Největší letadlo 30. let? Mělo propagovat komunismus, skončilo neslavně.

Sovětský svaz ve 30. letech byl zemí, kde bylo možné skutečně vše. Nebylo proto náhodou, že zde vznikl největší letoun své doby, jehož účelem mělo být propagovat komunismus nejen po celém SSSR, ale i po světě. Stejně tak zřejmě není náhodou, že historie tohoto stroje je velmi rozporuplné a plná lidských obětí.

S myšlenkou na postavení největšího a nejmodernějšího letadla na světě přišel novinář Michail Kolcov v roce 1932. Stroj měl být postaven na památku vydání prvního díla Maxima Gorkého -oblíbeného spisovatele Josifa Vissarionoviče Stalina a jednoho z propagandistických trumfů sovětské propagandy. Gorkij, jako světově uznávaný spisovatel, se totiž v roce 1928 vrátil z emigrace do Ruska a dobrovolně poté hrál velkou roli v sovětské propagandě.

K propagandě měl sloužit i stroj, který měl být po Gorkém pojmenován. Podle Kolcova měl stroj oblétat celý Sovětský svaz a už jen svojí mohutností propagovat výdobytky sovětského režimu. Na stavbu stroje byla vypsána veřejná sbírka a konstrukce a výroba mohla brzy začít.

Příznačný byl osud iniciátora stavby Kolceva a muže, po kterém byl stroj pojmenován. Gorkij několikrát na veřejnosti projevil nespokojenost s režimem. V roce 1936 pak náhle zemřel. Předpokládá se, že jej nechal Stalin otrávit. Kolcov byl v roce 1937 bez soudu zastřelen.

Konstrukcí stroje byl pověřen Andrej Nikolajevič Tupolev. Stroj měl poměrně jednoduchou konstrukci z duralového plechu, podobné té, kterou vyvinul německý inženýr Hugo Junkers pro své legendární dopravní letadlo JU-52. Tupolevův ANT-20 byl však daleko větší. Rozpětí měl 66 metrů a na délku měřil 33 metrů. Jen kolo podvozku mělo dva metry. Maximální rychlost byla 275 kilometrů a stroj mohl vystoupat až do 4500 metrů. Prázdný letoun vážil 28 tun. Maximální vzletová váha byla 42 tun.

Pohon zajišťovalo 8 motorů AM-34 FRN o výkonu 662kW. Šest motorů bylo umístěno v křídlech a dva v gondole nad trupem. Křídla byla natolik silná, že v nich mohly být servisní šachty a mechanici pracovali na motorech i během letu. Stroj mohl být po odmontování křídel rozmontován na pět částí a přepravován po železnici. 

Stroj byl napěchován tehdejší supermoderní technikou. Poprvé byl v tak velkém letadle použit autopilot. V ANT-20 byl poprvé v leteckých dějinách nasazen systém, který kontroloval v a každé chvíli letu směr a výšku a korigoval případnou odchylku od kurzu. Pilotovi usnadňovalo ovládání obrovského letadla elektrické posilování řízení.

 Další unikátní systém také dovoloval stroji přistát ve dne i noci i na špatných přistávacích plochách s omezenou délkou. K přistání ANT-20 stačilo pouhých 300-400metrů. Elektrické vedení bylo soustředěno do tubusů. Do letadla se vstupovalo spodem. Část podlahy se dala sklopit a vytvořila schody i se zábradlím, což byla také absolutní novinka.

Hlavním úkolem stroje však bylo propagovat sovětský režim. Osmičlenná posádka a až sedmdesát dva pasažérů byla pro tento úkol špičkově vybavena.  Na palubě byla vedle kina i fotolaboratoř nebo telefonická centrála, která mohla být na zemi napojena na pozemní síť. Komunikaci mezi osádkou zajišťovala palubní potrubní pošta. Pro návštěvníky byl připraven na sovětské poměry špičkově vybavený kiosek. Palubní tiskárna byla schopna během hodiny vychrlit až 10 000 letáků, které mohly být z letadla rozhazovány.

Na letadle byla namontována vysoce výkonná soustava reproduktorů zvaná Golos s něba tedy Hlas z nebe, která dokázala pokrýt až 12 kilometrů čtverečních zemského povrchu. V letadle byly tak výkonné projektory, že dokázaly promítat diapozitivy na oblaka nebo na speciálně vytvořenou mlhu. Vše pak poháněl vlastní benzinový generátor na palubě letadla, což byl na tehdejší dobu také unikát. V letadle byla i prádelna s koupelnou, jídelna a lékárna.

Maxim Gorkij poprvé vzlétl 17. června 1934 z letiště Chodinky. Letadlo se chovalo stabilně a díky použitým technologiím se letcům snadno ovládalo. Stroj byl okamžitě nasazen do ostré propagandistické války a provedl mnoho letů nad Sovětským svazem. Vrcholem kariéry ANT-20 byly prvomájové oslavy 1935, kdy v doprovodu stihaček gigantické letadlo provedlo přelet nad Rudým náměstím. Na jeho palubě se nacházeli i zahraniční novináři, mezi nimiž byl i legendární novinář, spisovatel a letec Antoine de Saint-Exupéry.

Již 18. května 1935 však došlo ke katastrofě. Do stroje, na jehož palubě se nacházeli zasloužilí pracovníci Ústředního aero hydrodynamického institutu (CAGI), narazila stihačka I-5, která ANT-20 doprovázela. Letadlo se ve vzduchu rozlomilo a všech 45 lidí na palubě zahynulo. Trosky letadla ještě na zemi zabily 9 lidí.  Z celé katastrofy byl obviněn stíhací pilot Nikolaj Pavlovič Blagin, který kolem stroje prováděl nepovolenou akrobacii, kterou nezvládl.

V zahraničním tisku se poté objevil údajný Blaginův dopis na rozloučenou, ve kterém se měl přiznat k nenávisti ke komunistům a k úmyslu zničit sovětskou leteckou pýchu. Dopis se však ukázal jako podvrh. Vdově po Blaginovi byl přiznán důchod, předán nový byt a jeho dcera se dostala do lepší školy. Teprve v roce 2010 byl odtajněn protokol NKVD z vyšetřování celé události. Blagin musel provádět akrobacii kolem Maxima Gorkého z rozkazu kvůli filmovému natáčení. Za vydání rozkazu byl odsouzen důstojník a jeden filmový pracovník.

Pád stroje vyvolal po celém sovětském svazu vlnu solidarity. Byla vypsaná veřejná sbírka na nové propagandistické letadlo. Lidé brzy vybrali 68 milionů rublů. Tyto peníze stačily ne na stavbu jednoho letounu, ale rovnou dvaceti!  První stroj se opět měl jmenovat Vladimír Iljič lenin. Další pak měl být Josif Stalin. Nový Maxim Gorkij měl být až třetí v řadě. Dostat se mělo i na další sovětské pohlaváry jako byl Klim Vorošilov, Sergo Ordžonikidze, Vlas Čubar nebo Stanislav Kosior.  

Do všeho však zasáhly Stalinské čistky. Tupolev se ocitl v roce 1937 ve vězení a nemohl dohlédnout na pokračování projektu. Práce se táhly a zmodernizovaný ANT-20 bis vzlétl teprve v roce 1939. Letadlo dostalo nové výkonnější motory AM-35 s výkonem 883KW a již nebyly potřeba dva motory v gondole. Počítalo se i s přestavbou na vojenské verze. ANT-20 MG měl sloužit jako bombardér, vojenský dopravní letoun nebo mobilní velitelské stanoviště.

Vše zhatilo rychlé zastarání konstrukce. To co bylo v roce 1934 supermoderní, o pět let později byo beznadějně zastaralé. V SSSR se začal pod jménem Lisunov Li-2 licenčně vyrábět legendární Douglas DC-3 a to byl pro ANT-20 definitivní hřebíček do rakve. I myšlenka propagandistických letů byla odsunuta do propadliště dějin. Další ANT-20 bis nebyl již postaven. Postavený stroj byl luxusně vybaven a pod kódem PS-124 byl zařazen do Aeroflotu na prestižní lince Moskva - Miněralnyje Vody.

Po vypuknutí 2. světové války se stroj zúčastnil evakuace Moskvy. Stroj byl však pomalý a bezbranný proti leteckým útokům a byl proto stažen na linky do Střední Asie.  Zde se 14. prosince 1942 90 kilometrů od Taškentu letadlo zřítilo. Jak ukázalo vyšetřování, kapitán letadla dovolil jednomu z cestujících usednout do pilotní sedačky. Cestující pak zřejmě omylem zapnul horizontální stabilizátor a dostal letadlo do strmého klesání, ze kterého se již nedostalo. Zahnulo všech 36 cestujících na palubě.

Tak skončila historie největšího dopravního letadla 30. let. Bohužel, do velmi zajímavého projektu zasáhla politika. A jak bylo tehdy v SSSR zvykem velmi krvavě. Stroj, který byl skutečným technickým zázrakem, se stal hříčkou v rukách politiků, kteří zapříčinili neštěstí s ním spojená. Pokud nebudeme počítat nepovedený pokus Howarda Hughese H-4 Hercules, který se dostal do vzduchu jen na pár chvil, udržel si Tupolev ANT-20 titul největšího prakticky používaného dopravního letadla až do roku 1949, kdy se do vzduchu vznesl britský Bristol Brabazon.

ANT-20 bis Sovětský svaz Josif Stalin letectví Letecké nehody historie

Aktuálně se děje

před 54 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu

Izrael: Neslýchané. Zatykač na Netanjahua povzbudí teroristy po celém světě

Rozhodnutí hlavního prokurátora Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karima Khana požádat o vydání zatykačů na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a ministra obrany Joava Galanta je neslýchané a povzbudí teroristy po celém světě. Prohlásil to v pondělí izraelský prezident Jicchak Herzog. Rozhodnutí odsoudil i izraelský ministr zahraničí Jisrael Kac, uvedla agentura Reuters.

před 3 hodinami

Martin Exner

V Česku se dvacet let o euru lže. Odpůrci v čele s Klausem s ním veřejnost straší, říká poslanec Exner

Přijetí či nepřijeti eura je v Česku velmi ožehavé téma, které rozděluje společnost. Na začátku roku rozvířil všeobecnou debatu o přijetí sám prezident ČR Petr Pavel, díky tomu, se toto téma opět stalo diskutovatelným. Část ekonomů se stále euru brání, politická populace není jednotná, opozice je zásadně proti a ve vládní koalici nepanuje jednotný názor. Kdo však má jasno, jsou české firmy, těm by jednotná evropská měna prospěla. Tam, kde se platí eurem, tam je s touto měnou spokojenost, na Slovensku panuje obrovská podpora společné měně, avšak Česká republika je jako tradičně opatrná, společnost je proti a politici nemají odvahu a chuť jím proti jejich názoru. O euru jsme si povídali s poslancem za STAN Martinem Exnerem, místopředsedou výboru pro bezpečnost. 

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Petr Pavel

Pavel tlačí na přijetí eura. Stejně podle něj nemáme na výběr

Prezident Petr Pavel na konferenci ReVize Česka zdůraznil klíčový argument pro přijetí eura – charakter české ekonomiky, která je výrazně exportní a většinu své produkce uplatňuje v eurozóně. Podle Pavla je ekonomická budoucnost a prosperita České republiky výrazně provázána s eurozónou.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Írán, ilustrační foto

Kdo povede Írán po smrti Raísího? Země se chystá na předčasné volby

Íránský nejvyšší duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí vzdal hold prezidentu Ebráhimu Raísímu, který v neděli zahynul při havárii vrtulníku v provincii Východní Ázerbájdžán na severozápadě Íránu. Na svém webu o tom informovala televize Al-Džazíra, která dodala, že Raísího pozůstatky převážejí do města Tabríz - metropole provincie Východní Ázerbájdžán. Zatím není jasné, kdy a kde bude Raísí pohřben.

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

Ebráhím Raísí

Nadaný student čelící obvinění z porušování lidských práv. Kdo byl íránský prezident Ebráhím Raísí?

Ebráhím Raísí byl íránský politik a duchovní, který od srpna 2021 zastával funkci prezidenta Íránu. Narodil se 14. prosince 1960 v Mašhadu, druhém největším městě Íránu a důležitém náboženském centru. Byl členem konzervativního křídla íránské politiky a dlouholetým příslušníkem Revolučních gard, což mu poskytlo značný vliv v politických a vojenských kruzích.

před 11 hodinami

Íránský prezident Ebráhím Raísí zemřel při pádu vrtulníku. Uhořel i ministr zahraničí

Íránský prezident Ebráhím Raísí a ministr zahraničních věcí Hosejn Amír Abdollahján zahynuli při pádu vrtulníku, který se v neděli v husté mlze zhroutil v hornatém terénu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy