Americký výrobce letadel Boeing doporučil aerolinkám, aby zatím nepoužívaly stroje Boeing 777 se stejným typem motoru, jaký v sobotu způsobil potíže jednomu z letadel ve Spojených státech. Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil mimořádnou kontrolu uvedených letadel a některé aerolinky provoz těchto boeingů samy zastavily. Informace o příčinách nehody si dnes vyžádala Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA). Britský Úřad pro civilní letectví (CAA) dočasně zapověděl strojům s dotyčným motorem britský vzdušný prostor. Jejich provoz zakázala domácím aerolinkám japonská vláda.
Boeingu 777 společnosti United Airlines v sobotu krátce po startu v Denveru začal hořet pravý motor. Letadlo s 241 lidmi na palubě se vrátilo bezpečně na letiště, před rodinný dům na předměstí ale dopadl kus motoru. Nikomu v letadle ani na zemi se nic nestalo. Stroj byl osazen motory Pratt & Whitney 4000.
FAA oznámil, že nařízená inspekce patrně povede k tomu, že uvedené stroje budou muset být na čas odstaveny. Experti úřadu po incidentu prošli dostupná bezpečnostní data a došli k závěru, že je nutná častější kontrola lopatek v motoru. Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zjistil, že při nehodě byl poškozen jen motor, poškození ostatních částí letadla bylo minimální.
Agentura EASA informovala, že incident ze soboty, kdy nákladnímu letadlu Boeing 747-400 odpadly nad Nizozemskem kusy hořícího motoru, s problémem motoru starších letadel 777 nesouvisí. Třebaže jsou oba stroje osazeny stejným motorem, ten je v případě Boeingu 777 speciálně upraven. Incidenty podle EASA nevykazují žádnou podobnost.
Výrobce motoru Pratt & Whitney v tiskové zprávě sdělil, že vyčlenil tým expertů, který bude spolupracovat s vyšetřovateli. Zabývají se i návrhem, zda nezkrátit interval prohlídek částí motoru. Pratt & Whitney je součástí koncernu Raytheon Technologies a jedním ze tří výrobců motorů původně zapojených do výroby letadel 777.
Společnost United Airlines uvedla, že svých 24 letadel Boeing 777 osazených zmíněným typem motoru postavila mimo provoz. Žádná jiná letecká společnost v USA stejný typ letadel nepoužívá. Totožný typ ale mají ve flotile i letecké společnosti v Japonsku nebo Jižní Koreji. Japonské úřady nařídily provoz letadel s motory Pratt & Whitney 4000 zastavit. Japonské aerolinky Japan Airlines provozují 13 těchto strojů, aerolinky ANA Holdings pak 19. Japan Airlines v prosinci měly problém s letadlem, jemuž správně nefungoval levý motor.
Boeing v prohlášení uvedl, že vzhledem k vyšetřování zatím doporučuje zastavit provoz všech 69 letadel, která jsou osazena motory Pratt & Whitney 4000-112 a která jsou po světě v aktivní službě. Dalších 59 letadel tohoto typu a se stejným motorem je v hangárech. Kvůli pandemii je totiž letecká doprava stále výrazně omezena.
Potíže s letadly 777 přicházejí krátce poté, co muselo na více než rok a půl v celém světě zastavit provoz všech 387 letadel Boeing 737 MAX. Ačkoliv nyní se odstávka týká výrazně menšího počtu boeingů, znamená to pro výrobce nové těžkosti. FAA totiž firmu Boeing za problémy kolem výroby tvrdě kritizoval už při vyšetřování dvou nehod letadel 737 MAX. Při nich zahynulo celkem 346 lidí.
Letadla Boeing 777-200 a 777-300 patří ke starší generaci strojů, které jsou méně efektivní než novější modely. Nyní je používá jen pět leteckých společností, a to United Airlines, Japan Airlines, ANA Holdings, Asiana Airlines a Korean Air Lines. Většina dopravců je postupně vyřazuje z flotily, uvedla agentura Reuters. Letadlo, které mělo nad Denverem nehodu v sobotu, je staré 26 let.
Související
Boeing přiznal chybu. Úřady po hororovém incidentu uzemnily letouny 737 MAX 9
Americký soud odmítl žalobu českých aerolinek Smartwings
Aktuálně se děje
před 59 minutami
Hackeři nabourali web KGB, zveřejnili nabídky na spolupráci z Česka
před 1 hodinou
Estonsko obvinilo Rusko z rušení GPS signálů
před 2 hodinami
Rusko tvrdí, že v úterý sestřelilo šest taktických raket ATACMS
před 3 hodinami
Zatykač na Putina podporujete, na Netanjahua ne. Kreml obvinil USA z pokrytectví
před 3 hodinami
Pálení čarodějnic dříve a dnes. Jak se změnil tento zvyk napříč historií?
před 3 hodinami
Další odchod z EU? Šance jsou malé, neodejde Polsko ani Maďarsko
před 4 hodinami
Trump dostal u soudu tučnou pokutu za veřejné vyjadřování
před 5 hodinami
Před 20 lety se EU masivně rozšířila. Michel naznačil, kdy dojde k dalšímu přijímání států
před 5 hodinami
Tusk: Bezpečnost Evropy závisí na Polsku. Západ nás neochrání
před 6 hodinami
Netanjahu: Jdeme si pro vítězství. Izrael podnikne invazi do Rafahu bez ohledu na příměří
před 7 hodinami
Pálení čarodějnic komplikuje suché počasí. Začal platit zákaz rozdělávání ohně
před 8 hodinami
Do důchodu později. Vláda schválila odchod do penze po 65. roku života
před 8 hodinami
Muž s mečem zaútočil na lidi v Londýně
před 9 hodinami
Výrazně se sníží důchody, nebo porostou daně. Jurečka popsal, co bez reformy hrozí Česku
před 10 hodinami
S fake news se setkalo 45 procent Čechů. Kterým lžím lidé věří nejvíce?
před 11 hodinami
Jednotky izraelské armády porušují lidská práva, tvrdí USA. Zvažují sankce
před 12 hodinami
Statisíce lidí přijdou o práci, milion míst změní digitalizace, varuje Jurečka
před 13 hodinami
Při lyžování v rakouských horách zahynul Čech
před 14 hodinami
Výhled počasí na květen: Meteorologové řekli, zdali čekají další extrémy
včera
Česko podle Pekarové Adamové promarnilo správnou chvíli na přijetí eura
Česko promarnilo správný okamžik na přijetí eura, řekla předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) slovenské agentuře TASR. Šéfka dolní parlamentní komory přesto věří, že se Česko jednou stane členem eurozóny.
Zdroj: Jan Hrabě