Možná se to jen zdá, ale nepřijde vám, že se na tom našem „starém“ kontinentu, pohybujeme takříkajíc z extrému do extrému? Ještě nedávno jsme se tu všichni chovali přesně jako v jedné filmem proslavené písni: „Kupovat potřebné energetické komodity z jednoho zdroje, ale levně? Nevadí!“ Jenže ruská agrese na Ukrajině ukázala, že to byl hodně špatný nápad. Mezitím se odhalily i další závislosti vyspělého světa na podobných „dodavatelích“, i když zatím ne se skutečnými válečnickými aktivitami. A to ať už u léků, čipů nebo potřebných součástek do vojenské munice. Jenže, jak se zdá, zatím jsme se z toho moc nepoučili.
Poslední položkou, kvůli které by měl minimálně evropský svět dělat víc, ale nedělá, je neuvěřitelně rostoucí podíl čínských elektrických aut na evropském trhu.
Agenturní zpravodajství říká, že čínské automobilky se stále více usazují na evropském trhu. A není těžké uhodnout, kdo to odnáší nejvíce. Trend ukazují data francouzské poradenské společnosti Inovev, která se zaměřuje na automobilový průmysl. Podle nich byl loni podíl čínských značek na trhu s auty v Evropě necelých deset procent. To je proti roku 2021 téměř dvojnásobek. Velkou příležitost navíc podle veřejně dostupných informací skýtá snaha Evropy o „odstřižení se“ od spalovacích motorů a tlak na to, aby se takové vozy přestaly v Evropě vyrábět. Jenže, věc má svůj háček. Vzhledem k různým okolnostem někteří odborníci tvrdí, že takový trend může přinést až několik desítek procent vysoký podíl čínských automobilek na automobilovém trhu v Evropě.
Evropské statistiky zaměstnanosti ukazují, že v roce 2020 se počet lidí, kteří v Evropské unii pracovali pro „automotive“ segment, pohyboval nad dvanácti miliony lidí. OK, řeknete si, tak pro zjednodušení řekněme, že když by opravdu Čína a její nabídka vozů dokázala vytěsnit desetiprocentní zastoupení evropských značek, přišlo by o práci nějakých 1,2 milionu lidí. To přece nic není, ne? Možná. Tak proč z toho dělat vědu, no, ne, řekne si jistě nejeden z vás, všímavých čtenářů. Ta auta jsou přece o poznání levnější, tak ať nejen evropští výrobci ukáží, že umí udělat ještě lepší auta, když ne stejně drahá jako ty čínská, tak určitě levnější.
Bez ohledu na cokoliv to ale připomíná běh z extrému do extrému. Místo závislosti na Rusku a jeho levných energiích, nebo závislosti na čipech z Číny a lécích z Indie si tu v tichosti zase necháváme růst další závislost. A co by se tak mělo stát, že? Automobilky z Evropy nebo USA přece jen tak nesníží kvůli čínské konkurenci cenu, nebo ano? Nebo máme žádat o větší podporu segmentu automotive z peněz daňových poplatníků? Či snad je řešením zavádění nějakého „všimného“ pro zákazníky, kteří si koupí evropské auto? Anebo snad je cestou ke snížení nezávislosti na Číně nějaká větší diverzifikace nabídkového portfolia? Ale odkud máme kupovat ta levná e-auta, když je nikdo jiný nenabízí?
Není tajemstvím, že zatímco západní automobilky náklady na výrobu zmíněných elektromobilů zvyšují, ty čínské je dokáží už nyní vyrobit zhruba o 10 tisíc eur levněji. „Několik predikcí ukazuje, že čínské automobilky do roku 2025 až 2030 mohou získat dvouciferný podíl na evropském trhu. Reálně by se mohly zavírat továrny v Evropě,“ citoval server iRozhlas.cz odhady k trendům v automobilovém segmentu vedoucího partnera poradenské společnosti EY Petra Knapa. Ještě dál jde v prognózách francouzská poradenská společnost Inovev. Ta totiž odhaduje, že by čínské automotive společnosti mohly do roku 2030 získat 20 procent evropského trhu s elektromobily. Podíl evropských značek podle jejich odhadů by tak mohl spadnout ze 66 procent na méně než polovinu.
Možná, že nakonec to nebude tak horké, řeknete si. Jenže hrozba další závislosti na jednom zdroji, z dnešního úhlu pohledu o to víc nevyzpytatelném, je příliš silným varováním. Ať tak nebo onak, spoléhejme na to, že nejen evropské automobilky dobře vědí, co je čeká a jak se vyhnout potížím, které by mohly přinést další nejen ekonomickou závislost. Snad se tak nenaplní jedna z okřídlených a již dnes ikonických hlášek filmového klasika o tom, že „skláři, tedy pardon, evropští výrobci aut, nebudou mít co žrát.“
Související
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
Fico otočil a podporuje Ukrajinu. Anebo ne?
komentář , elektromobily , automobilový průmysl , auto , EU (Evropská unie) , Čína
Aktuálně se děje
včera
Vstup Česka do Evropské unie byl výhrou, i když EU není bezchybná, řekl Pavel
včera
USA oznámily obří balík sankcí proti Rusku a zemím, které pomáhají jejich vojenskému průmyslu. Včetně Slovenska
včera
Blinken: Odmítnutím dohody Hamás ukáže, že se o Palestince „nestará“
včera
Nová bilance: V Pásmu Gazy zemřelo přes 34 500 lidí
včera
„Udeřte je do obličeje,“ radí Lukašenko běloruským sportovcům před olympiádou
včera
Většina Američanů věří, že Čína využívá TikTok k ovládání občanů v USA
včera
V Německu se převrhl traktor s vlečkou. 30 zraněných, 10 lidí bojuje o život
včera
V Pásmu Gazy se nachází více válečného odpadu a trosek než na Ukrajině
včera
Diskuse, koncerty i výstavy. Česko slaví 20 let v EU, odstartuje Týden Evropy
včera
Evropou prošly prvomájové demonstrace. V Německu a Francii zasahovala policie
včera
V Číně se zřítila dálnice. Zemřely desítky lidí
včera
Rusko ještě víc zvýší výrobu zbraní. Kvůli americké podpoře Ukrajiny
včera
Počasí narušilo lodní dopravu v Panamském průplavu, zjistili vědci. Region postihlo rekordní sucho
včera
Rusko tvrdí, že provedlo útok na štáb operačního velení ukrajinských ozbrojených sil
Aktualizováno včera
Zemřel zakladatel a výrazná osobnost ODS Miroslav Macek
včera
Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?
včera
Žoldáci z Nepálu ve velkém dezertují z ruské armády na Ukrajině
včera
Boj proti Green Dealu i migraci. Hnutí ANO zahájilo předvolební kampaň
včera
Svátek práce se slaví již 135 let. Jak se za tuto dobu proměňovala jeho podoba?
včera
Počasí: Česko zasáhl silný vítr. Meteorologové vydali výstrahu
Meteorologové vydali výstrahu před silným větrem. Ten bude podle ČHMÚ.cz řádit na části území až do zítřejšího večera.
Zdroj: Libor Novák