KOMENTÁŘ | Black Friday opět klepe na dveře. Fronty na "Černý pátek" v Česku střídají pokusy o podvod

Snad všichni koupěchtiví spotřebitelé, a to nejen v tuzemsku, už jsou teď nesví. Jejich den „D“ se totiž blíží mílovými kroky. Řeč je o Black Friday, jak se říká dni, kdy si s výraznými slevami můžete koupit, s trochou nadsázky, doslova co hrdlo ráčí. Faktem sice je, že zejména v českých poměrech se kvůli „permanentnímu“ Black Friday, v mnoha případech avizovanému nejen nyní v listopadu, stala z události „běžná věc“, ale s těmi slevami to tu možná i právě kvůli popsanému není vždy až zas tak horké. Navíc zřejmě ani letos nebudeme svědky scén, kdy davy fanoušků a fanynek, čekajících už od předešlých dní před dveřmi nákupního centra, vtrhnou úderem otvírací hodiny dovnitř a svádí v přímém přenosu televizních kamer doslova lítý boj o jakékoliv zboží. Jen aby to mělo slevu. My na tohle máme jiné obory. Třeba, když si chcete koupit laciný stavební pozemek.

Má se za to, že Black Friday je 25. listopadu. A řada z vás moudrých čtenářů jistě už ví, že tahle pro mnohé nenáviděná oslava konzumu, pochází ze Spojených států amerických. A i když už nyní lze ve virtuálním prostoru nalézt rady k tomu, jak poznat, zda jde při nejznámější slevové akci o skutečné slevy nebo jen ty „na oko“, jasné je to, že Češi zas tak na nejrůznější varování a upozornění o skutečných slevách moc nedbají.

Chtějí prý utratit znovu miliardy korun a využít nějakou tu nižší částku, než je obvyklé. Takový plán má údajně až téměř sedmdesát procent české populace. A nejinak tomu asi bude i v Mekce spotřeby, tedy USA. Na Černý Pátek se totiž údajně těší odhadem až 140 milionů Američanů s průměrnou útratou 362 dolarů. Celkem prý Američané při nákupních svátcích, kterými startuje letošní Vánoční sezóna utratí zhruba 51 miliard dolarů. No nekupte to.

Tuzemské zprávy zase uvádějí, že mezi klíčové položky, které budou zřejmě i letos nejvíce v hledáčku slev chtivých Čechů, bude s největší pravděpodobností oblečení, ale tradičně také elektronika, televize, počítače či telefony. A i když se dá letos očekávat, vzhledem k ekonomickým a společenským okolnostem ve světě, lidé si prý na opravdové slevy rádi počkají.

Navíc, ani pro obchodníky není nynější doba nějak, aniž bych je chtěl generálně všechny nějak hanit nebo bránit, nijak příznivá, proto, a i na základě historických zkušeností s Black Friday, mohou objevit snahy obchodníků zákazníka jaksi „dostat“. Vždyť, kdo ze zákazníků by nezareagoval na slevu v řádu vysokých desítek procent, že? 

Ekonomičtí odborníci upozorňují na to, že pohlídat si to, aby „slevová“ cena nebyla jen odvozená od nějaké smyšlené ceny, není zas tak jednoduché, jako vytvořit touto praktikou dojem, že prodejce skutečně zboží zlevnil. Nešvarů, spojených s výprodeji a slevami, je, bohužel, v tuzemsku ale mnohem víc. A jak už to tak v tuzemsku bývá, cesta, která má podobným praktikám bránit sice existuje, ale není zas tak lehká.

Spočívá totiž v tom, že zákazník si musí dát práci s porovnáváním cen vybraného zboží na více e-shopech, obchodech či prodejních místech. A i když mu tohle právě v Česku mohou usnadnit speciální online stránky, věnované právě porovnání cen, neznamená to, že má už vyhráno. Řada lidí totiž při honbě za skutečnou cenu velmi často zapomene na důležitou položku ‒ důvěryhodnost. U online e-shopů je to více než důležitá záležitost.

Možná ale, že se i lidé v tuzemsku, podobně jako Američané, začnou při slevových akciích rozhodovat pro nákup nejen podle nízké ceny u obchodníka, ale i podle toho, zda je v rámci nákupu zajištěn zdarma odvoz zboží až domů, nebo zda byla reklama, lákající na nákup právě u tohoto obchodníka důvěryhodná či „uvěřitelná“ nebo zda jsou nákupní aplikace pro mobilní telefony opravdu jednoduché a pohodlné. Zajímavostí, která mě zaujala, je číslo o tom, kolik lidí (Američanů) je o Black Friday oproti jiným zvyklostem ovlivněno skutečně cenou.

Podle zprávy poradenské společnosti Deloitte z roku 2019 je toto číslo právě v čase Black Friday 86 % spotřebitelů. Na druhou stranu ‒ bez ohledu na slevy, chce i v čase Černého Pátku něco (předem vybraného) koupit až 78 % spotřebitelů a 76 % spotřebitelů se rozhoduje výhradně podle pohodlí. Řeknete si možná, že dneska to může být všechno jinak. A budete mít možná pravdu. Tak si ale raději místo zběsilého úprku za novým notebookem, který se prý prodává až o 90 procent níže oproti běžné ceně, raději zapněte mobilní telefon a ty ceny si porovnejte. Abyste pak neměli zbytečně „Weepy Monday“ (Uplakané pondělí).

Související

Více souvisejících

černý pátek (Black Friday) slevy

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

Adrian Newey

Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?

Dlouho se o tom spekulovalo, a nyní je to oficiální. Adrian Newey, technický ředitel Red Bull Racing, ukončí svou práci u rakouské stáje po skončení této sezóny. Potvrzení této zprávy přišlo od samotného týmu v jeho oficiálním prohlášení. Po 19 letech skončí Neweyho dlouholetá éra v týmu.

včera

Zahraniční vojáci se stali válečnými zajatci (POW) poté, co byli zajati Ukrajinou jako bojovníci v rámci ruských ozbrojených sil, účastní se tiskové konference organizované ukrajinskými představiteli v Kyjevě 15. března 2024.

Žoldáci z Nepálu ve velkém dezertují z ruské armády na Ukrajině

Podle informací serveru RBK-Ukrajina, který se odvolává na tiskovou zprávu Hlavního ředitelství zpravodajství, žoldáci z Nepálu, kteří přišli bojovat proti Ukrajině v řadách ruské armády, masově dezertují. Ruští velitelé zároveň hledají chatrné omluvy pro své vedení, vysvětlující tuto situaci.

včera

Andrej Babiš (ANO)

Boj proti Green Dealu i migraci. Hnutí ANO zahájilo předvolební kampaň

Při zahájení hlavní fáze kampaně ANO ve Zlíně uvedl předseda Andrej Babiš, že hlavními prioritami hnutí ve volbách do Evropského parlamentu jsou boj proti nelegální migraci, obrana suverenity a odpor proti Zelené dohodě, nazvané Green Deal. Hlavním heslem kampaně před červnovými volbami je "Česko pro tebe všecko".

včera

1. máj

Svátek práce se slaví již 135 let. Jak se za tuto dobu proměňovala jeho podoba?

Na první květnový den připadá Svátek práce, který není jenom státním svátkem, ale i tím mezinárodním. Jeho historie sahá až do roku 1889, kdy byl jiný, než se prezentoval v dobách komunistického režimu. Povinné prvomájové průvody doprovázené budovatelskými slogany, oslavami pracovních úspěchů a stranickými představiteli na tribunách měly s původní myšlenkou svátku pramálo společného. 

včera

Počasí: Česko zasáhl silný vítr. Meteorologové vydali výstrahu

Meteorologové vydali výstrahu před silným větrem. Ten bude podle ČHMÚ.cz řádit na části území až do zítřejšího večera.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy