Co skutečně leží na dně světových oceánů? Vědci spočítali, kolik plastu jsme už nastřádali

Na dně světových oceánů se nahromadilo od tří do 11 milionů tun plastového odpadu, uvádí nová studie australských a kanadských vědců.

Studii vypracovali vědci z Organizace vědeckého a průmyslového výzkumu Commonwealthu (CSIRO) a Torontské univerzity a zaměřuje se na větší předměty, jako jsou sítě, sklenice nebo plastové tašky.

Pomocí dálkově ovládaných podmořských vozů (ROV) se podařilo vyčíslit, kolik plastového odpadu přibližně skončí na mořském dně a kde se nahromadí předtím, než se rozloží na menší části a smíchá s mořským sedimentem, uvedla Denise Hardestyová z australské CSIRO. Na dně oceánů se podle studie nachází tři až 11 milionů tun plastu.

"Víme, že do našich oceánů se každý rok dostanou miliony tun plastového odpadu, ale nevěděli jsme, kolik z tohoto znečištění skončí na dně oceánů," řekla Hardestyová.

Vědci tvrdí, že vzhledem k tomu, že se do roku 2040 očekává zdvojnásobení spotřeby plastů, je pro ochranu mořských ekosystémů a volně žijících živočichů klíčové pochopit, jak a kam se tento odpad v oceánu přenáší.

Znečišťování plasty na mořském dně může být až 100krát větší než množství plastů plovoucích na hladině, uvedla vedoucí studie Alice Zhuová.

Oceánské dno se stalo jakýmsi zásobníkem pro velkou část plastového odpadu. Podle studie "situaci zhoršuje pomalá rychlost rozkladu plastů v chladném prostředí s nedostatkem kyslíku a UV záření".

Na základě výsledků studie se 46 procent odhadované plastové hmoty nachází v hloubce nad 200 metrů a zbývajících 54 procent sahá do hloubky 11.000 metrů.