Německá automobilka Volkswagen uvažuje o zrušení až 30.000 pracovních míst, aby snížila náklady a zlepšila konkurenceschopnost v době, kdy ji ohrožují noví hráči, jako je americký výrobce elektromobilů Tesla. Uvedl to dnes německý list Handelsblatt, který se odvolává na prezentaci generálního ředitele Herberta Diesse pro dozorčí radu. Podle zaměstnanecké rady je ale takové propouštění nepravděpodobné.
Volkswagen loni po celém světě zaměstnával zhruba 665.000 lidí. Navrhovaný počet by tak představoval více než čtyři procenta z celku.
"Není pochyb o tom, že musíme řešit konkurenceschopnost našeho závodu ve Wolfsburgu s ohledem na nové účastníky na trhu," řekl mluvčí Volkswagenu Michael Manske. "Nyní jednáme a objevilo se množství dobrých nápadů. Žádné konkrétní scénáře zatím neexistují," dodal Manske v žádosti o komentář.
Mluvčí zaměstnanecké rady uvedl, že nebude komentovat spekulace o tom, zda Diess tento komentář učinil. Zrušení 30.000 pracovních míst je však podle něj absurdní a nepodložené.
Volkswagen kromě primární nabídky akcií své divize baterií zvažuje také nabídku akcií divize nabíjení aut a energie, řekl v dnešním rozhovoru s časopisem Manager Magazin technický ředitel Thomas Schmall. Dodal však, že nic nebylo ještě rozhodnuto a že může trvat dva roky, než se nové společnosti zavedou a budou skutečně připraveny ke vstupu na burzu.
"Musíme také přemýšlet o celkových systémem," dodal Schmall s odkazem na komplex Tesly nazvaný one-stop-shop. Jeho součástí je vlastní síť dobíjejících stanic, solární systémy pro zelenou elektřinu a pojištění aut. Tesla podle něj také nastavuje nová měřítka produktivity a rozsahu výroby. Tesla nyní staví závod nedaleko Berlína. Při maximální kapacitě by měl vyrábět 5000 až 10.000 vozů týdně, což je více než dvojnásobek celé výroby bateriových elektrických vozů v Německu za loňský rok.
Německým automobilkám se zatím nedaří dohnat efektivnější výrobní platformy výrobců pouze elektrických vozidel. Tesla vyrábí svůj vůz Model 3 za deset hodin, zatímco Volkswagenu trvá výroba vozu ID.3 celkem 30 hodin, upozornila agentura Reuters.
Elektromobily mají mnohem méně dílů než automobily se spalovacím motorem. Při jejich výrobě tak je potřeba méně zaměstnanců. Podle jednoho z odhadů by v důsledku elektrifikace mohlo do roku 2025 zaniknout v automobilovém průmyslu 100.000 pracovních míst.
Na konci loňského roku měl Volkswagen po celém světě více než 665.000 zaměstnanců. Německo se na celkovém počtu podílelo více než 44 procenty. Celý koncern má 124 továren, z toho 72 v Evropě, a jeho součástí je i česká Škoda Auto.
Škoda Auto zatím propouštění neplánuje. "Společně s naším sociálním partnerem, Odbory KOVO, pracujeme s maximálním nasazením na tom, abychom současné obtíže zvládli co nejlépe. Jedno je jasné: naší nejvyšší prioritou je a zůstane dlouhodobé zajištění pracovních míst i odpovídající výše náhrady mzdy našich zaměstnanců," řekl ČTK vedoucí komunikace podniku Tomáš Kotera.
Největší závod Volkswagenu je ve Wolfsburgu. Má více než 50.000 zaměstnanců, v současnosti ale nevyrábí elektromobily. Od roku 2026 se tam ale má začít vyrábět elektrický sedan.
Související
Volkswagen je v krizi, bude propouštět a zavírat závody. Německá vláda spěchá na pomoc
O elektroauta značky VW není zájem. Fabriky plánují velké propouštění
volkswagen , automobilový průmysl
Aktuálně se děje
včera
Leyenová ohlásila dalších 160 milionů eur pro Ukrajinu. Jde o většinově ruské peníze
včera
Volkswagen je v krizi, bude propouštět a zavírat závody. Německá vláda spěchá na pomoc
včera
Volby nic nezmění? Naopak, je to jediná možnost změny, vzkázal lidem Pavel
včera
„Královna Evropy“ Leyenová upevňuje kontrolu a eliminuje nesouhlasné hlasy. Nejvíce utrpěla Francie
včera
Čína řeší bizarní případ: Pandy štěkaly na návštěvníky, byli to přebarvení psi
včera
Maďaři a Nizozemci se chtějí odklonit od unijní migrační politiky. Má to ale háček
včera
Rusko řeklo, kdy obnoví kontrolu nad pohraniční Kurskou oblastí
včera
Rusové věděli o ukrajinském vpádu předem. Utekli, aniž by se evakuovali nebo zničili dokumenty
včera
Policisté objasnili případ zmizelé ženy. Její mrtvé tělo u sebe doma skrýval přítel
včera
Izrael zaútočil na Bejrút, Hizballáh předtím vypálil přes sto raket. Napětí překonává únosnou mez
včera
Krajský úřad omezil vstup na Jesenicko. Tisíce neregistrovaných dobrovolníků mohou zablokovat cesty
včera
Podařilo se identifikovat těla 70 tisíc mrtvých ruských vojáků. Podle odhadů jich ale zahynulo mnohem víc
včera
Leyenová odcestovala do Kyjeva za Zelenským. Ohlásila půjčku ve výši 35 miliard
včera
Krajské a senátní volby odstartovaly. O přízeň voličů se uchází tisíce kandidátů
včera
Lavrov: Moskva bude bránit své zájmy v Arktidě. Diplomaticky i vojensky
včera
Prezident Pavel jednal s jihokorejským protějškem o Dukovanech a posílení spolupráce
včera
Německá diplomacie opravila ruské tvrzení o invazi Rudé armády do Polska
včera
Povodně v ČR končí, to nejtěžší teprve přijde. Armáda, hasiči i dobrovolníci likvidují škody
včera
Rusové na Ukrajině bombardují už i domovy důchodců
včera
MANUÁL: Dnes startují krajské a senátní volby. Jak volit a kde nekroužkovat?
Dnes odpoledne začnou v Česku volby krajských zastupitelů. V některých částech republiky budou spojeny také s prvním kolem senátních voleb. Zatímco krajské volby se týkají voličů mimo hlavní město, o složení horní parlamentní komory budou rozhodovat i voliči ze čtyř senátních obvodů v Praze.
Zdroj: Karolína Svobodová