Vzducholoď jménem Adolf Hitler? Hindenburg odstartoval první transatlantickou leteckou linku plnou luxusu

Je 80 let od doby, kdy havarovala pýcha německého technologického vývoje - vzducholoď Hindenburg. Letecký kolos byl luxusním dopravním prostředkem. Nechyběly sprchy s teplou vodou, piano nebo kuřárna se širokou nabídkou kvalitních doutníků. Loď posloužila i Adolfu Hitlerovi v nacistické propagandě.

Luxusní vzdušný koráb Hindenburg absolvoval svůj osudný let přes osmdesáti lety. Jeho zkáza dne 6. května 1937 šokovala světovou veřejnost a prakticky ukončila éru využívání vzducholodí. Největší vzducholoď světa byla luxusním nebeským plavidlem, jakýmsi leteckým Titanikem.

Loď Hindenbrug, nesoucí jméno bývalého říšského prezidenta, byla vybudována společně s lodí Graf Zeppelin II v roce 1935. Stavba stála zhruba 500 tisíc tehdejších liber. Loď měla novou duralovou konstrukci, byla 245 metrů dlouhá. Hindenburg byl poháněn čtyřmi dieselovými motory Mercedes-Benz.

Vzducholoď dokázala vyvinout rychlost 135 km/h

Loď v prvních měsících nebyla primárně využívaná k přepravě pasažérů mezi Evropou a americkým kontinentem – do lodě se vešlo 72 osob a dalších 61 členů posádky, pro transatlantický let byla určena maximální kapacita 50 lidí. Atlantský oceán mohla zdolat za maximální rychlosti 135 km/h.

Majitelé lodi se snažili letecký kolos vybavit velmi luxusně. Dokonce pověřili proslulou klavírní firmu Julia Blüthnera, aby vytvořila speciální lehký klavír, který by splňoval přísné hmotnostní normy vzducholodě. Firma tak vyrobila speciální piano z hliníkové slitiny duralu, které vážilo méně než 400 liber. Piano bylo užívání v prvním roce letecké sezony, nikoliv v osudný rok 1937.

Loď nabízela také speciální písařskou místnost, která byla vyzdobena malbami Otto Arpekho se scénami "okolo světa". Jídelna lodi byla taktéž vyzdobena jeho malbami. Stoly a židle byly navrženy designérem Fritzem Breuhausem, židle byly vybaveny červeným potahem. Na každém boku lodi byly promenády. Ty byly vybaveny sedadly a velkými okny, která mohla být otevřená i za letu.

Drahé kubánské doutníky a kuřárna na palubě

Hindenburg měl i specializovanou kuřárenskou místnost. Ačkoliv byl naplněn 7 miliony kubíky vysoce hořlavého vodíkového plynu, konstruktérům to nevadilo. Cestující si sice nemohli sami od sebe vzít na palubu zápalky a osobní zapalovače, na lodi si ale mohli koupit cigarety a drahé kubánské doutníky. Místnost byla konstruována tak, že měla centrální elektrický zapalovač a byla technicky dobře izolována.

Interiér lodi nabízel i sprchy s teplou vodou, k obědu a večeři se podávala teplá jídla. Cena běžné letenky byla podobná, jako když jste si v tehdejší době chtěli koupit běžný automobil.

Loď mohla nést jméno Adolfa Hitlera

První vzdušnou transatlantickou plavbu absolvoval Hindenburg v březnu 1936, loď vylétala z německého Friedrichshafenu. Běžná rychlost, za které vzducholoď plachtila nebem, byla 126 km/h. Obchodní leteckou službu přes Atlantik zavedla společnost provozující Hindenburg právě v roce 1936 – cesta mezi kontinenty se oproti klasickým parníkům zkrátila o polovinu.

V červnu 1936 provedla loď dvojnásobný přelet oceánu za 5 dní a necelých 20 hodin. V průběhu svého fungování loď absolvovala 10 okružních cest mezi Spojenými státy a Německem, přepravila tak tisíc a dva cestující. Celkem však Hindenburg vykonal 63 letů a ve službě byl celých 14 měsíců.

Málokdo ví, že loď se mohla jmenovat po Adolfu Hitlerovi. Odpůrce myšlenky jakési Třetí říše, Němec Eckener však loď pojmenoval po Paulovi von Hindenburgovi, odmítl žádost Josepha Goebbelse pojmenovat vzducholoď po Führerovi. Hitler byl později po havárii vzducholodi rád, že nenesla jeho jméno.

Vzducholoď byla i tak spojena s Nacisty. Ještě než se dobudovala, byla pojímána jakožto symbol německé moci ze strany nacistického režimu, který se formoval. Ministr nacistické propagandy Gobbels po jejím dokončení nařídil, aby vzducholoď pomohla s šířením nacistické propagandy.

A vskutku, čtyři dny vzducholoď brázdila německý vzduch, z její paluby se šířily vlastenecké melodie a písně a do německých měst byly shazované propagační letáčky a vlaječky s hákovými kříži.

Němci se technickou vymožeností pochlubili na OIympiádě

Němci své technické veledílo prezentovali i při příležitosti Letních Olympijských her v Berlíně v roce 1936. Hindenburg plachtil nad stadionem a za sebou měl velkou olympijskou vlajku. Později měla na svém ocase loď upevněné vlaječky s hákovými kříži.

Jiskra, která vznikla z nashromáždění statické elektřiny a způsobila požár při přistávání Hindenburgu v americkém New Yorku, je nejpravděpodobnější příčinou katastrofy, která se udála přesně před 80 lety. Zahynulo 36 lidí, z toho 22 členů posádky a jeden člen pozemního personálu.

Související

Zkáza vzducholodě Zeppelin LZ 129 Hindenburg při přistání v Lakehurst Naval Air Station, New Jersey.

Zkázu Hindenburgu stále provází řada otázek. Co zničilo tento vysoce výbušný dopravní prostředek?

Byl skoro soumrak dne 6. května 1937, když se svastikou označená německá vzducholoď LZ-129 Hindenburg doutníkového tvaru pokoušela přistát na letišti Lakehurst v New Jersey. Při příletu k New Yorku byla nad New Jersey bouře, proto vzducholoď město dvakrát obkroužila a k letišti dorazila s půldenním zpožděním. V 19:00 byla zahájena přistávací operace. V 19:21 bylo na zem shozeno první přistávací lano a pozemní personál začal s upoutáváním vzducholodi. O čtyři minuty později, když byl Hindenburg ve výšce asi 60 metrů, vypukl v zadní části požár. Během 34 sekund celá 245 metrů dlouhá vzducholoď shořela.
Můžeme s jistotou říci, že víme vše o příčinách zkázy Hindenburgu?

Hindenburg v plamenech! Göring možná věděl víc než všichni ostatní

Německo - Období před II. světovou válkou bylo časem prudkého rozvoje technického pokroku. Němci tehdy ovládli svět svými obřími vzducholoděmi. Ta poslední z nich nesoucí jméno Hindenburg, je stále opředena jistým závodem tajemství a konspirací. Skutečně bylo důvodem její havárie triviální pochybení?

Více souvisejících

vzducholoď Hindenburg historie katastrofy Německo doprava Dopravní nehody

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

HC Škoda Plzeň, ilustrační fotografie.

Na extraligovou scénu se vrací bývalý reprezentační kouč. Plzeň nově přebírá Jandač

Sezóna extraligy 2023/24 sice skončila teprve před nedávnem, ale už teď se kluby chystají na sezónu novou, tedy na sezónu 2024/25. A to nejen změnami v hráčských kádrech, ale i novými jmény na lavičce. Takový případ se nyní naskytl v extraligové Plzni, která pro nadcházející sezónu povolala do svých služeb bývalého reprezentačního trenéra Josefa Jandače. Ten se tak po pauze vrací zpátky na extraligovou scénu. Na západě Čech mu při tom budou pomáhat v roli asistentů Jiří Veber a Václav Pletka.

včera

Dva členové ochranky měli atentát ukrajinského prezidenta do detailů naplánovaný.

Nejen Zelenského měli zabít. Toto je plán členů ochranky

Podle prohlášení ukrajinské tajné služby SBU byl zmařen pokus o atentát na prezidenta Ukrajiny Volodymyra Zelenského. Mezi zadrženými by měli být dva členové jeho vlastní ochranky. Údajně měla být v plánu i likvidace politických a vojenských špiček Ukrajiny.

včera

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Rulík a spol. nemůžou počítat s Hertlem. Vedení Vegas českého útočníka na domácí MS nepustí

V úterý se česká hokejová reprezentace sešla na ledě O2 Areny, aby zde absolvovala svůj trénink před blížícím se domácím světovým šampionátem, který začne už v pátek. Ještě před začátkem tohoto tréninku generální manažer národního týmu Petr Nedvěd novinářům sdělil, že se bude realizační tým v čele s koučem Radimem Rulíkem muset obejít na domácím MS bez jedné z českých hvězd v NHL, útočníka Tomáše Hertla. Vedení jeho klubu Las Vegas ho totiž do Prahy nepustí.

Aktualizováno včera

Izraelská armáda

Izrael nadále operuje v okolí Rafáhu. Pozastavení pomoci z USA popírá

Izraelská armáda pokračuje v pozemní operaci do Rafáhu, kterou zahájila v tomto týdnu. Už v úterý potvrdila obsazení přechodu na hranici s Egyptem. Do obydlených čtvrtí města zatím nepostupuje. Armádní mluvčí zároveň bagatelizoval nepotvrzenou informaci, že USA pozastavily dodávku některých zbraní kvůli nynější ofenzivě. 

včera

Susan Bucknerová (vpravo) ve snímku Pomáda (1978).

Zemřela hvězda filmu Pomáda, Susan Bucknerová

Do světa hollywoodských snímků a hereckých svět zasáhla velmi smutná zpráva. Herečka Susan Bucknerová, známá především díky své roli roztleskávačky Patty Simcox ve slavném muzikálovém snímku "Pomáda!", nás opustila ve věku 72 let.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Policie upřesnila informace o případu v Plzni. Ženu se podařilo zachránit

Policie ještě v úterý upřesnila informaci o násilném trestném činu v centru Plzně. Strážci zákona původně uvedli, že napadená žena nepřežila. Záchranářům se ji ale nakonec podařilo zachránit. Žena byla hospitalizována v nemocnici. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy