Průměrná cena benzínu Natural 95 na čerpacích stanicích v tuzemsku se nyní pohybuje okolo 37,40 korun za litr a u nafty kolem 37,98 korun za litr. Vezmeme-li v úvahu lednová čísla cen pohonných hmot v Evropě, dá se říct, že Česká republika patří k zemím s levnějšími pohonnými hmotami. Naše ceny se totiž nejen u benzinu, ale i nafty pohybují pod evropským průměrem. Nelze v této souvislosti ale nepřipomenout, že na rozdíl od řady zemí, které tu s výraznými, tu jemnějšími státními zásahy intervenovaly na trhu s palivy, jsme se k podobnému stavu dostali bez zásahů a narušování samoregulace trhu v podobě třeba fixace cen nebo nějakých přídělů či omezování dávek.
A to i přesto, že po něčem podobném drahnou dobu volali opoziční politici v čele s Andrejem Babišem. Dávali navíc za ideální příklad Maďarsko, které regulaci pomocí cenových stropů zavedlo, a protože to česká vláda odmítala, označovali ji za asociální.
Jen pro připomínku, v prosinci loňského roku se maďarský trh s palivy doslova zhroutil a tamní kabinet stropy zrušil. Co na tom, že více než rok sloužilo Maďarsko řadě tuzemských politiků k tomu, aby i z pohledu dneška, na nesmyslné regulaci tržních principů, sbírali ty nejodpornější politické body. Ty se přece hodí vždy, aby mohli pánové Havlíček a další zpět k rozhodovacím korýtkům a ukazovat všeumění všeho. No ne? A znovu jen pro připomenutí: Na začátku to bylo neustálé poukazování na to, že úspěšný boj se zdražováním pohonných hmot vede, podobně jako v Maďarsku na zafixování cen a dokazuje, že boj s inflací se prý tím dá vyhrát. Na konci je pak jen prázdné omílání argumentů o tom, že systém měl být jiný, ve skutečnosti je nakonec inflace v Maďarsku o poznání vyšší než v ČR a problémy se zásobováním palivy přetrvaly.
Co se týká cenového výhledu, dají se už dnes nalézt názory, které reflektují mírné lednové zdražování cen pohonných hmot, že i když tento trend může nějakou dobru pokračovat, nemáme se bát nějakého dramatického navýšení ceny. Důvodem je nejen to, že svět a hlavně Evropská unie nezadržitelně míří do recese, což by se mělo odrazit i v pomalejším tempu zdražování, ne-li přímo „zlevňování“ cen paliv, ale i to, že podle Mezinárodní energetické agentury (EIA) zásoby ropy rostou. Řada ekonomů navíc upozorňuje, že příznivému vývoji ceny paliv v Česku nahrává i kurz české měny. Česká koruna v posledních dnech totiž trhá jeden cenový rekord za druhým, a dá se snadno dohledat, že takové hodnoty vůči euru, jaké se dají na forexovém trhu vidět nyní, tu naposledy byly v roce 2008.
Možná, že vás nebaví, milí čtenáři, neustále sledovat, kdo a co může za růst nebo pokles ceny benzínu. A máte pravdu. Kdo se v tom má sakra vyznat, že? Jednou je to zdražení benzínu na burze v Rotterdamu, jindy zase růst marží na našich čerpacích stanicích nebo koruna. A pak zase do kola. Pravdou ale je, že nyní se dá s největší pravděpodobností čekat, že rychleji půjdou vzhůru ceny nafty. A to kvůli tomu, že od 5. února vejde v platnost embargo na dovoz ruských pohonných hmot do Evropské unie. A to je právě u dieselu velký problém. Nafty se totiž z Ruska dováží přibližně 40 %. Nehledě na to, jak upozorňují analytici, že evropské rafinérie nemají dostatečnou kapacitu na to, aby vyprodukovaly potřebný objem nafty místo té z Ruska dovážené, nyní „pod embargem“. Přesto se prý nemáme bát nedostatku nafty. No… vyprávějte to tady lidičkám. Kauza Nurofen či antibiotika taky začala upozorněním na to, že nedostatek nehrozí. A jak to dopadlo, že?
Jak se říká v ekonomických kruzích, budování dodavatelských řetězců není legrace. A že bude potřeba najít rychle i ty s naftou, není snad těžké uhodnout. Může se taky stát, že nakonec se tu stejně tak nebo onak objeví ta nechtěná ruská nafta, i když třeba pod značkou nějakého zpracovatele z Číny, nebo chcete-li odněkud z Asie, z USA či Blízkého východu. Snad proto cena ropy Brent, nacházející se stejně jako na konci ledna loňského roku pod hodnotou 90 dolarů za barel, vydrží co nejdéle.
Související
Ukrajinské migranty Česko potřebuje. Vyplácí se nám
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
komentář , pohonné hmoty , Čerpací stanice , Benzín , Nafta , Andrej Babiš , Maďarsko
Aktuálně se děje
před 15 minutami
Madonna do starého železa nepatří. Brazilskou show sledoval více než milion lidí
před 16 minutami
Australská policie zastřelila 16letého chlapce. Pobodal muže v Perthu
před 50 minutami
V Gaze vládne plnohodnotný hladomor, tvrdí šéfka Světového potravinového programu
před 55 minutami
Ukrajinské jednotky sestřelily stíhací bombardér Su-25, prohlásil Zelenskyj
před 1 hodinou
USA pomohou Ukrajině v roce 2025 znovu zaútočit a vytlačit Rusy z okupovaných území, oznámil Sullivan
před 1 hodinou
Záhada imploze ponorky Titan. Nová studie naznačuje, proč došlo k tragédii
před 2 hodinami
Ukrajinské migranty Česko potřebuje. Vyplácí se nám
Aktualizováno před 2 hodinami
Barcelona pomohla svému rivalovi. Real Madrid slaví rekordní 36. titul v La Lize
před 2 hodinami
Předpověď počasí na státní svátek: Středa bude nejchladnějším dnem týdne
před 2 hodinami
Král Karel III. a další přední členové královské rodiny učinili zásadní rozhodnutí
Aktualizováno včera
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
včera
Trumpova ex-asistentka Hope Hicksová vypovídá. Měla popřít aféru Stormy Daniels
včera
Londýn beze změny. Starostou metropole bude nadále Sadiq Khan
Aktualizováno včera
Důvody, proč je pro Ukrajinu tak těžké úplně zničit Kerčský most
včera
Audrey Hepburnová, hvězda stříbrného plátna a módní ikona, by dnes oslavila 95. narozeniny
včera
VIDEO: Diktátor Kim Čong-un se stal hvězdou TikToku s propagandistickou písní „Přátelský otec“
Aktualizováno včera
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
včera
V Německu napadli neznámí útočníci europoslance. Scholz už reagoval
včera
Princezna Kate si prochází peklem, tvrdí osoba blízká manželce prince Williama
včera
Čtvrteční nehodu vlaku bez strojvedoucího šetří i policie
Policie vyšetřuje čtvrteční nehodu vlaku, který odjel bez strojvedoucího a po několika kilometrech vykolejil mezi Čisovicemi a Měchenicemi. Případem se zároveň zabývá i Drážní inspekce.
Zdroj: Jan Hrabě