Reportáž ze školy smyku: Jak probíhá a co vás naučí?

Škola smyku je projekt, jehož cílem a smyslem je na základě teoretické a praktické přípravy zkvalitňovat a zdokonalovat úroveň řidičů, zlepšovat jejich řidičské a rozhodovací návyky, chování a jednání v silničním provozu a zvyšovat dovednost v krizových dopravních situacích. Centrum, které jsem navštívil je určeno pro řidiče a obyvatele území města Ostravy a euroregionu. Vytváří a nabízí prostor především pro uchazeče o řidičské oprávnění, instruktory autoškol, řidiče státních institucí, obchodních a distribučních společností, řidiče kamionů a autobusů, řidiče integrovaných záchranných systémů, ale i handicapované řidiče.

Vše začíná… Připadám si tak trošku jako opravdový automobilový závodník před startem možná i důležité etapy. I v „depu“ (naší učebně) panuje lehká nervozita v oparu očekávání, co bude následovat. Instruktor Jakub nás mile vítá v učebně Centra bezpečné jízdy LIBROS v Ostravě.

Dozvídáme se několik aspektů bezpečné jízdy:

správná pozice opěradla pod úhlem 95 – 100° ruce na volantu vždy v poloze „tři čtvrtě na tři“ (Ne! „za deset dvě“) řešení nejčastějších krizových situací (přetáčivý a neotáčivý smyk, aquaplaning) zásady krizového brzdění pneumatiky a jejich podstata (kritická hranice pro jejich použití, DOT kód na pneumatikách…) základy defenzivní jízdy

Těžko na cvičišti, lehko na bojišti!

Po krátké přestávce se ve třech formacích přesouváme na polygon, kde následuje úvodní kolečko, převzetí vysílaček, následují poslední instrukce a pak už se jde bez milosti na věc.

Všichni mají vlastní vozy. Já jedu ve svém novém, od první chvíle zamilovaném autě Škodě Superb III Laurint&Klement a o to je strach větší.

Přijíždíme na první stanoviště – aquaplaningovou vanu, kde je naším úkolem zvládnout obávanou a právě velmi častou krizovou situaci. Pro dokonalé zajištění zaplavování plochy na potřebnou hloubku 30 mm je tato část povrchu výškově speciálně upravena. 4 segmenty pro dynamické impulsní plnění plochy vodou pro průjezd souvislou vodní vrstvou.

Zkoušíme bezpečně projet mezi kužely na nepřilnavém povrchu. Paradoxně zjišťuji, že „vana“ se 4 cm vody není pro mě až tak velký problém, ale objet kužely dle instrukcí našeho lektora Mirka se stává nepřekonatelné Stále volím nové varianty a stávám se tak zpestřením polygonu. Následně trénujeme krizové brzdění. Nečekaně se to stává problémem. Všichni se jakoby bojíme se do toho opřít vší silou. Ale poslední pokusy jsou o poznání lepší!

Opět jakoby v dokonalé formaci se přesouváme na kruhová kluznou plochu. Tady nás čeká bezpečný průjezd zatáčkou na povrchu se sníženou přilnavostí. Na kluzné ploše je totiž 36 ks trysek umístěných v mezikruží kruhové kluzné plochy napříč a 22 ks trysek umístěných vně kluzné plochy po obvodu středového mezikruží. Držím se dle rady pana Mirka co nejblíže vnitřní části okruhu. Auto krásně sedí „jako na kolejích“. Vůbec nemám strach, naopak užívám si jízdy i slalomu mezi kužely.

Na závěr zkoušíme naši reakční dobu řidiče na náhlou překážku. Prakticky to vypadá tak, že pokud se před námi náhle objeví polovina trysek, vyhýbáme se. Ale pokud všechny je potřeba co nejrychleji zabrzdit. Občas si připadám jako v myčce, ne vždy se to podaří dokonale.

Poslední, pro mě nejobávanější je smyková deska. Má údajně 6 ks trysek po obou stranách před nájezdem na zařízení a 2 ks trysek v úrovni zařízení pro vyvolání smyku. V těchto místech se odehraje, jak za chvíli zjišťuji, opravdová, ale bezpečná simulace a nácvik přetáčivého smyku. Zpočátku je pro mě obtížné na nic nemyslet a nezpomalovat před nájezdem na smykovou desku. Jízda od jízdy je lepší. A i já přestávám mít obavy a opět si jízdy užívám na maximum. Zafungoval instinkt, což je prý dle našeho instruktora Mirka nejlepší. Je důležitá rychlá reakce, nicméně hlavně plynule „jít smyku naproti“ – prostě otočit volantem naopak než „nás to vyhodí.“

Na tomto místě si uvědomuji, jak je fascinující sledovat své „kolegy“, kteří teprve před několika minutami absolvovali svůj první smyk v životě a náhle jezdí s každým dalším kolem lépe a lépe. Náš báječný instruktor sleduje počínání jednotlivých řidičů. S každým prohodí mezi jednotlivými jízdami pár slov a poradí, na co si dát pozor a co by šlo udělat lépe. Ano, je důležité dát na jeho rady a nebát se si to vyzkoušet.

Už to dnes končí?

Ano, končí. Pomalu, já s určitou dávkou hrdosti, se vracíme do našeho „depa“, kde nás čeká vyhodnocení a předání příslušných certifikátů. Jsem na sebe hrdá a v duch chválím organizátory a naše lektory. Byli skvělí, profesionální, báječní!

Zároveň si uvědomuji, že asi opravdu jako žena pociťuji vyšší míru odpovědnosti, respektu ke  krizovým situacím. Ale přesto chci vzkázat všem ženám: „Není se čeho bát! Pod dohledem zkušených a profesionálních lektorů a s pokorou to bravurně zvládnete!

Proč bychom tedy měli tento kurz absolvovat?

Investujeme tak do vlastního bezpečí Získáme větší jistotu za volantem Zdokonalíme a obohatíme své stávající řidičské dovednosti Otestujeme a poznáme vlastností svého vozidla

Související

Více souvisejících

auto Zima reportáž

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Markéta Pekarová Adamová

Pekarová Adamová vyrazila do Pobaltí. Lotyšsko dá čtvrt miliardy na munici pro Ukrajinu

Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) navštívila v rámci baltské cesty Lotyšsko. V Rize jednala s předsedkyní parlamentu Daigou Mieriņou o dalších způsobech podpory Ukrajiny a s premiérkou Evikou Siliņou o bezpečnostní i ekonomické spolupráci. Na místní vojenské základně navštívila také české vojáky pomáhající chránit východní křídlo NATO.

včera

včera

Pavel Novotný (ODS) na 29. kongresu strany

ODS rozhodne o osudu Pavla Novotného až po eurovolbách

Výkonná rada ODS bude v úterý 11. června rozhodovat o osudu starosty pražských Řeporyjí Pavla Novotného, jemuž kvůli některým vyjádřením hrozí vyloučení z vládní strany. Informovala o tom agentura ČTK. Rozhodnutí tak padne až po volbách do Evropského parlamentu. 

včera

Princ William se svou rodinou

Princ William obstál v těžké zkoušce. Spekulace jeho ženě na zdraví nepřidaly

Britskou monarchií v prvních měsících letošního roku otřásly diagnózy, které si vyslechli král Karel III. a princezna Kate. U obou členů královské rodiny byla odhalena rakovina. Oporou jim samozřejmě jsou nejbližší, důležitá je zejména role prince Williama. Následník trůnu se ale s atmosférou v Británii vyrovnával dost těžce. 

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

včera

Alexander De Croo

Moderátor po útoku na Fica vyzval k odstranění belgického premiéra

Belgický premiér Alexander De Croo podal ve čtvrtek stížnost na rozhlasového moderátora, který posluchače vyzýval k jeho "odstranění". Nejmenovaný moderátor, kterého vyšetřuje policie, se tak vyjádřil v souvislosti se středečním atentátem na slovenského premiéra Roberta Fica. 

včera

Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze

Rakušané se v Praze postarali o další senzaci, připsali si historické vítězství nad Finskem. Švédové překvapení nepřipustili

Dívat se na zápas hokejového MS v Česku, ve kterém hrají rakouští hokejisté, se hokejovým fanouškům vyplatí. Poté, co dokázali dostáhnout duel s Kanadou do prodloužení poté, co ve třetí třetině nastříleli pět branek, nyní zaskočili dalšího favorita turnaje a o Finy. Ti sice vedli 2:0, jenže vedení postupem času ztratili a co víc, v poslední vteřině dokázali zápas otočit zásluhou své životní trefy Benjamina Baumgartnera, který se postaral o rakouskou historickou výhru nad tímto severským soupeřem. To Švédové nadále jedou na vítězné vlně a po zdolání Kazachstánu 3:1 už se o nich může pomalu mluvit jako o čtvrtfinalistech.

včera

Proč došlo k atentátu na Fica? Policie zjistí, jestli byl útočník zradikalizovaný

Pokud někdo úmyslně radikalizoval pachatele atentátu na předsedu vlády Roberta Fica (Směr-SD), policie to zjistí stejně, jako to udělala v případě dvojité vraždy na Zámecké ulici v Bratislavě. Řekl to publicista Juraj Hrabko v rozhovoru pro TASR TV.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy