Na německých železnicích ode dneška platí zákaz jízdy pro obzvláště hlučné nákladní vagony, týkat se to bude i zahraničních dopravců. Po letech protestů by se tak obyvatelé žijící u tratí měli dočkat tiššího prostředí. Úroveň hluku chtějí úřady kontrolovat, ovšem s pokutami, jejichž výše může činit až 50.000 eur (1,3 milionu Kč), se počítá až za rok. České dráhy dnes ČTK sdělily, že zhruba třetina jejich vlaků je vybavená tichými brzdovými špalíky.
Německé ministerstvo dopravy odklad sankcí zdůvodňuje pandemií nemoci covid-19, kvůli které je omezena kapacita železničních dílen.
Německá vláda přechod na modernější a tišší nákladní vagony podporuje už více let, nová pravidla pak vycházejí ze zákona z roku 2017. Ten limit hluku nedefinuje v decibelech, ale použitým brzdicím systémem. Za zapovězené se teď u nákladních vagonů považují litinové brzdové špalíky, které musejí být nahrazeny například kompozitními nekovovými. Díky tomu nákladní soupravy brzdí tišeji, ale také se tišeji po kolejích pohybují. Kola vagonů totiž zůstávají hladká, neboť je litina nezdrsňuje.
Sdružení Aliance pro koleje uvádí, že jízda nákladních vagonů s kompozitními brzdovými špalíky je tišší až o deset decibelů. "To se v lidském vnímání rovná snížení hluku o polovinu," říká sdružení.
Kvůli pandemii se tempo modernizace brzdových systémů postupně zpomalovalo, až se zastavilo úplně. Přijatelné úrovně hluku ale podle ministerstva dopravy už nyní splňuje 98,6 procenta ze 183.000 nákladních vagonů, které na německých tratích jezdí. Do tohoto údaje jsou započítány i mezinárodní nákladní soupravy, uvádí magazín Der Spiegel.
Vlaky pod vlajkou ČD Cargo s tichými špalíky už podle Gabriely Novotné jezdí do Švýcarska, jejich počet se zvyšuje. "Úpravy se provádí během běžných oprav a revizí. V rámci společenské odpovědnosti tak dále pokračujeme ve vybavování vozů těmito protihlukovými prvky," sdělila Novotná ČTK.
Dopravci ve výjimečných případech mohou i po dnešku hlučné nákladní vagony s litinovými špalíky používat. Jízda však musí být natolik pomalá, aby úroveň hluku nepřesáhla hodnoty dosahované modernějšími vagony. Tato výjimka je podmíněna technickým stavem trati a vagonů.
Dopravce v Německu k přechodu na tišší nákladní vagony od roku 2012 motivuje také systém poplatků za použití kolejí. Cena za použití hlučných vagonů je vyšší než za ty méně hlučné. Správa železnic se navíc snaží hluk snížit instalováním ochranných prvků, kterými jsou vedle protihlukových stěn i takzvané gumové bokovnice vkládané do stran kolejnice, antivibrační rohože v náspech či tlumicí podložky pod kolejnice.
Na hluk nákladních souprav si dlouhé roky stěžují především obyvatelé údolí, kde se pískání a hlomoz z brzdění rozléhá i do vzdálenosti několika kilometrů. Například v Porýní vznikla iniciativa, která se snaží nákladní vlaky jezdící ve dne v noci odklonit na jiné tratě.
Související
Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
Za hodinu z Prahy do Drážďan. Německo chce vybudovat tunel pod Krušnými horami
železnice , Vlaky , Německo , doprava , čd cargo
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
před 53 minutami
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
před 1 hodinou
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
před 2 hodinami
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
před 3 hodinami
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
před 3 hodinami
Hamás zvažuje izraelský protinávrh na příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí
před 4 hodinami
Ukrajinské drony údajně zasáhly dvě ruské ropné rafinerie
před 5 hodinami
Rusko údajně sestřelilo desítky dronů z Ukrajiny
před 6 hodinami
Biden se postaví Trumpovi? Chce se s ním setkat tváří v tvář
před 7 hodinami
OSN spočítala, jak dlouho potrvá renovace Pásma Gazy
před 8 hodinami
Rusové provedli další útoky na energetickou infrastrukturu Ukrajiny
před 8 hodinami
Bez Číny by invaze na Ukrajinu byla pro Rusko náročná, zní z USA
před 10 hodinami
Předpověď počasí: Bude tepleji a beze srážek, míní meteorologové
před 16 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno včera
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
včera
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
včera
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
Mezi největší přínosy dvacetiletého členství Česka v Evropské unii patří například možnost čerpat zdravotní péči v kterékoliv zemi EU, společné registrace nových léků před vstupem na trh, zapojení do expertních sítí lékařů nebo sdílení expertizy Evropského centra pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) ve veřejném zdraví, konstatovalo ministerstvo zdravotnictví.
Zdroj: Jan Hrabě