Praha - Šrotovné vyprázdnilo sklady, automobilky nestíhají vyrábět nové vozy.
Dlouhé čekání na konci pořadníku si už s nákupem nového auta nespojují jen pamětníci bývalého režimu. Až půl roku totiž musí vydržet tuzemští zákazníci, pokud se rozhodnou třeba koupit Volkswagen Golf. Šrotovné v Německu zvýšilo tamní poptávku po menších vozech takovým způsobem, že na Čechy už auta některých značek nezbývají. Právě Golf jako vůbec nejprodávanější automobil v Evropě jde na západních trzích doslova na dračku a automobilka ho nestačí včas vyrábět, jak uvádí list LN.
"Golfy bohužel nejsou ani na skladech, aby si je zákazník mohl prohlédnout a vyzkoušet. Zákazníci na tohle auto musejí čekat tak pět měsíců," popsal Lidovým novinám Viktor Žák z firmy Autocentrum Olomouc. Nedostatek dává Žák jednoznačně do souvislosti s nárůstem prodejů tohoto vozu na silných trzích v Německu, Rakousku a dalších státech, které zavedly takzvanou šrotovací prémii na likvidaci starého a nákup nového auta.
Problémy se zásobováním českých autosalonů se ovšem liší značku od značky. "My máme naprosto standardní dodací doby. Nemohu se vyjadřovat ke konkurenci, ale pochopitelně je na zákazníkovi, jestli bude chtít čekat," řekl Ota Sedláček, marketingový ředitel tuzemského zastoupení automobilky Ford. Jiní prodejci naopak pod vlivem masivní německé poptávky odsunuli menší evropské země na druhou kolej, aby nepřišli o výhodnou pozici na největším trhu, kterým je právě Německo. "Německý dovozce začal po zavedení šrotovného skupovat auta z centrál v zahraničí, včetně Česka," řekl novinám Miloš Petr, manažer pro rozvoj dealerských sítí Honda Česká republika. Čekací doba na novou Hondu Civic se prodloužila asi na tři měsíce.
Zdaleka největší zájem je nyní v Evropě právě o vozy střední a nižší střední třídy, u kterých se šrotovné vyplatí nejvíc, píší Lidové noviny.
Související
Německá vláda slíbila tři miliardy eur na podporu autoprůmyslu, část bude na šrotovné
Škoda nabízí v Německu šrotovné za starší diesely, Češi mají smůlu
Aktuálně se děje
před 41 minutami
Tornádo na jihu Čech? Bylo to něco jiného, vysvětlili meteorologové
před 1 hodinou
Putin bude v Kremlu minimálně dalších šest let. Je to oficiální
před 1 hodinou
ČD ve čtvrtek odklidí vykolejený vlak, který ujel strojvedoucímu. Na trati bude výluka
před 2 hodinami
Bez Vrány, Noska či Chlapíka. Trenéři naopak ze zámoří povolali na domácí MS Kämpfa
před 2 hodinami
Kyjev by měl přehodnotit plány útoku na Krymský most, ukazují satelitní snímky
před 2 hodinami
Princezna Kate pustila manžela na narozeniny dcery mezi lidi. Úsměv mu zhořkl
před 3 hodinami
Trans lidé už nebudou muset na operaci kvůli změně pohlaví, rozhodl Ústavní soud
před 3 hodinami
Odboráři opustili jednání tripartity, potvrdil Středula. Podle vlády k tomu nebyl důvod
před 4 hodinami
Izraelské tanky v Rafahu. První kroky armády vedly na hraniční přechod
před 4 hodinami
Starliner nevzlétl. NASA a Boeing odložily plánovaný let s posádkou k ISS
před 6 hodinami
Počasí bude na druhý květnový svátek chladnější, ukazuje předpověď
včera
OSN: Evakuace Rafahu je nehumánní. Utrpení v Pásmu Gazy už je neúnosné
včera
Návrh dohody o příměří má tři fáze, tvrdí Hamás
včera
Co jsou taktické jaderné zbraně a proč Rusko nařídilo cvičení?
včera
Hamás souhlasil s příměřím v Pásmu Gazy. Podle Izraele je to lest
včera
Invaze do Rafahu znepokojuje i USA. Biden chce mluvit s Netanjahuem
včera
Rusko si předvolalo velvyslance Británie. Důvod ale tají
včera
Civilisté mohou Rafah opustit. Egyptský hraniční přechod zůstává otevřený
včera
EU se snaží přivést Izrael k rozumu: Izraelské příkazy k evakuaci Rafahu znamenají to nejhorší
včera
Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů
Podle nové studie, na kterou upozornil server The Guardian, se očekává, že změna klimatu povede k masové migraci jedovatých hadů do nových oblastí a zemí, které na to nejsou připravené. To zvýší zranitelnost obyvatel vůči uštknutí hady. Vědci ve studii modelovali možné geografické rozšíření 209 druhů jedovatých hadů, které mohou ohrozit lidský život. Závěry ukazují, že největší riziko nesou lidé v nízkopříjmových zemích v jižní a jihovýchodní Asii a v částech Afriky.
Zdroj: Libor Novák