O víkendu vyplul z Paříže unikátní člun. Vrátí se až za celých šest let a za tu dobu navštíví mnohé. Přitom nepotřebuje ani kapku paliva. Pojede jen na solární a větrnou energii, kterou doplní elektřina generovaná pomocí mořské vody. Autoři chtějí dokázat, že taková cesta jde podniknout i bez znečišťování planety.
Úžasná cesta kolem světa právě odstartovala z Paříže. Unikátní francouzský člun jménem The Energy Observer stál v přepočtu téměř 120 milionů korun a po dobu své šestileté výpravy udělá přesně 101 zastávek v 50 zemích celého světa. Ne však, aby doplnil palivo.
Moderní loď totiž po celou dobu doplnění paliva potřebovat nebude. Pojede na větrnou a solární energii. Navíc bude pomocí elektrolýzy generovat vodík mořské vody a ten jí tak bude také k dispozici. Cestě se přezdívá "Solární impuls moří", což odkaz k "Solárnímu impulsu", prvnímu letadlu na sluneční pohon, které obletělo zeměkouli.
Solární panely pokrývají úctyhodnou plochu 130 m2 a jsou doplněny dvěma větrnými turbínami. Když je noc či bezvětří, spoléhá se loď na inovativní technologii: elektrolytický systém, který vytahuje vodík ze slané vody. Ten je poté skladován v nádržích na palubě.
Způsob ukládání energie
„Za celým nápadem stojí to, že občas máte příliš větru či slunce a produkuje se víc energie, než loď spotřebuje. A protože energii nechceme plýtvat, používáme produkci vodíku jako způsob jejího uchování,“ vysvětlil vedoucí expedice Jérôme Delafosse v rozhovoru pro server Wired.
„Vodík je nejlepším řešením. Zejména proto, že je velmi lehký a jeho efektivita je trojnásobná ve srovnání s klasickým palivem,“ doplnil Delafosse. K tomu všemu je loď také vybavena plachtou, která slouží jako další způsob pohonu a navíc generování energie.
„Když je plachta vztyčená, pohyb dopředu způsobuje, že vrtule tvořící větrnou energii se točí,“ popsal jeden ze stavitelů lodi Didier Bouix pro portál Discover.
Stará loď na nové cestě
Ačkoliv to vše zní jako nejmodernější technologie, unikátní energetické systémy pouze maskují fakt, že na cestu se vydává 34 let stará bývalá závodní loď. Pouze rozsáhlé modifikace jí umožnily být tím energeticky nezávislým plavidlem, kterým je teď.
Cesty s podobným záměrem (využití obnovitelné energie) byly uskutečněny již dříve, ale tato je unikátní svou délkou. Posádka si totiž dává na čas a své mnohé zastávky kolem světa chce využít k tomu, aby propagovala čistou energii. Kdysi závodní loď tak čeká pomalá cesta.
„Energy observer svou cestu koná především proto, aby zajistil do budoucna lepší kvalitu života,“ tvrdil minulý týden na křestu lodi Bertrand Piccard, prezident nadace Solar Impulse, která se na přestavbě a cestě lodi podílela. „Potřebujeme lidem ukázat řešení,“ byl přesvědčený Piccard.
Jakkoliv má však loď i její posádka vznešený cíl, vznáší se nad ní potencionální finanční problém. Každý rok provozu lodi vyjde v přepočtu zhruba na 105 milionů korun. Cestovatelé tak musí doufat, že se jim v průběhu výpravy podaří najít dostatek sponzorů, které jejich loď i celý projekt udrží nad vodou.
Související
Tuleja ministrem pro vědu a výzkum nebude. Nominace se vzdal
První české vědkyně se prosadily mezi lékaři či historiky
věda , Vědci , Paříž , životní prostředí , Energy Observer (loď)
Aktuálně se děje
před 29 minutami
Hamás souhlasil s příměřím v Pásmu Gazy. Podle Izraele je to lest
před 1 hodinou
Invaze do Rafahu znepokojuje i USA. Biden chce mluvit s Netanjahuem
před 1 hodinou
Rusko si předvolalo velvyslance Británie. Důvod ale tají
před 2 hodinami
Civilisté mohou Rafah opustit. Egyptský hraniční přechod zůstává otevřený
před 3 hodinami
EU se snaží přivést Izrael k rozumu: Izraelské příkazy k evakuaci Rafahu znamenají to nejhorší
před 4 hodinami
Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů
před 4 hodinami
Rusko vyhlašuje cvičení. Použije jaderné zbraně
před 5 hodinami
Ve Vatikánu zadrželi faráře z Česka. Měl u sebe pistoli
před 5 hodinami
Ruská armáda údajně postupuje. Tvrdí, že dobyla další ukrajinské vesnice
před 6 hodinami
Itálie: Protiofenzíva Ukrajiny byla chyba. Když Putin nechce jednat, Západ se musí víc snažit
před 6 hodinami
Čecha zadrželi ve Vatikánu kvůli zbraním v tašce. Šlo o faráře
před 6 hodinami
Česká diplomacie objasnila, jak momentálně funguje velvyslanectví v Rusku
před 7 hodinami
Putin nařídil ruské armádě manévry s nácvikem použití taktických jaderných zbraní
před 8 hodinami
Počasí: Meteorologové letos poprvé varují před bouřkami. Hrozí do půlnoci
před 8 hodinami
Proč USA odkládaly pomoc pro Ukrajinu? Jeden z politiků konečně prozradil důvod
před 8 hodinami
Vracet uprchlíky na Ukrajinu? Polsko je pro, Maďarsko to dělat nehodlá
před 9 hodinami
Netanjahu: Pokud se neubráníme sami, nikdo nás neubrání. Zvládneme to i sami
před 10 hodinami
Jednání o příměří není ztraceno. Hamás se vrátí do Káhiry, dorazí i ředitel CIA
před 10 hodinami
Izraelská armáda zahájila evakuaci Rafahu
před 11 hodinami
Zemřel Miroslav Imrich, zpěvák skupin Tango a Abraxas
Českou hudební scénu zasáhla v neděli smutná zpráva. Ve věku 71 let zemřel zpěvák Miroslav Imrich, který se proslavil působením v kapelách Tango a Abraxas. Podle dostupných informací nepřežil srážku s vlakem.
Zdroj: Jan Hrabě