Jak zakončit lidskou potřebu? Výjimkou nebyly zbytky kukuřičných klasů ani časopisy. Bratři Scottovi zbohatli na toaletní papíře

Již od pradávna lidé hledali šikovný způsob, jak čistotně zakončit vykonání potřeby. Naši předci obvykle vzali do ruky to, co bylo při ruce, např. listy, mech, mušle, ovčí vlnu, seno, sníh, vřetena kukuřičných klasů a později i stránky novin a knih. Starověcí Řekové používali jíl a kamení, zatímco Římané upřednostňovali houby a slanou vodu. Koho nakonec napadlo vytvořit komerční produkt určený pouze k utírání části lidského pozadí?

První výrobek určený k tomuto účelu představovaly plátky manilského konopí napuštěné výtažkem z aloe vera. S touto novinkou přišel v roce 1857 newyorský podnikatel Joseph Gayetty, který ji propagoval jako prevenci proti hemeroidům. Gayetty byl velmi hrdý na svůj produkt a každý plátek měl na sobě vyražené jeho jméno. Podnikatelský úspěch se ale nedostavil. Tehdejší Američané si totiž zvykli používat stránky z katalogu Sears Roebuck, jenž dostávali do schránky zdarma, a neviděli proto v nákupu Gayettova vynálezu žádný smysl.

Jak uvádí Linda McRobbieová ve svém článku pro internetové stránky mentalfloss.com, změna přišla až v roce 1890. Dva bratři, Clarence a Edward Scottovi, tehdy zpopularizovali koncept toaletního papíru na rolce. Papírny Scott se díky němu staly mnohem úspěšnějšími než Gayetty, protože k jeho prodeji využívaly hotely a lékárny. Trvalo to ale ještě řadu let, než nákup toaletního papíru přestal být společenským tabu. Bratři Scottovi se proto až do roku 1902 zdráhali otevřeně přihlásit se ke svému průlomovému výrobku.

„Nikdo ho nechtěl nazývat jeho jménem,“ řekl Dave Praeger, autor knihy Poop Culture: How America Is Shaped by Its Grossest National Product. „Bylo to takové tabu, že se o tomto výrobku vůbec nemluvilo.“ Roku 1930 přišla německá společnost Hakle s chytrým marketingovým tahem: „Žádejte Hakle a nebudete muset říkat toaletní papír.“  

Technologický pokrok pomohl rozšíření

S postupem času se oblíbenost a povědomí o toaletním papíře rozšiřovaly. Dokud se ale neobjevila technologicky nová sanitární řešení, přijetí výrobku všemi vrstvami obyvatelstva nenastalo.

Na konci 19. století se stále více domů začalo stavět se splachovacím záchodem, jenž byl připojen na vnitřní odpadní potrubí. Lidé začali vyhledávat produkt, který by se po spláchnutí dostal jednoduše pryč, což se u mechu a vřeten kukuřičných klasů nestávalo. Reklamy na toaletní papír tak doplňovala nejen doporučení lékárníků, ale i instalatérů.  

Počátkem 20. století byl toaletní papír stále propagován především jako léčivo. Hoberg Paper Company se v roce 1928 pokusila jít jinou cestou. Společnost představila značku Charmin a doplnila ji pohlednou ženskou postavou. Genialita kampaně spočívala v zobrazení produktu ve spojení s měkkostí a ženskostí, přičemž se vyhnula poukazování na skutečný účel toaletního papíru. Značka Charmin se stala neskutečně úspěšnou a pomohla společnosti přežít velkou hospodářskou krizi ve 30. letech 20. století. Ženské postavy nahradily o několik desetiletí později děti a medvídci, jež na baleních s toaletním papírem můžeme vidět dodnes.    

Budoucnost toaletního papíru

Byznys s toaletní papírem se ve 21. století rozšiřuje především do rozvojových zemí. Od roku 2004 se zisky s tímto obchodním artiklem v Brazílii více než zdvojnásobily. Radikální vzestup prodeje pravděpodobně souvisí s demografickými změnami, pozitivním smýšlením o budoucnosti a růstem příjmů.

„Úroveň globalizace můžeme měřit podle rozšíření západních hygienických návyků,“ uvedl Praeger. Když si lidé s průměrnou mzdou v nějaké zemi mohou dovolit toaletní papír, znamená to, že určitá úroveň bohatství a konzumní způsob života již dorazily. Lidé tak mají každý měsíc nejen nějaké peníze navíc, ale také se dostávají do sféry vlivu západního marketingu.

Během posledních několika let došlo ke zvyšování ceny surovin nezbytných k výrobě toaletního papíru, rostly náklady na energii, a dokonce i voda se stala vzácnější. Papírny tak budou možná pokračovat ve zvyšování cen. Stane se toaletní papír jednou luxusním zbožím a je možné bez něj žít?  

Pravdou je, že lidstvo bez něj dokázalo vydržet velmi dlouhou dobu. Dokonce i v současnosti nepatří toaletní papír k nezbytné výbavě každé domácnosti. Například v Japonsku se stává stále oblíbenější záchod, který jeho obvyklé funkce doplňuje o bidet a fén. Na mnoha místech na světě se po vykonání potřeby nadále používá pouze voda. Konec toaletního papíru je ale přesto velmi nepravděpodobný. Koneckonců, marketingová mašinérie zůstává všemocná.

Související

Marek Ženíšek (TOP 09)

TOP 09 našla nového kandidáta na ministra pro vědu

TOP 09 představí nového kandidáta na ministra pro vědu, výzkum a inovace. Podle informací České televize jím má být poslanec Marek Ženíšek. Nominovalo ho předsednictvo strany, posvětit to však ještě musí výkonný výbor. 

Více souvisejících

věda toaletní papír

Aktuálně se děje

před 50 minutami

Volodymyr Zelenskyj (Ukrajina)

Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině

Západ se bojí nejen porážky Ruska, ale i porážky Ukrajiny. Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj to v rozhovoru pro AFP označil za absurdní. Západním spojencům vyčetl například to, že Kyjevu zakázaly používat dodané zbraně k útokům na ruské území. Moskva chce podle Zelenského zaútočit na Charkov, přičemž nemá dost sil k novému útoku na Kyjev. 

před 1 hodinou

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté

Poté, co nejprve Rakušané potrápili Švýcary (4:5) i Kanaďany (6:7 po prodloužení) a posléze dokázali porazit Finsko 3:2, se naši jižní sousedé v pátek večer v pražské O2 Areně představili proti svěřencům kouče Radima Rulíka. Ten své mužstvo na nevyzpytatelného soupeře připravil, a i když především druhá třetině herně nebyla podle českých představ, výsledkově k žádnému překvapení tentokráte naštěstí nedošlo. Utkání dospělo k české výhře 4:0.

před 2 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Markéta Pekarová Adamová

Pekarová Adamová vyrazila do Pobaltí. Lotyšsko dá čtvrt miliardy na munici pro Ukrajinu

Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) navštívila v rámci baltské cesty Lotyšsko. V Rize jednala s předsedkyní parlamentu Daigou Mieriņou o dalších způsobech podpory Ukrajiny a s premiérkou Evikou Siliņou o bezpečnostní i ekonomické spolupráci. Na místní vojenské základně navštívila také české vojáky pomáhající chránit východní křídlo NATO.

včera

včera

Pavel Novotný (ODS) na 29. kongresu strany

ODS rozhodne o osudu Pavla Novotného až po eurovolbách

Výkonná rada ODS bude v úterý 11. června rozhodovat o osudu starosty pražských Řeporyjí Pavla Novotného, jemuž kvůli některým vyjádřením hrozí vyloučení z vládní strany. Informovala o tom agentura ČTK. Rozhodnutí tak padne až po volbách do Evropského parlamentu. 

včera

Princ William se svou rodinou

Princ William obstál v těžké zkoušce. Spekulace jeho ženě na zdraví nepřidaly

Britskou monarchií v prvních měsících letošního roku otřásly diagnózy, které si vyslechli král Karel III. a princezna Kate. U obou členů královské rodiny byla odhalena rakovina. Oporou jim samozřejmě jsou nejbližší, důležitá je zejména role prince Williama. Následník trůnu se ale s atmosférou v Británii vyrovnával dost těžce. 

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

Pellegrini: Fico si útok pamatuje a po atentátu byl při vědomí. Ve hře je převoz do Bratislavy

Lékařské konzilium by mělo v pondělí rozhodnout o další léčbě postřeleného slovenského premiéra Roberta Fica, který po středečním atentátu podstoupil ve fakultní nemocnici v Banské Bystrici pětihodinovou operaci. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy