Hitlerova zbraň, která měla porazit obávané Sověty? Plán nacistů překazili Češi

Když roku 1941 vtrhli Němci do Sovětského svazu, setkali se zde s extrémními přírodními podmínkami. Jedním z takových extrémů je i rasputica. Jedná se o období na jaře a na podzim, kdy se po roztání sněhu a podzimních deštích změní ukrajinské a ruské roviny v jednu velikou neprůchodnou bažinu. Když podzimní deště proměnili ruské silnice v tekuté bahno a zastavil tak blitzkrieg Wehrmachtu, zasáhl osobně Adolf Hitler a pověřil svého oblíbeného automobilového konstruktéra Ferdinanda Porscheho vývojem nového nákladního vozu přímo určeného pro východní frontu. A řešení tom mělo být dle Hitlerovo zvyku skutečně megalomanské.

Nákladní automobil mimo všechna měřítka

Hitlerovo řešení bylo jednoduché. Postaví se tak veliký a silný stroj, který bahnem jednoduše projede. Porsche pak návrh německého vůdce rozvedl: vozidlo nemělo mít gumové pneumatiky, ale pevná litá ocelová kola s ostruhami. Až napadne sníh, automobilu se vymění ostruhy a tahač bude moci projet jakoukoliv závěj. Vozidlo nejen, že projede jakýmkoliv terénem, ale bude jim moci přesunout i nejtěžší děla. Tak zněla alespoň původní představa předložená Hitlerovi, legendárním automobilovým konstruktére Porscheho, rodákem z Vratislavic nad Nisou. Vyrábět se pak vozidlo mělo v továrně ASAP (Akciová společnost pro automobilový průmysl), tedy mladoboleslavské Škodovce. Ta byla tehdy součástí německého koncernu Reichswerke Hermann Göring.  

Rychlý pokrok

Práce šly konstruktérům od ruky a již v lednu byly plány tahače připraveny. Porsche 175 nebo také Škoda RSO, tedy  Radschlepper Ost (kolový tahač Východ), mělo na svoji dobu neuvěřitelné parametry. Kola byla vysoká 1,5 metru, délka vozidla 6,2 metru a kolos vážil 7 tun. Dalších 5 tun byla užitečná hmotnost pro náklad a návěs. Vozidlo poháněl mohutný benzinový čtyřválec o objemu 6 litrů s výkonem 90 koní (66 kW) při 2100 otáčkách za minutu. Unikátní byl jeho startér. Ten tvořil dvouválcový motor (polovina motoru z legendárního Porscheho Volkswagen Brouk). To mělo zajistit start velkého motoru při všech povětrnostních podmínkách. Spotřeba dosahovala těžko uvěřitelných 200 litrů na sto kilometrů. Maximální rychlost v nejtěžším terénu měla být 16 kilometrů v hodině. Ještě před dokončením prototypu byla objednána série 200 kusů. A zde se začalo vše hatit.

Češi hatí plány

Vzpomínku na to zanechal český inženýr a konstruktér Oldřich Meduna v pamětech Utajené projekty Škoda, které zpracoval Jan Králík. Aby drapáky více vydržely, doporučoval Meduna místo normální oceli manganovou. Protože byl mangan během války vysoce nedostatkovou surovinou, muselo se s ním zacházet velice šetrně. „V materiálu na ozubená kola se používalo do jednoho procenta manganu. Pro ostruhy RSO jsem navrhoval 1,3%,avšak nějakým nedopatřením se cestou vytratila desetinná čárka.“ V Plzni, kde ostruhy odlévaly, technikům přišlo použití 13% manganu do oceli jako naprostý nesmysl. Ale protože vše bylo schváleno, ostruhy vyrobily. Ty byly naprosto nepoužitelné. Všech 200 sad, celkem 8 tun materiálu, v Mladé Boleslavi putovalo rovnou do starého železa. Nacisté sice Medunovi hrozili koncentračním táborem, ale byl pro ně natolik užitečný, že nakonec celou záležitost přešli. K další „drobné“ chybě došlo v Plzni při výrobě kol. Otvory v kolech nesouhlasily s ostruhami. Vše opět putovalo do šrotu. Když Meduna znovu zadal zakázku, tentokrát se správnými parametry, z Plzně přišel omluvný dopis. Ve slévárně došel vzácný mangan. Více než tuna jej padla na zmetky. „Přišel jsem do naší konstrukce v Mladé Boleslavi a všem tu radostnou novinu slavnostně ohlásil.  Také to ocenili vítězným křikem. Nikomu nevadili ani dva Němci, kteří s námi v konstrukci pracovali, oba se chovali velmi slušně,“ vzpomínal krátce před svou smrtí v 90. letech Oldřich Meduna. Celý projekt podobné „drobné chyby“ opozdil minimálně o půl roku.

Chromý nepotřebný titán

Testy mohli začít teprve v listopadu 1942, kdy byly připraveny dva prototypy. Vše skončilo velkým zklamáním. Těžký tahač s poměrně úzkými koly se propadal i na poměrně pevném terénu a zahrabával sám sebe. Na sněhu a ledu se vozidlo stávalo neřiditelným. Teprve po značném úsilí se podařilo RSO  celou sérii 200 vozidel zprovoznit. Část byla poté skutečně nasazena na východní frontě. Zde již však nesloužila v Blitzkriegu, ale v ústupu. Jak vzpomínal Oldřich Meduna, jeden důstojník wehrmachtu RSO pochválil, neboť dokázalo v těžkém terénu táhnout čtyři další nákladní vozidla. Spotřeba vozidla v takových podmínkách dosáhla 600 litů na 100 kilometrů. Další pak byly nasazeny v Normandii, Holandsku a při ofenzivě v Ardenách. Dodnes se zřejmě žádný nezachoval. Tak skončil příběh Hitlerova tahače, který měl porazit ruské počasí.

RSO Adolf Hitler porsche II. světová válka

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 3 hodinami

Ruské ministerstvo obrany vystavuje zbraně a vojenskou techniku ​​zemí NATO, včetně tanků Leopard a M1 Abrams, ukořistěných ruskou armádou během války proti Ukrajině, ve Victory Park v Moskvě v Rusku. Expozice skládající se z více než 30 vzorků zbraní a vojenské techniky z produkce zemí jako USA, Německo, Anglie, Francie a Ukrajina byla otevřena návštěvníkům (1. května 2024).

Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO

Rusko v impozantním moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

Adrian Newey

Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?

Dlouho se o tom spekulovalo, a nyní je to oficiální. Adrian Newey, technický ředitel Red Bull Racing, ukončí svou práci u rakouské stáje po skončení této sezóny. Potvrzení této zprávy přišlo od samotného týmu v jeho oficiálním prohlášení. Po 19 letech skončí Neweyho dlouholetá éra v týmu.

včera

Zahraniční vojáci se stali válečnými zajatci (POW) poté, co byli zajati Ukrajinou jako bojovníci v rámci ruských ozbrojených sil, účastní se tiskové konference organizované ukrajinskými představiteli v Kyjevě 15. března 2024.

Žoldáci z Nepálu ve velkém dezertují z ruské armády na Ukrajině

Podle informací serveru RBK-Ukrajina, který se odvolává na tiskovou zprávu Hlavního ředitelství zpravodajství, žoldáci z Nepálu, kteří přišli bojovat proti Ukrajině v řadách ruské armády, masově dezertují. Ruští velitelé zároveň hledají chatrné omluvy pro své vedení, vysvětlující tuto situaci.

včera

Boj proti Green Dealu i migraci. Hnutí ANO zahájilo předvolební kampaň

Při zahájení hlavní fáze kampaně ANO ve Zlíně uvedl předseda Andrej Babiš, že hlavními prioritami hnutí ve volbách do Evropského parlamentu jsou boj proti nelegální migraci, obrana suverenity a odpor proti Zelené dohodě, nazvané Green Deal. Hlavním heslem kampaně před červnovými volbami je "Česko pro tebe všecko".

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy