Horor na palubě letu Southwest 1380? Pilot otevřeně popsal, co se dělo

NÁZOR - Nelze popřít, že pro konkrétního cestujícího na palubě úterního letu Southwest 1380 skončila situace tragicky, stejně jako nelze popřít děsivý chaos, který byl nedílnou součástí dění v kabině letadla poté, co došlo k destrukci levého motoru a nárazu trosek do trupu stroje, konstatuje Les Abend v komentáři pro server CNN. Pilot s třicetiletou praxí a kapitán Boeingu 777 deklaruje, že k situaci nemělo vůbec dojít a vysvětluje proč.

Reakce posádky je vítězstvím

Motory Boeingu 737-700 jsou konstruované tak, aby zadržely vnitřní součástky a nepustily je z motorové gondoly, zdůrazňuje kapitán. Připomíná, že podle současných spekulací byla příčinou nehody únava kovu na jedné z mnoha čepelí, které v motoru rotují v neskutečných otáčkách a zůstává záhadou, proč nebyla zachycena, když se motor rozpadl.

Lopatky kompresoru jsou prvním stupněm v procesu tvorby tahu v proudovém motoru, vysvětluje pilot. Dodává, že proto byl úlomek vymrštěn téměř skrze celý motor, zdemoloval jeho další součásti, načež došlo k jeho rozvibrování a rozpadu na kusy.

"Prasklina lopatky kompresoru je téměř neviditelná, pilot či letečtí mechanici ji nemohou detekovat pozemní vizuální inspekcí," pokračuje Abend. Poukazuje, že lopatky jsou přichyceny k diskům, které se otáčí v centrální šachtě v různých sekcích, většina z nich není viditelná ani přímým pohledem do motoru, a proto mechanici používají ultrazvukový test, který vyžaduje speciální nástroje.

Inspekční procedury Southwest Airlines budou zajisté prověřeny americkým úřadem pro bezpečnost dopravy, očekává pilot. Za vítězství v celé tragédii pak označuje reakci posádky, byť selhání motoru je scénář, který dopravní piloti rutinně a opakovaně cvičí během každého výcvikového cyklu.

Piloti letu 1380 ovšem čelili několika mimořádným situacím - nedošlo jen k selhání motoru, ale také k explozivní dekompresi v důsledku narušení kabiny troskami, konstatuje Abend. Vysvětluje, že z letadla velmi rychle unikl vzduch, navíc části motoru pokryly náběhovou hranu levého křídla, což velmi pravděpodobně vedlo k abnormálnímu chování letadla, které naštěstí nezabránily bezpečnému přistáni ve Filadelfii.

Aby předešla potenciálním problémům s kontrolou stroje, posádka přistávala s jinou konfigurací klapek, než je běžné, a tudíž ve větší rychlosti, poukazuje kapitán a pokládá otázku, co se dělo v kokpitu během této nouzové situace.

Cestující nedbali instrukcí        

"Piloti s největší pravděpodobností slyšeli nějakou explozi a pak pocítili vibrace. Okamžitě zkontrolovali kontrolky motorů a zjistili problém," soudí kapitán. Zdůrazňuje, že křídla - a tudíž i motory - jsou mimo výhled z kokpitu, tudíž piloti nemohli vidět, co se přesně stalo a teprve telefonát člena posádky v kabině potvrdil konkrétní povahu problému.

Za dané situace, jelikož kapitánka vedla rádiovou komunikaci, kopilot procházel postup pro závažnou poruchu, který mimo jiné zahrnuje uzavření přívodu paliva do motoru, konstatuje Abend. Míní, že kapitánka pilotovala letoun a komunikovala s řízením letového provozu, kterému ohlásila stav nouze, přesně podle nacvičeného rozdělení rolí mezi piloty, kdy se ten nepilotující soustředí na seznam úkolů, zatímco ten druhý ovládá letadlo.    

Jakmile piloti zjistili, že selhání motoru doprovázela dekomprese, přešli k jinému předepsanému postupu, v rámci něhož je prioritou nasadit si kyslíkové masky a rychle se strojem klesnout do výšky 10 tisíc stop, kde je dýchatelně, uvádí kapitán. Vysvětluje, že k tomu použili takzvané aerodynamické brzdy na křídlech, které omezují vztlak a často se v menší míře užívají během běžného sestupu.

Brzdy vytvářejí vibrace, které se pro cestující letu 1380 musely ještě násobit, jak ostatně mnozí vypověděli, připomíná Abend. Ujišťuje, že při tak rapidní dekompresi se kyslíkové masky spustí automaticky, ale podotýká, že fotky z kabiny ukazují, že většina cestujících si je nenasadila dle předletových instrukcí posádky a žluté kalíšky si pouze držela před pusou, tudíž bez zapojení nosu nedokázala využít plně jejich efekt.

"Klidný, chladný a rozvážný hlas kapitánky je svědectvím o její zkušenosti a výcviku," deklaruje pilot. Uznává, že oba piloti si za svůj výkon zaslouží ocenění, podobně jako posádka řešící trauma s kabině. Jde sice o tragédii, ale skvěle zvládnutou profesionálními letci, zdůrazňuje Abend. Čest podle něj patří všem zúčastněným, včetně cestujícím statečně pomáhajícím ženě, která naneštěstí nepřežila.

Kapitán vzdává holt též leteckým dispečerům, kteří urychlili nouzové přistání. Kredit ovšem přičítá i bezpečnostním úřadům, které budou dávat dohromady stopy, aby určily důvod této události a zamezily jejímu opakování.  

Související

Více souvisejících

USA (Spojené státy americké) letectví Southwest Airlines Letecké nehody Boeing 737 MAX

Aktuálně se děje

před 54 minutami

Teroristé Hamásu

Návrh dohody o příměří má tři fáze, tvrdí Hamás

Návrh dohody o příměří v pásmu Gazy, s níž souhlasilo palestinské hnutí Hamás, má tři fáze a každá trvá 42 dní. Uvedl to v pondělí vysoce postavený představitel Hamásu Chalíl Hajjá v rozhovoru pro katarskou televizi Al-Džazíra, píše agentura Reuters.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Chřestýš

Extrémní změny počasí povedou k masové migraci. Vědci varují před rozšířením jedovatých hadů

Podle nové studie, na kterou upozornil server The Guardian, se očekává, že změna klimatu povede k masové migraci jedovatých hadů do nových oblastí a zemí, které na to nejsou připravené. To zvýší zranitelnost obyvatel vůči uštknutí hady. Vědci ve studii modelovali možné geografické rozšíření 209 druhů jedovatých hadů, které mohou ohrozit lidský život. Závěry ukazují, že největší riziko nesou lidé v nízkopříjmových zemích v jižní a jihovýchodní Asii a v částech Afriky.

před 6 hodinami

Ruská armáda, ilustrační foto

Rusko vyhlašuje cvičení. Použije jaderné zbraně

Ruské ministerstvo obrany v pondělí oznámilo, že uspořádá cvičení s taktickými jadernými zbraněmi. Před několika dny Kreml rozzlobeně reagoval na komentáře vysokých západních představitelů o válce na Ukrajině.

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 10 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

Jednání o příměří není ztraceno. Hamás se vrátí do Káhiry, dorazí i ředitel CIA

Delegace palestinského militantního hnutí Hamás odešla z jednání o dočasném příměří v Pásmu Gazy, která se koná v egyptském hlavním městě Káhiře, ale vrátí se na další rozhovory v úterý, uvedla agentura AFP.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy