Praha - Tržby tuzemských slevových serverů v roce 2013 stouply meziročně téměř o pětinu na 3,3 miliardy korun. Obrat největšího z nich, Slevomatu, překročil poprvé miliardu korun. Polovinu tržeb tvoří pobyty, nejvíce objednávek připadá jednoznačně na módu. Největší šestice portálů ovládá téměř tři čtvrtiny trhu. Vyplývá to z údajů vyhledávače slev Skrz.cz.
I po téměř čtyřech letech fungování v ČR slevový trh výrazně roste. Oproti loňsku vzrostl téměř o 20 procent. Skrz.cz registruje aktuálně 55 aktivních slevových portálů. Kromě zákaznického servisu se největší hráči soustředí stále více na věrnostní programy a inovace.
Absolutní tržby portálu Slevomat.cz v roce 2013 poprvé překonaly jednu miliardu korun. Obrat portálu Vykupto.cz se loni zvýšil o čtvrtinu na přibližně 400 milionů korun. "Uplynulý rok hodnotíme velice pozitivně. V průměru jsme zaznamenali nárůst tržeb o víc jak 55 procent. Předběžný odhad tržeb, v absolutních číslech, odhadujeme nyní na cca 270 milionů korun," uvedl obchodní ředitel slevového serveru Pepa.cz Levon Ter-Ghazaryan.
"Předpokládáme, že dosáhneme tržeb někde lehce nad 220 miliony korun, ovšem s menšími náklady než v předchozím roce," dodal mluvčí serveru Zapakatel.cz Ondřej Duffek.
Za nárůstem tržeb slevových portálů stojí především velký ohlas zákazníků na nabídku zboží. "Obzvlášť zájem o značkovou módu neustále roste. Zatímco v roce 2012 se na obratu celého trhu podílela necelým procentem, loni to bylo již téměř deset procent," uvedl ředitel Skrz.cz Petr Kováčik. Ještě výrazněji lze podle něj nástup módy vidět na tržním podílu podle počtu nabídek. V roce 2012 se zboží a móda podílely dohromady na celkovém počtu nabídek asi 15 procenty, loni samotná móda tvořila již téměř polovinu z nich.
Zcela opačným vývojem prošly nabídky z kategorie jídlo a pití. Ještě před dvěma lety se těchto nabídek prodalo na slevových serverech vůbec nejvíc ze všech, v současnosti se na celkovém počtu prodaných poukázek podílejí ani ne třemi procenty.
Češi už roky hrají "hru na slevy"
Na cenové akce, s nimiž se během krize roztrhl pytel, si spotřebitelé zvykli a řídí se jimi podle průzkumu Barometr Cetelem 67 procent Čechů. Tuto skutečnost potvrzuje i Petr Božoň ze společnosti K Brewery Trade, která vlastní deset menších pivovarů.
„Potýkáme se s trendem, kdy co se neprodá ve slevě, to se neprodá. Každá druhá láhev piva se na našem trhu prodává v akci," řekl Božoň. Celou situaci navíc zhoršuje vysoká konkurence řetězců, kteří se slevami přetahují o zákazníky, ve kterých tak i po krizi prohlubují pocit, že sleva je přirozenou součástí každého nákupu.
Podle reklamního konzultanta firmy Idealisti Tomáše Hrivnáka mohou za současný stav českého retailu dva faktory – Česko má ve střední Evropě nejvíc hypermarketů na hlavu, což zvyšuje konkurenční prostředí, a Češi milují slevy. „Český zákazník miluje hru na slevy. Sice platí nesmyslné ceny za zboží, ale čeká na hru na slevy," uvedl pro server iHned Hrivnák.
„Dostali jsme se do fáze, ze které je těžký únik. Jsme v bodě, kdy chce každý slevu, zároveň potřebujeme prodávat, podávat výsledky akcionářům a komunikovat s obchodními řetězci," míní produktová manažerka společnosti Nestlé Hana Chybová.
„Mám několik zkušeností, kdy se ukázala síla řetězce. Chtěli jsme nastavit cenu tak, aby pokryla náklady, ale on produkt nechtěl prodávat, protože jsme nedosáhli jeho cenové představy. V některých případech řetězec má nepřímý vliv na to, jak výrobce formuje cenovou politiku značky. Záleží na jeho síle," dodala pro iHned.cz Chybová.
Související
Není sleva jako sleva. Na co si dát pozor
Slevový portál podváděl klienty, policie obvinila jednoho muže
slevové servery , slevy výprodeje , češi
Aktuálně se děje
před 31 minutami
Turecko se přidá k žalobě JAR, která u Mezinárodního soudního dvora viní Izrael z genocidy
před 40 minutami
Medvěd na Slovensku opět zaútočil na člověka. Šlo o houbaře
před 1 hodinou
Letní počasí se příští týden nevrátí, teploty se ale ustálí
před 4 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
včera
Vstup Česka do Evropské unie byl výhrou, i když EU není bezchybná, řekl Pavel
včera
USA oznámily obří balík sankcí proti Rusku a zemím, které pomáhají jejich vojenskému průmyslu. Včetně Slovenska
včera
Blinken: Odmítnutím dohody Hamás ukáže, že se o Palestince „nestará“
včera
Nová bilance: V Pásmu Gazy zemřelo přes 34 500 lidí
včera
„Udeřte je do obličeje,“ radí Lukašenko běloruským sportovcům před olympiádou
včera
Většina Američanů věří, že Čína využívá TikTok k ovládání občanů v USA
včera
V Německu se převrhl traktor s vlečkou. 30 zraněných, 10 lidí bojuje o život
včera
V Pásmu Gazy se nachází více válečného odpadu a trosek než na Ukrajině
včera
Diskuse, koncerty i výstavy. Česko slaví 20 let v EU, odstartuje Týden Evropy
včera
Evropou prošly prvomájové demonstrace. V Německu a Francii zasahovala policie
včera
V Číně se zřítila dálnice. Zemřely desítky lidí
včera
Rusko ještě víc zvýší výrobu zbraní. Kvůli americké podpoře Ukrajiny
včera
Počasí narušilo lodní dopravu v Panamském průplavu, zjistili vědci. Region postihlo rekordní sucho
včera
Rusko tvrdí, že provedlo útok na štáb operačního velení ukrajinských ozbrojených sil
Aktualizováno včera
Zemřel zakladatel a výrazná osobnost ODS Miroslav Macek
včera
Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?
Dlouho se o tom spekulovalo, a nyní je to oficiální. Adrian Newey, technický ředitel Red Bull Racing, ukončí svou práci u rakouské stáje po skončení této sezóny. Potvrzení této zprávy přišlo od samotného týmu v jeho oficiálním prohlášení. Po 19 letech skončí Neweyho dlouholetá éra v týmu.
Zdroj: Martin Hájek