Praha - Téměř 900 klientů, kteří si na bývalém slevovém portálu Zapakatel.cz koupili zájezd, na něj nakonec odjede. Cestovní kancelář Adrialand zakoupené dovolené lidem znovu uhradí z vlastních zdrojů. ČTK o tom informoval jednatel Adrialand Tomáš Vavřík. Podle něj řada klientů jiných CK o již zaplacenou dovolenou přišla. Minulý provozovatel portálu Zapakatel.cz cestovní kanceláři Adrialand dluží pět milionů korun.
Bývalý provozovatel slevového serveru Spojka Group dluží peníze firmám, které přes něj prodávaly své služby a produkty. Těžkosti mají i lidé, kteří na slevovém portálu nakupovali. O problémech serveru minulý týden informoval server Aktuálně.cz.
"CK uhradí zájezdy znovu z vlastních zdrojů, a to těm zákazníkům, kteří mají s CK Adrialand uzavřenou platnou smlouvu o zájezdu," uvedl Vavřík. Cestovní kancelář, která je podle Vavříka největším věřitelem problémového portálu, zároveň podává trestní oznámení. Celkem byl podle CK zpronevěřen kapitál přesahující 20 milionů korun.
"Jednatel a majitel firmy Zapakatel.cz zneužil prostředky získané od klientů k nákupu předraženého zboží a k vlastní potřebě. Firma následně neuhradila závazky svým dodavatelům za služby, zboží a zájezdy," uvedla CK Adrialand.
Bývalý provozovatel slevového serveru dluží peníze za prodané zájezdy také např. CK Gargano. Pracovnice infolinky ale nedokázala říci, jak se firma k problému postaví. "Víme o tom, řeší se to," uvedla.
Řada klientů si na nemožnost uplatnění zakoupených voucherů stěžovala v komentářích na facebooku portálu.
Nový vlastník slevového serveru, společnost Elephant Orchestra, uvedla, že při přebrání domény Zapakatel.cz společnosti Spojka Group zaplatil 12,5 milionu korun. Peníze musely být dle smlouvy použity na zaplacení dluhů a vypořádání s partnery společnosti tak, aby veškeré vouchery zakoupené přes Zapakatel.cz mohly být použity. Firma chce tento týden provést audit, který prověří, zda tyto peníze byly správně použity a dorazily k případným věřitelům. Elephant Orchestra portál Zapakatel.cz provozuje od 17. června.
"Zvažujeme zablokování budoucích příjmů Spojka Group na vybudování fondu v hodnotě několika milionů korun na výplatu poškozených klientů," uvedl nový vlastník portálu. Problém se prý týká i slevového serveru Bránaslev.cz, což je následovník původního Zapakatel.cz.
"V souvislosti se slevovým serverem BránaSlev.cz jsme doposud zachytili pouze jednu stížnost. Přesto jsme se kvůli ochraně zákazníků rozhodli vyřadit i tento server z naší nabídky. Minimálně do té doby, než se celá situace vyřeší," uvedl ředitel vyhledavače slev Skrz.cz Petr Kováčik.
Nejen v České republice se poslední roky po globální krizi v roce 2008 začíná čím dál tím více vyskytovat fenomén slevového nákupního chování, kdy spotřebitel vyčkává a hledá pouze zboží ve slevě. Zboží a služby za plnou cenu tak část populace již prakticky vůbec nekupuje a dochází tedy k nepříjemnému problému devalvace ceny zboží, kdy prodejci nejsou schopni z velké části prodávat své výrobky za dříve běžné ceníkové ceny.
Boom slevových portálů pochopitelně tomuto jevu nepomáhá a přispívá tak k degradaci původních cen. U slevových portálů jsme navíc momentálně svědky totálního přesycení trhu. Ze slevových serverů se tak často vytrácí základní myšlenka, kdy se novému klientovi poskytne služba za velmi nízkou cenu (často rovnající se samotným nákladům poskytovatele), s vidinou jeho návratu v budoucnu již za plnou cenu, uvedl server goodygoody.cz.
V České republice se začíná tvořit velmi početná skupina spotřebitelů, kteří se stravují nebo jezdí na dovolené pouze za slevové kupóny. Po vyčerpání slevy v jedné restauraci si tak pořídí voucher do jiné, a do té první se zpravidla nevracejí. Toto je dáno nerovným poměrem nabídky a poptávky, kdy stovkyslevových portálů denně inzerují nové a nové nabídky na lákavé služby a spotřebitelé si tak mohou vybírat doslova ze stovek různých nabídek na luxusní večeře nebo ubytování.
Na straně druhé, se však tvoří skupina, která slevy přestává přijímat s radostí nebo je dokonce odmítá. To je dáno částečně sociálním statusem, kdy některé sociální skupiny na zboží a služby ve slevě hledí jako na něco „podřadného" a tomu, kdo si takto zboží a služby pořizuje, se posmívají nebo ho automaticky řadí k podřadnější skupině. Dále taktéž působí fakt, že si mnoho spotřebitelů zvyklo, že většina slev nebývá zadarmo a mnohdy za cenu slevy dostane spotřebitel o něco horší kus zboží nebo služby, než by dostal za plnou cenu.
V oboru slevových portálů bylo již zaznamenáno mnoho případů podvodů, kdy konečný poskytovatel nebo dokonce slevový portál upadl v insolvenci nebo prostě jen vybral peníze a službu neposkytl. Opatrnější část populace si tak již více vybírá, komu své prostředky poskytne, a zda má vůbec nákup daného zboží nebo služby ve slevě význam.
Související
Není sleva jako sleva. Na co si dát pozor
Slevový portál podváděl klienty, policie obvinila jednoho muže
slevové servery , dovolená , cestovní kanceláře
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Mrazivé počasí zdecimovalo úrodu. Česko může zažít nejhorší sklizeň ovoce v historii
před 1 hodinou
Tragický konec pátrání. Policie našla pohřešovanou dívku bez známek života
před 1 hodinou
Google měl výpadek. Důvod není jasný, potíže hlásili lidé po celém světě
před 1 hodinou
Kyjev představil novou tvář. Za ministerstvo bude mluvit umělá inteligence
před 2 hodinami
Fico zkritizoval Evropskou unii: Není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu
před 2 hodinami
Vážná nehoda v Praze. Porsche srazilo ženu s kočárkem ve Vysočanech
před 2 hodinami
Švýcarsko nenabídlo Rusku pozvánku na mírový summit o Ukrajině
před 3 hodinami
Jak je princezně Kate? Princ William odpovídal na všetečné otázky lidí v ulicích
před 3 hodinami
Ruská balistická raketa zasáhla Oděsu. Ukrajina útočí na energetickou infrastrukturu Ruska
před 4 hodinami
Hamás odmítl "mimořádně velkorysou" nabídku Izraele na příměří
před 4 hodinami
Rusko navrhlo členům OSN rezoluci o zákazu zbraní ve vesmíru. Samo ji před týdnem vetovalo
před 4 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině opět použila zakázané chemické zbraně, tvrdí USA
před 5 hodinami
Turecko se přidá k žalobě JAR, která u Mezinárodního soudního dvora viní Izrael z genocidy
před 5 hodinami
Medvěd na Slovensku opět zaútočil na člověka. Šlo o houbaře
před 6 hodinami
Letní počasí se příští týden nevrátí, teploty se ale ustálí
před 9 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
včera
Vstup Česka do Evropské unie byl výhrou, i když EU není bezchybná, řekl Pavel
včera
USA oznámily obří balík sankcí proti Rusku a zemím, které pomáhají jejich vojenskému průmyslu. Včetně Slovenska
včera
Blinken: Odmítnutím dohody Hamás ukáže, že se o Palestince „nestará“
včera
Nová bilance: V Pásmu Gazy zemřelo přes 34 500 lidí
Při izraelské vojenské ofenzivě v Pásmu Gazy od 7. října zahynulo 34.568 lidí. Ve středu to uvedlo ministerstvo zdravotnictví v Pásmu Gazy ovládaném Hamásemm informovala agentura AFP.
Zdroj: Libor Novák