího řádně informovat. Pro marketingové účely mimo komunikaci s vlastními zákazníky je nutné získat aktivní souhlas spotřebitele," uvedl výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška.
"Co se týká praxe - domníváme se, že se nakupování v e-shopech a mailový marketing změní, bohužel v neprospěch zákazníka. Ten bude totiž muset odklikávat souhlasy se zpracováním osobních dat, jinak bude hrozit, že nebude moci využít funkcionality e-shopů v celé šíři, na jaké je doposud zvyklý," řekla Patricie Šedivá z e-shopu Alza.cz. Mailový marketing se podle ní již nyní využívá jedině se souhlasem zákazníka, v této oblasti tedy změna nebude.
Zhruba třetina zákazníků e-shopů odebírá od obchodníků newslettery. Zařazeni do rozesílání byli často jen na základě jednoho nákupu. Reklamní sdělení posílaná e-mailem tvoří v průměru až 25 procent obratu on-line obchodů. Přestože GDPR zpřísňuje práci s osobními údaji, množství newsletterů v české e-commerce to podle společnosti Shoptet neovlivní.
Související
Meta dostala rekordní pokutu za porušení GDPR, posílala totiž data do USA
Ztráta osobních údajů v důsledku kybernetických útoků může být porušením GDPR
GDPR (ochrana osobních údajů) , úooú , Obchody , Ekonomika
Aktuálně se děje
včera
Češi především díky čtyřem bodům kapitána Červenky jasně přehráli Brity 4:1
včera
Karel III. vezme do Francie další dva zástupce monarchie. Kate zůstane doma
včera
Polsko se opevní před Ruskem a Běloruskem. Tusk oznámil obří investici
včera
Drtivý úder střelami ATACMS proti Rusům. Ukrajinci zničili stíhačky a palivová zařízení, dokládají satelitní snímky
včera
Trump opět vystoupí na zasedání NRA, asociace držitelů zbraní v USA
včera
Medvěd Wojtek. Zvíře, které před 80 lety pomohlo vybojovat vítězství v bitvě o Monte Cassino
včera
Počasí: Na Ústecku se možná vyskytlo tornádo, upozornil ČHMÚ
včera
Válka na Ukrajině: Rusové tvrdí, že dobyli další obec u Charkova
včera
Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin
včera
Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora
včera
Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil
včera
Francie navrhla olympijský mír. Zelenskyj řekl Macronovi, co si o tom myslí
včera
Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí
Aktualizováno včera
Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
včera
Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá
včera
Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát
včera
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
včera
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
včera
Ukrajinci prchají z Charkovské oblasti před ruskou armádou. Jsou jich tisíce
včera
Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra
V Česku hrozí během probíhajícího víkendu výskyt bouřek. Meteorologové upozornili, že ačkoliv se to stává málokdy, tak předpověď na neděli je jasnější, než na sobotu. Bouřky každopádně hrozí dnes i zítra.
Zdroj: Jan Hrabě