Taipei - Přesně před patnácti lety, 25. května 2002, vzlétl krátce po 15. hodině z letiště v Taipei Boeing 747 tchajwanské společnosti China Airlines. Na palubě letu 611 bylo 206 cestujících a 19 členů posádky, kteří měli namířeno do Hongkongu. Na místo ale nikdy nedorazili. Ve vzduchu se letadlo rozlomilo a všichni lidé na palubě zemřeli. Jdeo jednu z nejhorších leteckých katastrof novodobé historie.
Cestující čekal krátký, stominutový let přes Tchajwanský průliv. Jde o poměrně rušnou trasu a piloti, kteří na ní létají pravidelně, ji velmi dobře znají. Ostatně díky oblíbenosti a četnosti, s jaké na ni letadla létají, si vysloužila označení "zlatá cesta."
Zpočátku šlo vše bez problémů. Letadlo se odlepilo od země, autopilot jej navedl na na stoupání a stroj po chvíli zmizel v mracích. Pak, dvacet minut po startu ve výšce deseti kilometrů, letadlo zmizelo z radarů.
Nikdo v tu chvíli netušil, co se se strojem stalo. Tchajwanské úřady rozjely masivní pátrací akci, které se zúčastnily stovky lidí. Desítky plavidel, rybářů, členů pobřežní stráže i vojenských lodí začaly pročesávat oblast vzdálenou 55 kilometrů od břehů Tchaj-wanu
Netrvalo dlouho a záchranáři objevili první trosky letadla. Objevovala se kola, části trupu, sedačky a zavazadla cestujících. V tu chvíli bylo už všem jasné, že se stroj zřítil do moře. Trosky byly nalezeny ve vzdálenosti až 80 kilometrů od místa neštěstí
Dvacet pět dnů po havárii byly nalezeny obě černé skříňky. Vyšetřovatelé jejich analýzou zjistili, že letová příprava proběhla normálně. Oba piloti byli profesionálové a záznamy neodhalily nic neobvyklého. Komunikace byla bezproblémová a v kokpitu vládl klid.
Poslední slova na záznamu patří kapitánovi letu, který upozornil posádku, že brzy dosáhnou letové výšky deseti tisíc metrů. O půl sekundy později záznam skončil. Stále nikdo netušil, co se stalo.
Na vyšetřování se podílel Úřad pro leteckou bezpečnost a Národní úřad pro bezpečnost v letecké dopravě. Byla vyloučena možnost, že by bylo letadlo sestřeleno. Těla obětí nenesla známky popálenin a vylovené části trupu nenaznačovaly, že by za zkázou stál výbuch na palubě.
Ve hře proto byla technická závada. Podle expertů se navíc už dříve jedna podobná nehoda odehrála. V roce 1996 letadlo Trans World Airlines havarovalo podobně jako stroj China Airlines, během stoupání se rozlomilo zřítilo do Atlantiku. Právě od tohoto momentu se odborníci odráželi a zaměřili se na díly, které mohly potvrdit spojitost s touto nehodou.
Pátrací týmy měsíce lovily z moře další a další trosky. Experti je poté analyzovali, skládali dohromady, a nakonec zjistili, co se v desetikilometrové výšce skutečně stalo. Ulomila se zadní část trupu, čímž se letadlo ve vzduchu doslova rozpadlo na kusy.
Odborníci se proto zaměřili na servisní záznamy letadla a zjistili, že dvaadvacet let před katastrofou letadlo při přistání škrtlo zádí o ranvej. Den po incidentu byla provedena pouze provizorní oprava, poškozená část ale vyměněna nebyla. Poškozené místo bylo pouze zakryto, nikoliv vyměněno, v záznamech ale bylo uvedeno, že oprava proběhla podle platných norem. Nikdo za tak celé roky neměl šanci poznat, že letadlo není provozuschopné. A chyba mechaniků připravila o život více než 200 lidí.
Související
Masivní bezpečnostní operace, zákaz letadel, vzdušné taxíky. Francie se chystá na olympiádu
Boeingy 787 nejsou bezpečné, varuje bývalý zaměstnanec společnosti. Věc už řeší úřady
letadla, letectví , Letecké nehody , Boeing 747-8
Aktuálně se děje
před 27 minutami
Tornádo na Ústecku se potvrdilo. Pohybovalo se i přes tok Labe
před 1 hodinou
Předpověď počasí na neděli. Pozor na jevy, pro které platí výstraha
včera
Češi především díky čtyřem bodům kapitána Červenky jasně přehráli Brity 4:1
včera
Karel III. vezme do Francie další dva zástupce monarchie. Kate zůstane doma
včera
Polsko se opevní před Ruskem a Běloruskem. Tusk oznámil obří investici
včera
Drtivý úder střelami ATACMS proti Rusům. Ukrajinci zničili stíhačky a palivová zařízení, dokládají satelitní snímky
včera
Trump opět vystoupí na zasedání NRA, asociace držitelů zbraní v USA
včera
Medvěd Wojtek. Zvíře, které před 80 lety pomohlo vybojovat vítězství v bitvě o Monte Cassino
včera
Počasí: Na Ústecku se možná vyskytlo tornádo, upozornil ČHMÚ
včera
Válka na Ukrajině: Rusové tvrdí, že dobyli další obec u Charkova
včera
Dosud neporažené Švýcarsko si smlslo na neškodném Dánsku, Švédové rozhodli třemi góly během 26 vteřin
včera
Předání Gazy palestinské samosprávě paradoxně zhoršilo kvalitu života Palestinců, uvádí Záhora
včera
Nečas myslel na přílet do Prahy hned po skončení v play-off NHL. Pohmožděná žebra vyloučil
včera
Francie navrhla olympijský mír. Zelenskyj řekl Macronovi, co si o tom myslí
včera
Po Ficovi je v ohrožení další evropský premiér. Tuskovi vyhrožovali smrtí
Aktualizováno včera
Na Slovensku se začalo rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
včera
Problémy lodi Starliner pokračují. Start k ISS se znovu odkládá
včera
Příjezd Pastrňáka se Zachou by národní tým přivítal. Chystá se telefonát
včera
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
včera
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
Během pátečního večera, kdy čeští hokejisté ještě na ledě pražské O2 Areny hráli duel s Rakouskem (4:0), přišla dlouho očekávaná zpráva o první posile z kanadsko-americké NHL. Po vypadnutí Caroliny z play-off zámořské soutěže se jí stal útočník Martin Nečas. Ten by měl dorazit do Prahy v sobotu před polednem a pak se rozhodne, zda se již dnes večer představí v zápase proti Velké Británii. Poté, co navíc z play-off NHL v noci na sobotu českého času vypadl Boston, je ve hře i příjezd Davida Pastrňáka a Pavla Zachy.
Zdroj: David Holub