Tunel mezi Ruskem a USA? Už car Mikuláš II. chtěl spojit Aljašku se Sibiří

Transsibiřská magistrála táhnoucí se téměř 10 tisíc kilometrů z Moskvy až do Vladivostoku platí za nejdelší železniční trať na světě. Co ale takhle kdyby se prodloužila až do New Yorku a v budoucnu třeba i do Buenos Aires? Ač se to zdá neuvěřitelné, Rusko skutečně s takovou možností počítalo. Informoval o tom německý deník Der Spiegel.

V roce 2007 Moskva skutečně zamýšlela výstavbu železničního a potrubního spojení mezi Asií a Severní Amerikou přes Beringovu úžinu. Evropa se tehdy obávala, že výhodnější smlouvy mezi Ruskem a USA povedou k přerušení dodávek ropy a zemního plynu. Je třeba zdůraznit, že tehdy nebyla situace ve světě tak napjatá jako dnes. 

Ruská vláda se inspirovala tunelem spojujícím Francií a Spojené království. Něco podobného chtěla vybudovat pod Beringovým průlivem, který od sebe přirozeně odděluje Sibiř a Aljašku. Díky tomu by se také výrazně zlepšilo spojení mezi starým a novým světem, z čehož by nejvíc těžilo právě Rusko. Jediný kontinent přístupný pouze lodní nebo leteckou dopravou by pak zůstala pouze Austrálie a Oceánie.

Představte si, že byste v Moskvě nasedli do vlaku, který by vás dovezl až do New Yorku. Kdo z vás by nechtěl něco takového zažít? A což teprve kdyby se to v budoucnu prodloužilo až do Jižní Ameriky? Kdo z vás by to nechtěl zažít?! Týdny byste projížděli zamrzlou krajinou Sibiře a zbytek cesty si prohlíželi mexickou pustinu, a pak následně amazonskou džungli a patagonii. 

Kreml tehdy skutečně médiím potvrdil, že na výstavbu nejdelšího tunelu světa, který by měřil 102 km, což je dvojnásobek délky Eurotunelu, vyčlenily ruské firmy 65 mld. USD. Součástí zamýšleného projektu byla kromě železnice a potrubí také kabelová síť z optických vláken. Nový železniční koridor přes kanadskou provincii Britská Kolumbie by nově spojoval hlavní americkou dopravní tepnu s ruskou. 

Alespoň tak byl celý plán prezentován kanadským a americkým představitelům na konferenci "Megaprojekty východního Ruska". Co se týče zmiňovaného prodloužení této velkolepé tratě do Jižní Ameriky, tak ta by byla prozatím pouze hypotetická, zejména kvůli odlišným klimatickým podmínkám a téměř neprostupnému darienskému pralesu mezi Panamou a Kolumbií.

Ale zpět k věci. Kdyby se skutečně podařilo postavit tunel přes Beringovu úžinu, byly by New York, Londýn, Moskva a Ottawa skutečně přístupné suchou nohou, což by výrazně zlepšilo dodávky energií a obchodní vztahy mezi světovými velmocemi.

Potenciální hrozba pro Evropu?

Někteří stavební experti tvrdili, že Rusko pouze blafuje, a že spojit Aljašku se Sibiří je kvůli špatným klimatickým podmínkám nemožné. Šířily se konspirace, že jediné, oč Kremlu jde, je přimět Evropu k podpisu dlouhodobých kontraktů o dodávkách ropy a zemního plynu. Čili milovníci vlaků, kteří by si rádi vyzkoušeli cestu z Moskvy až do New Yorku, si mohou o takovém zážitku nechat jen zdát.

"Rusko dosud mohlo Evropě vyhrožovat, že když ho nebude mít ráda, pořád má v záloze Čínu. Jenomže ta rychle ekonomicky roste, a tudíž by se v budoucnu mohla obejít i bez něj. Z tohoto důvodu se rozhodlo něco podobného vyzkoušet s Kanadou a USA. Přitom je to ale úplný nesmysl nejen už jenom kvůli vysoké nákladovosti. O technické náročnosti nemluvě!," podotkl Derek Brower z londýnského odborného časopisu Petroleum Economist specializujícím se na energetický průmysl.

Železnice mezi Ruskem a USA měla podporu tehdejšího aljašského guvernéra Waltera Josepha Hickela, který měl také spolupředsedat příslušné konferenci v Moskvě. Nicméně Washingonská železniční správa nebyla vůbec přizvána k hovorům. To samé se stalo nejvyšším kanadským vládním představitelům, kteří byli původně kontaktováni s tímto plánem. 

Myšlenka prodloužit Transsibiřskou magistrálu není zdaleka nejnovější. Přemýšlel o ní poslední ruský car Mikuláš II. v roce 1905 v době války s Japonskem. Jeho dědeček totiž před 38 lety prodal Aljašku USA za 7,2 milionů euro. Nicméně První světová válka, Velká říjnová socialistická revoluce a nástup bolševiků k moci, který doprovázel ekonomický úpadek, toto zcela zazdily. 

Související

Více souvisejících

železnice Aljaška Rusko most Transsibiřská magistrála

Aktuálně se děje

Aktualizováno včera

včera

včera

Londýnský starosta Sadiq Khan

Londýn beze změny. Starostou metropole bude nadále Sadiq Khan

V čele Londýna bude nadále labourista Sadiq Khan, který byl v sobotu zvolen na rekordní třetí po sobě jdoucí funkční období. Podle agentur je jeho aktuální vítězství nad konzervativci o to důležitější, že Velkou Británii čekají za několik měsíců všeobecné volby. Labouristé v nich budou favority. 

Aktualizováno včera

včera

včera

Kim Čong-un

VIDEO: Diktátor Kim Čong-un se stal hvězdou TikToku s propagandistickou písní „Přátelský otec“

Severokorejská propagandistická píseň "Friendly Father" (Přátelský otec) oslavující Kim Čong-una zaznamenala obrovský úspěch na sociální platformě TikTok, kde získala miliony zhlédnutí. Tato píseň, která chválí komunistického diktátora Severní Koreje, si získala oblibu zejména mezi mladou generací Z, která ji sdílela a komentovala s obrovským nadšením. Jeden uživatel ji označil jako "to, co jsem potřeboval dneska slyšet", zatímco další se dokonce zeptal, zda je k dispozici na hudební platformě Spotify.

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Hasiči, ilustrační fotografie.

Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili

Hasiči v sobotu zasahovali u požáru na autovrakovišti v Tlumačově na Zlínsku. Dva z nich se při zásahu, během kterého byl vyhlášen třetí stupeň poplachu, zranili. Zasahovalo celkem třináct hasičských jednotek, příčina je předmětem vyšetřování. 

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Ústav pro studium totalitních režimů.

Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti

Od nástupu Ladislava Kudrny do funkce ředitele Ústavu pro studium totalitních režimů (ÚSTR) uplynuly dva roky. Letmé ohlédnutí za jeho dosavadním působením v čele uvedené instituce neskýtá příliš povzbudivý pohled. Pro politickou reprezentaci, která o směřování ústavu naneštěstí fakticky rozhoduje, by mělo jít o příležitost zamyslet se nad tím, zda je ve veřejném zájmu nadále podporovat management, který se krom banálních proklamací na adresu nedávné historie může pochlubit především sérií prohraných soudních sporů s ředitelovými kritiky a současnými i bývalými zaměstnanci.

včera

včera

Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09

Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) ocenila rozhodnutí Pavla Tuleji, který se v pátek vzdal nominace na ministra pro vědu, výzkum a inovace. Ve vládě měl nahradit končící ministryni Helenu Langšádlovou. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy