Provozní zisk automobilky Škoda Auto se loni navzdory růstu tržeb snížil o 14,6 procenta na 1,4 miliardy eur (35,9 miliardy Kč). Uvedla to dnes mateřská společnost Volkswagen v tiskové zprávě o hospodaření svých značek. Pokles provozního zisku byl podle firmy způsoben zejména nepříznivým vývojem měnových kurzů, negativními vlivy přechodu na nový systém testování emisí WLTP, růstem personálních nákladů a výdaji souvisejícími s novými produkty.
Tržby vzrostly o 4,4 procenta na 17,3 miliardy eur (téměř 444 miliard Kč). Škoda Auto již dříve oznámila, že loni dodala svým zákazníkům na celém světě zhruba 1,25 milionu vozů, což je o 4,4 procenta více než v předchozím roce. Dodávky tak pátým rokem za sebou překonaly hranici jednoho milionu vozů. Řada modelů však v loňském roce navzdory celkovému nárůstu dodávek vykázala pokles. Nejvíce se snížil odbyt modelu Rapid, který letos nahradí nový model Scala.
? #NumberOfTheWeek: 11 billion CZK (430 mil. EUR) – how much #SKODA has invested in the record-breaking #Kvasiny plant over the past few years. Modernising the site is part of the #SUV campaign and includes preparing for the production of plug-in hybrid vehicles. #emobility pic.twitter.com/O94wY0DUug
— ŠKODA AUTO NEWS (@skodaautonews) 11. března 2019
Předseda představenstva automobilky Škoda Auto Bernhard Maier dnes ČTK v reakci na výsledky řekl, že rok 2018 byl rokem velkých výzev a že letošní rok bude náročný. "Těmto výzvám jsme se aktivně postavili prostřednictvím rozsáhlého interního programu na zvýšení efektivity a výnosů a budeme v tomto kurzu dále důsledně pokračovat, neboť také rok 2019 bude rokem náročným. Vedle nadále obtížných rámcových podmínek globální ekonomiky nabírá proces transformace automobilového průmyslu také pro společnost Škoda Auto zřetelně na intenzitě," řekl Maier.
Upozornil, že k poklesu zisku přispěly investice do budoucnosti podniku, které zajistí trvale udržitelnou budoucnost Škody Auto a zároveň budoucnost České republiky jako centra automobilové výroby. Zmínil také, že firma loni přijala řadu výzev vyplývajících z členství v koncernu Volkswagen, kdy Škoda Auto mimo jiné převzala řízení regionů Indie a Rusko, vývoj a výrobu vozů rodiny Passat v závodě Kvasiny nebo odpovědnost za rozšíření výrobních kapacit v novém závodě pro výrobu vozů několika značek koncernu Volkswagen.
Poměrně výrazný loňský pokles provozního zisku automobilky je podle hlavního ekonoma Czech Fund Lukáše Kovandy projevem výzev a problémů, kterým čelí celý evropský automobilový průmysl. Těmi jsou na jedné straně nasycování trhu a nové emisní testy, s nimiž se automobilky dodnes nedokázaly zcela vyrovnat, a na straně druhé zpomalení Číny kvůli obchodní válce s USA. Automobilky obecně navíc čelí výzvě v podobě nástupu elektromobility a ústupu zejména dieselového pohonu, kvůli nimž musejí výrazně investovat, což jim rovněž omezuje ziskovost.
"V ČR a dalších zemích, zejména nových zemích EU, dochází v pokročilé fázi expanzivního ekonomického cyklu k citelnému růstu mezd, který se projevuje rapidním nárůstem personálních nákladů evropských automobilek, jenž omezuje jejich ziskovost. Bylo jen otázkou času, kdy se tlak odborů na další mzdový růst, který byl například v automobilce Škoda Auto zvláště patrný loni začátkem roku, promítne do zhoršení ziskovosti," uvedl Kovanada.
Škoda Auto provozuje tři výrobní závody v České republice, vyrábí také v Číně, Rusku, na Slovensku, v Alžírsku a v Indii, většinou prostřednictvím koncernových partnerství, dále na Ukrajině a v Kazachstánu ve spolupráci s lokálními partnery. Zaměstnává přes 35.000 lidí a je aktivní na více než 100 trzích.
Související
Škoda představila čtvrtou generaci vlajkové lodi Superb. Na jejím vývoji se podílela umělá inteligence
OBRAZEM: Nová Škoda Superb čtvrté generace. Jak se vám líbí?
Škoda , volkswagen , automobilový průmysl , Ekonomika , Škoda Rapid , Škoda Scala
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 41 minutami
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 1 hodinou
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 1 hodinou
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 1 hodinou
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 2 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 2 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 2 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 2 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 3 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 3 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 3 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Aktualizováno před 4 hodinami
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
před 4 hodinami
Chemické zbraně na Ukrajině? Naprosto nepodložené tvrzení, reaguje Kreml
před 5 hodinami
Pohonné hmoty mají zlevnit. Navzdory začátku motoristické sezóny
před 6 hodinami
Mrazivé počasí zdecimovalo úrodu. Česko může zažít nejhorší sklizeň ovoce v historii
před 6 hodinami
Tragický konec pátrání. Policie našla pohřešovanou dívku bez známek života
před 6 hodinami
Google měl výpadek. Důvod není jasný, potíže hlásili lidé po celém světě
před 6 hodinami
Kyjev představil novou tvář. Za ministerstvo bude mluvit umělá inteligence
před 7 hodinami
Fico zkritizoval Evropskou unii: Není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu
Dnes slovenský premiér Robert Fico kritizoval Evropskou unii, že není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu a označil všechny schůzky státníků členských zemí EU za "válečné kabinety". Toto prohlášení učinil na konferenci k 20. výročí vstupu Slovenska do EU. Fico také kritizoval zahraniční politiku EU a odmítl nový migrační pakt.
Zdroj: Libor Novák