Už žádné dědičné nemoci? Vědcům se podařilo odstranit "špatný" gen

Kanton - Poprvé v historii se vědcům podařilo skrze metodu nazvanou chemická chirurgie odstranit z lidského embrya nemoc, která byla dědičná. Tým z Univerzity Suna Yat-Sena úspěšně určil a oddělil gen, který je zodpovědný za některé vážné krevní poruchy. Výzkum je sice teprve v začátcích, ale je to velký krok k objevení metody, která v budoucnu odstraní dědičné nemoci jako cystická fibróza.

DNA je tvořená čtyřmi bázemi známými jako adenin (A), guanin (G), cytosin (C) nebo thymin (T). Tyto čtyři základny jsou v podstatě kód, který živé buňky používají jako instrukce k produkci bílkovin. Vědci zkoumali tento obrovský materiál, aby nalezli chybu a přeměnili základnu G na základnu A, čímž zbavili embryo zděděné nemoci. Zatím se tato technika ukázala být účinná u více než 23 procent lidských embryí. Průkopníkem této metody je profesor David Liu z Univerzity v Harwardu.

Výzkum byl proveden na uměle vytvořených embryí z kožních buněk pacienta s dědičnou chorobou. I když žádný z výzkumných objektů nebyl dále použit k produkcí dětí, studie stále vyvolala řadu etických otázek o správnosti genetického výzkumu a jeho použití na budoucích lidech.

Britští vědci přesto přijali výsledky s velkou slávou a popsali je jako "průlomové" a "velmi významné". "Mnoho let jsme se domnívali, že úprava genu je budoucností. Nyní jsme této budoucnosti mnohem blíže," řekl Darren Griffin, profesor genetiky z Univerzity v Kentu. Sám ale dodává, že genetická úprava vyvolává řadu etických nejasností a bude potřeba důsledného šetření.

Výzkum je teprve v počátcích a vědcům se úspěšně podařilo najít pouze gen zodpovědný za krevní poruchy. Na světě je však mnohem více skupin dědičných nemocí, o kterých nemáme tušení, jak se tvoří. Budeme si muset počkat ještě spoustu let, než bude genetická manipulace uvedená do praxe.