Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bude letos proti plánům o 20 miliard korun vyšší, instituce bude mít k dispozici asi 107 miliard korun. V diskuzním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to dnes řekl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Loni měl SFDI, z něhož je financována třeba výstavba dálnic, rozpočet původně okolo 86 miliard korun, v průběhu roku se výdaje zvýšily na zhruba 101 miliard korun. Havlíček chce také posílit pravomoci výkonného výboru a dozorčí rady fondu.
Letos počítal stát pro SFDI původně s částkou 87,3 miliardy korun. "Minulý týden jsme dohodli navýšení o dalších 9,2 miliardy a ještě přihodíme deset miliard z operačního programu," uvedl dnes Havlíček. V minulých letech stát také přispíval krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd, ročně regiony dostávaly mezi dvěma až čtyřmi miliardami korun. Jim dnes Havlíček žádnou částku neslíbil.
"Nebylo to nic povinného, nechci říct, že to bylo dobrovolné. Byla to dobrá vůle. Teď jsme v situaci, kdy si musíme říct, zda něco ještě uděláme a zvládneme v tomto roce či nikoliv. Budu se snažit, abych na to ještě něco získal. Nechci teď slibovat částku čtyř miliard korun, troufám si tvrdit, že v této výši to asi nebude," řekl ministr.
Liberecký hejtman Martin Půta (SLK) v dnešní diskuzi uvedl, že by uvítal, kdyby peníze od státu byly nějakým způsobem zakotvené, tak aby s nimi mohly kraje počítat a plánovat. Kraje a obce podle něj trápí také kamiony, které objíždějí nově zpoplatněné silnice prvních tříd. Mýto se na zhruba 900 kilometrech z nich platí od začátku ledna.
Jako příklad uvedl Půta Mimoň a okolí. Policie podle něj v řadě případů neshledává dostatečné důvody pro to, aby bylo v kritických místech instalováno dopravní značení, které by objíždění placených úseků znemožnilo. Havlíček slíbil, že kvůli této věci osloví ministra vnitra Jana Hamáčka (ČSSD). "Nesmí být problém dát tam ceduli," uvedl.
Státní fond dopravní infrastruktury funguje od roku 2001, od té poskytl na financování dopravní infrastruktury více než 1,1 bilionu korun. K nejdražším projektům patřila stavba dálnice D8 a železničního tunelu v Ejpovicích. Ředitele fondu Zbyňka Hořelicu vyzval v polovině ledna premiér Andrej Babiš (ANO) k rezignaci. Spolu s prvním náměstkem ministra dopravy Tomášem Čočkem podle něj nezvládli situaci kolem zakázky k elektronickým dálničním známkám, kvůli které skončil ve vládě ministr Vladimír Kremlík (za ANO). Hořelica ve funkci zatím pokračuje.
Havlíček dnes dále uvedl, že chce posílit povinnosti výkonného výboru SFDI, jehož je předsedou, a dozorčí rady fondu. "Kritizuji to, jakým způsobem je dneska tak klíčová instituce jako SFDI kontrolována a monitorována," řekl ministr. Vadí mu především to, že dozorčí rada a výbor nemají aktuálně podle něj žádnou pravomoc ani odpovědnost. Posílit kontrolu SFDI navrhuje také poslanecký návrh, který v pondělí probere vláda. Kabinet k němu zřejmě zaujme neutrální stanovisko, podle Havlíčka může být spouštěčem diskuze ve Sněmovně.
Související
ANO vyzvalo vládu, aby zveřejnila částku, kterou Česko přispěje na nákup munice pro Ukrajinu
Kupkovi by se líbil Korčok. Havlíček preferuje Pellegriniho, přeje si ho i Babiš
Karel Havlíček , Martin Půta , SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury) , Dálnice , Ministerstvo dopravy , Mýtné , kraje
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Bez Číny by invaze na Ukrajinu byla pro Rusko náročná, zní z USA
před 1 hodinou
Předpověď počasí: Bude tepleji a beze srážek, míní meteorologové
před 8 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
včera
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
včera
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
včera
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
včera
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
včera
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
včera
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
včera
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
včera
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
včera
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
včera
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
včera
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
Výbuch jaderné elektrárny Černobyl je vyjma shození atomových bomb za války dodnes největší jadernou katastrofou, se kterou se kdy lidstvo setkalo. Radioaktivní mrak po výbuchu, k němuž došlo 26. dubna 1986, zahalil celou Zemi a úřady byly nuceny evakuovat nejen nejbližší okolí elektrárny, ale i dvacetitisícové město Pripjať, dnes přezdívané jako město duchů. Nové výzkumy ale odhalují, že do radioaktivní zóny se postupně vrací život.
Zdroj: Libor Novák