Již od pradávna lidé hledali šikovný způsob, jak čistotně zakončit vykonání potřeby. Naši předci obvykle vzali do ruky to, co bylo při ruce, např. listy, mech, mušle, ovčí vlnu, seno, sníh, vřetena kukuřičných klasů a později i stránky novin a knih. Starověcí Řekové používali jíl a kamení, zatímco Římané upřednostňovali houby a slanou vodu. Koho nakonec napadlo vytvořit komerční produkt určený pouze k utírání části lidského pozadí?
První výrobek určený k tomuto účelu představovaly plátky manilského konopí napuštěné výtažkem z aloe vera. S touto novinkou přišel v roce 1857 newyorský podnikatel Joseph Gayetty, který ji propagoval jako prevenci proti hemeroidům. Gayetty byl velmi hrdý na svůj produkt a každý plátek měl na sobě vyražené jeho jméno. Podnikatelský úspěch se ale nedostavil. Tehdejší Američané si totiž zvykli používat stránky z katalogu Sears Roebuck, jenž dostávali do schránky zdarma, a neviděli proto v nákupu Gayettova vynálezu žádný smysl.
Jak uvádí Linda McRobbieová ve svém článku pro internetové stránky mentalfloss.com, změna přišla až v roce 1890. Dva bratři, Clarence a Edward Scottovi, tehdy zpopularizovali koncept toaletního papíru na rolce. Papírny Scott se díky němu staly mnohem úspěšnějšími než Gayetty, protože k jeho prodeji využívaly hotely a lékárny. Trvalo to ale ještě řadu let, než nákup toaletního papíru přestal být společenským tabu. Bratři Scottovi se proto až do roku 1902 zdráhali otevřeně přihlásit se ke svému průlomovému výrobku.
„Nikdo ho nechtěl nazývat jeho jménem,“ řekl Dave Praeger, autor knihy Poop Culture: How America Is Shaped by Its Grossest National Product. „Bylo to takové tabu, že se o tomto výrobku vůbec nemluvilo.“ Roku 1930 přišla německá společnost Hakle s chytrým marketingovým tahem: „Žádejte Hakle a nebudete muset říkat toaletní papír.“
Technologický pokrok pomohl rozšíření
S postupem času se oblíbenost a povědomí o toaletním papíře rozšiřovaly. Dokud se ale neobjevila technologicky nová sanitární řešení, přijetí výrobku všemi vrstvami obyvatelstva nenastalo.
Na konci 19. století se stále více domů začalo stavět se splachovacím záchodem, jenž byl připojen na vnitřní odpadní potrubí. Lidé začali vyhledávat produkt, který by se po spláchnutí dostal jednoduše pryč, což se u mechu a vřeten kukuřičných klasů nestávalo. Reklamy na toaletní papír tak doplňovala nejen doporučení lékárníků, ale i instalatérů.
Počátkem 20. století byl toaletní papír stále propagován především jako léčivo. Hoberg Paper Company se v roce 1928 pokusila jít jinou cestou. Společnost představila značku Charmin a doplnila ji pohlednou ženskou postavou. Genialita kampaně spočívala v zobrazení produktu ve spojení s měkkostí a ženskostí, přičemž se vyhnula poukazování na skutečný účel toaletního papíru. Značka Charmin se stala neskutečně úspěšnou a pomohla společnosti přežít velkou hospodářskou krizi ve 30. letech 20. století. Ženské postavy nahradily o několik desetiletí později děti a medvídci, jež na baleních s toaletním papírem můžeme vidět dodnes.
Budoucnost toaletního papíru
Byznys s toaletní papírem se ve 21. století rozšiřuje především do rozvojových zemí. Od roku 2004 se zisky s tímto obchodním artiklem v Brazílii více než zdvojnásobily. Radikální vzestup prodeje pravděpodobně souvisí s demografickými změnami, pozitivním smýšlením o budoucnosti a růstem příjmů.
„Úroveň globalizace můžeme měřit podle rozšíření západních hygienických návyků,“ uvedl Praeger. Když si lidé s průměrnou mzdou v nějaké zemi mohou dovolit toaletní papír, znamená to, že určitá úroveň bohatství a konzumní způsob života již dorazily. Lidé tak mají každý měsíc nejen nějaké peníze navíc, ale také se dostávají do sféry vlivu západního marketingu.
Během posledních několika let došlo ke zvyšování ceny surovin nezbytných k výrobě toaletního papíru, rostly náklady na energii, a dokonce i voda se stala vzácnější. Papírny tak budou možná pokračovat ve zvyšování cen. Stane se toaletní papír jednou luxusním zbožím a je možné bez něj žít?
Pravdou je, že lidstvo bez něj dokázalo vydržet velmi dlouhou dobu. Dokonce i v současnosti nepatří toaletní papír k nezbytné výbavě každé domácnosti. Například v Japonsku se stává stále oblíbenější záchod, který jeho obvyklé funkce doplňuje o bidet a fén. Na mnoha místech na světě se po vykonání potřeby nadále používá pouze voda. Konec toaletního papíru je ale přesto velmi nepravděpodobný. Koneckonců, marketingová mašinérie zůstává všemocná.
12. května 2024 11:58
NASA zveřejnila o úchvatnou simulaci. Ukazuje, co se stane, když spadnete do černé díry
Související
TOP 09 našla nového kandidáta na ministra pro vědu
Tuleja ministrem pro vědu a výzkum nebude. Nominace se vzdal
Aktuálně se děje
před 50 minutami
Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině
před 1 hodinou
MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté
před 2 hodinami
Počasí bude o víkendu deštivé, ukazuje předpověď
včera
Zelenskyj podepsal zákon, který umožňuje odsouzeným sloužit v ukrajinské armádě
včera
Izraelská armáda během operace v Pásmu Gazy objevila těla tří rukojmích
včera
Atentátník nebyl liberál ani extremista. Slovensko dementuje nepravdivé informace na internetu
včera
Polovina Poláků souhlasí s tím, aby se ukrajinští muži vrátili bojovat na Ukrajinu
včera
Třináct zemí včetně EU vyzvalo Izrael, aby neprováděl ofenzivu ve městě Rafáh
včera
Vatikán vydal normy, jak posuzovat nadpřirozené jevy
včera
Putin tvrdí, že Rusko zatím neplánuje obsadit ukrajinské město Charkov
včera
EU následuje Česko. Uvalila sankce na Voice of Europe, posvítila si i na ruská média
včera
Pekarová Adamová vyrazila do Pobaltí. Lotyšsko dá čtvrt miliardy na munici pro Ukrajinu
včera
Po Ficově atentátu se na sítích šíří nenávist. Případy řeší policie i v Česku
včera
ODS rozhodne o osudu Pavla Novotného až po eurovolbách
včera
Princ William obstál v těžké zkoušce. Spekulace jeho ženě na zdraví nepřidaly
Aktualizováno včera
Fico prodělal další operaci. Jeho stav je stále vážný, co bude dál ukáží až příští dny
včera
Izrael v Haagu popřel genocidu: Je tam tragická válka, nedochází tam ale ke genocidě
včera
Ruská armáda se u Charkova protlačila o 10 kilometrů. Ukrajinské jednotky ofenzivu zastavily
včera
SACEUR: Ruská armáda nemá dost sil na průlom v Charkovské oblasti
včera
Pellegrini: Fico si útok pamatuje a po atentátu byl při vědomí. Ve hře je převoz do Bratislavy
Lékařské konzilium by mělo v pondělí rozhodnout o další léčbě postřeleného slovenského premiéra Roberta Fica, který po středečním atentátu podstoupil ve fakultní nemocnici v Banské Bystrici pětihodinovou operaci.
Zdroj: Libor Novák