Nové ohrožení planety: Z vědců se musí stát detektivové

Po léta se dařilo snižovat výrobu a vypouštění nebezpečných freonů po celém světě. Ozonová díra se pomalu začala zacelovat. V loňském roce se však náhle objevil nový zdroj jedné z nejhorších chemikálií, které ozonovou díru způsobovaly. Vědci se proto musí změnit v detektivy, aby nového znečišťovatele odhalili, píše The Independent.

Výrobu chlor-fluorovaných uhlovodíků (CFC), laicky zvané „tvrdé freony“, které patří mezi hlavní viníky vzniku ozonové vrstvy, se dařilo po minulé dvě dekády pomalu utlumovat.

Zastavení poklesu CFC zaznamenali vědci poprvé v roce 2012. Tehdy se objevil jejich nový ilegální zdroj. Všichni výrobci CFC musí být registrováni a jejich výroba je pod přísnou kontrolou. Protože však jinde výroba CFC skončila, byla nová výroba CFC vykompenzována. V loňském roce však vědci našli ve vzorcích jednu z nejnebezpečnějších chemikálií.

CFC-011 neboli Freon-11 je látka, která působila na ozonovou vrstvu nejagresivněji. Používal se v chladírenství, jako náplň do sprejů nebo do stavebních pěn. Ještě v polovině 80. let minulého století jej bylo na světě vyrobeno 298 000 tun.

Jeho produkce však byla postupně snižována a jeho největší producent Spojen státy americké výrobu zastavily již v roce 1996. K roku již 2000 byla již vyrobená jeho čísla mizivá. Nyní byl opět zaznamenán v atmosféře. Již jen pouhých 6500 tun této látky v atmosféře ročně může znamenat ohrožení pozitivního trendu z posledních let.

Pátrání po zdroji vede pro OSN doktor Stephen Montzka z Národního úřadu pro oceány a atmosféru USA. V jeho rukou se hromadí informace z měřících zařízení z celého světa. Nově přislíbila pomoc i NASA „Je to opravdová detektivní práce,“ pochvaluje si profesor Piers Forster z university v Leedsu, který se na práci také podílí.

Vědci již mají první výsledky. Stopa vede do Východní Asie. Následky to může mít nejen pro výrobce ,ale i pro zemi kde podobná výroba probíhá. Jedná se totiž o porušení Montreálského protokolu.

Vědci na vznik ozonové díry upozornili v roce 1985. Ozonová vrstva zabraňuje průniku ultrafialového záření. To může poškozovat zrak a zapříčinit vznik rakoviny kůže. Jak zjistili vědci, za její poškozování mohou látky mezi laickou veřejností známé jako freony. V roce 1989 podepsalo 196 zemí v Montrealu protokol, ve kterém se zavazovalo postupně zastavit jejich výrobu.