Dezinformace jako služba. Za kolik si lze koupit vliv?

Kybernetičtí zločinci i seriózně se tvářící marketingové a PR firmy začaly nabízet dezinformace soukromým firmám jako jednoduchou službu. Na dark webu i v různých fórech dostupných všem na očích je tak možné nakoupit služby dezinformátorů doslova na pár kliknutí, stejně jako bylo již v minulosti možné si nakoupit například Ransomware as a Service, tedy jednoduše konfigurovatelný vyděračský software.

Není těžké najít služby, které nabízejí určitý počet „lajků“ nebo sledujících na sociálních sítích. Poskytovatelé dezinformací ale zacházejí i mnohem dál.

Insikt Group využila platformu Recorded Future pro tvorbu studie o provozu dvou sofistikovaných prodejců dezinformací na rusky mluvících online fórech. Pro svůj pokus přitom využili jednu fiktivní firmu, pro kterou si u dvou různých poskytovatelů pořídili jednou pozitivní a podruhé negativní kampaň.

Alarmující na celém pokusu přitom bylo, jak jednoduché a relativně cenově dostupné dezinformační kampaně byly. Potvrdilo se přitom, že jsou jednoduše dostupné nejen pro státní aktéry, ale také pro soukromé firmy, které si mohou jednoduše koupit pozitivní nebo negativní vliv na míru svým potřebám.

Experiment začal tím, že si výzkumníci Insikt Group vytipovali dva poskytovatele zmiňovaných služeb a jejich schopnosti a možnosti se rozhodli otestovat na fiktivní společnosti, která se profilovala jako nová firma na trhu, tedy bez internetové historie. Spuštění kampaně bylo přitom relativně jednoduché a oba poskytovatelé prokázali trpělivý pro-zákaznický přístup, když vysvětlovali celý proces toho, jak služba proběhne.

První z nich měl relativně jednoduchý a přehledný ceník, kde bylo možné najít:

Článek do 1000 znaků za 15 dolarů Příspěvek na sociální média a komentář až do 1000 znaků za 8 dolarů Překlad z ruštiny do angličtiny do 1800 znaků za 10 dolarů Překlad jiné jazykové kombinace do 2000 znaků za 25 dolarů SEO služby pro další propagaci příspěvků na sociálních sítích a tradičních článků v médiích v průběhu 10 až 15 dní za 1500 dolarů

Druhý poskytovatel byl ve svém ceníku méně specifický:

Facebookový účet nebo jiné účty na sociálních médiích a obsah za 150 dolarů LinkedIn účet a obsah za 200 dolarů Marketing na sociálních sítích za 350-550 dolarů na měsíc Článek do 1000 znaků za 45 dolarů Přímý kontakt mediálního zdroje pro propagaci materiálu za 65 dolarů 10 komentářů pro daný článek nebo zprávu za 100 dolarů

Příběh mediálního obrazu neexistující firmy začal vytvořením účtů na několika sociálních sítích. U každého z nich bylo dosaženo více než 100 sledujících, kteří vypadali relativně důvěryhodně, a bylo obtížné rozlišit, kteří z nich jsou skuteční a kteří jsou trollové nebo roboti. Podle výzkumníků se nejspíše jednalo o kombinaci opravdových a fiktivních uživatelů.

Další krok byl spuštění článků v médiích. Poskytovatel nabídl vytvořit libovolný počet pochvalných článků a výzkumníci si objednali dva. Jejich kvalita na první pohled neodpovídala rodilému mluvčímu a bylo třeba články několikrát revidovat. Následně dostali nabídku široké škály médií, kam články údajně bylo možné umístit včetně podrobného ceníku.

Fiktivní společnost si získala dobrý mediální obraz a podle výzkumníků bylo na čase vyzkoušet, jak těžké bude ji zničit. Do široké škály nabízených možností spadaly různé varianty diskreditující kampaně i podání trestních oznámení.

Výzkumníci se rozhodli držet dál od obvinění z kriminálních činů, ale i tak vzniklé články vytvářely obraz nedůvěryhodného obchodního partnera. Pro propagaci hanlivých článků využil druhý z poskytovatelů nejprve skupinu „zralých účtů“, které už byly starší a měly vytvořenou delší historii a následně použil další skupinu účtů pro sdílení původních příspěvků. Pro podobné operace přitom údajně používá běžně několik tisíc účtů, protože jen některé z nich přežijí bez blokace. Článek bylo možné publikovat do různých médií, které měl tento poskytovatel rozdělené do tří kategorií.

Celý experiment přitom trval měsíc, a obě kampaně stály výzkumný tým přibližně celkem 6000 dolarů. Prokázalo se přitom, že přestože kvalita poskytovatelů se liší, jsou obvykle ochotní zajít velmi daleko, včetně nabízení služby kompletní diskreditace konkurence s využitím vykonstruovaných procesů. Je přitom pravděpodobné, že trh s dezinformačními službami bude nadále růst.

Související

Bohumil Kartous Rozhovor

Dezinformátoři a populisté budují tyranii hlouposti, říká mluvčí Elfů Bob Kartous

Jak silná je aktuálně česká dezinformační scéna? Jak se daří českému státu bojovat proti falešným zprávám a antisystémovým hnutím? A jaká jsou největší nebezpečí v internetovém prostoru? Nejen na tyto otázky se EuroZprávy.cz zeptaly pedagoga a mluvčího Českých elfů Bohumila Kartouse, jenž je kromě toho také autorem dvou knih – No Future a nedávno vydané Future ON!.
Vít Rakušan Komentář

Vnitro na plakátech bojuje s dezinformacemi. Ale co v realitě?

Ministerstvo vnitra pod patronátem Víta Rakušana spustilo informační platformu Nenaletět.cz, která má sloužit pro veřejnost a informovat ji o aktuálních tématech i službách státu. Slovy samotného ministra vnitra má „informovat o tématech, která rezonují veřejným prostorem, a předcházet tak informačnímu šumu a nejasnostem.“ Tahle aktivita se zařazuje bok po boku dalším informačně-vzdělávacím snahám o zvyšování mediální gramotnosti a lepší informovanosti. Propagace formou letáků, tiskovin atd. přijde na nějakých 40 milionů a média si jí záhy zařadila do kolonky „boje proti dezinformacím.“

Více souvisejících

Boj proti dezinformacím a fake news fake news marketing internet

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Volby, ilustrační fotografie.

Eurovolby se blíží. Na ANO se dotahuje Spolu, ukazuje nový průzkum

Evropské volby, které jsou na programu příští týden, by teď v Česku vyhrálo hnutí ANO, vyplývá z průzkumu agentury STEM/MARK na vzorku 1623 respondentů. Europoslanců by však měl vítěz stejně jako druhá koalice Spolu. K zisku alespoň jednoho mandátu má namířeno šest subjektů.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

Garri Kasparov, foto: Frank Hoppe

Kasparov je pro Moskvu zahraničním agentem. Hrozí mu stíhání

Šachovému velmistrovi Garrimu Kasparovovi hrozí v rodné zemi, kterou opustil před deseti lety, další trestní stíhání za porušení zákona o tzv. zahraničních agentech. Informovala o tom ruská státní agentura TASS. Kasparov by v případě odsouzení mohl jít do vězení. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

včera

včera

Jevgenij Prigožin

Zesnulý šéf Wagnerovců Prigožin má u hrobu novou sochu

Zesnulý zakladatel žoldnéřské Wagnerovy skupiny Jevgenij Prigožin, který loni uspořádal vzpouru proti Putinovu režimu, se dočkal nové sochy. Odhalena byla v sobotu u jeho hrobu v Petrohradě, vojáci k ní položili květiny, informovala agentura AFP.

včera

Nou Camp, domácí hřiště klubu FC Barcelona. Byl dokončen v roce 1957 a nynější kapacita 98 600 diváků ho činí největším fotbalovým stadionem Evropy.

Změny na lavičkách fotbalových velkoklubů. Barcelonu bude trénovat Flick, Bayern zase Kompany

U Bayernu Mnichov bylo o něco jasnější, že se bude po skončení sezóny poroučet Thomas Tuchel, to u Barcelony byla fotbalová veřejnost svědky veletočů kolem působení trenéra Xaviho. Nejprve uvedl, že po sezóně skončí, ještě před pár týdny to však vypadalo, že bude nadále pokračovat. Nakonec to vše rozčíslo klubové vedení, které už se službami Xaviho pro příští ročník nepočítalo. Zatímco do Barcelony míří bývalý kouč německé fotbalové reprezentace Hansi Flick, do Bayernu Mnichov možná překvapivě přichází Vincent Kompany, jenž naposledy koučoval anglické Burnley, s nímž sestoupil z anglické Premier League.

včera

včera

včera

Dominik Feri

Trest pro Feriho je adekvátní, konstatoval odvolací soud v rozsudku

Tříletý trest odnětí svobody pro exposlance Dominika Feriho je adekvátní, konstatovali soudci odvolacího senátu pražského městského soudu v rozsudku podle informací České televize. Feri v uplynulých dnech nastoupil do vězení, kde si má odpykat trest za znásilnění dvou dívek a jeden další pokus o znásilnění. Odvolací soud mu ho potvrdil na konci dubna.

včera

včera

včera

včera

RECENZE: Priscilla je křehkým i svíravým protipólem rockové pohádky

Sofia Coppola se po Marii Antoinette z roku 2006 navrací k životopisu slavných osobností. Oproti extravagantně postmodernímu portrétu francouzské panovnice je Priscilla subtilní a intimní. Ani tady však pro režisérku nejsou faktografické údaje tolik důležité a přináší křehce vystavěný portrét manželky krále rocku, jenž zprostředkovává svírající atmosféru.

Zdroj: Martin Pleštil

Další zprávy