Severní Korea je jedna z nejuzavřenějších zemích světa. Do země, která desítky let žije v tvrdé diktatuře, proniká jen velmi málo informací z okolního světa. Čechy tu přesto dobře znají - nebo alespoň jejich výrobky. Bez nich by totiž místní lidé nemohli vůbec cestovat.
V Pchjongjangu hraje hromadná doprava klíčovou roli. Přestože se jedná o třímilionovou metropoli, na silnicích nepotkáte téměř žádná auta. Soukromé osobní vlastnictví automobilů tu téměř neexistuje a pohonných hmot je tu nedostatek, takže jsou jen na příděl. Pchjongjangské ulice tak brázdí pouze auta vládních, armádních a státních institucí.
Obyčejní občané jsou odkázáni na jiný způsob dopravy. Funguje tu metro, které bylo uvedeno do provozu v roce 1973 a které má dvě linky. Údajně jde o nejhlouběji vybudované metro na světě, některé stanice totiž leží až 120 metrů pod povrchem. Po povrchu pak jezdí autobusy, trolejbusy i tramvaje. Jedno přitom mají společné – velká část severokorejského vozového parku pochází z České republiky či Československa.
Mezi severokorejskými autobusy převažují vozy čínských značek Yutong, KingLong a dalších převážně zahraničních vozidel, setkat se tu nicméně můžeme i s vozy československé výroby Karosa B 732 a C 734 vyráběnými v letech 1981 a 1996.
Mezi trolejbusy dominuje značka severokorejská Čcholima. Některé ze starších vozů této značky jsou vyrobené licenčně v karosérii československých autobusů Karosa a Škoda. Vidět tu ale můžeme i trolejbus českého výrobce SOR Libchavy z roku 2017 či vozy značky Škoda z 50. let.
Zdaleka největší zastoupení ale mají české stroje mezi tramvajemi. Ty jezdí nejen v hlavním městě KLDR, ale i v třetím největším městě, přístavu Čchongdžin. V provozu jsou tu tramvaje vyrobené v Československu a Česku, které byly vyřazené z pchjongjanské tramvajové sítě, a také vozy vyřazené z mnohých bývalých východoněmeckých měst, mezi které patří například Lipsko, Drážďany či Magdeburk.
První tramvajová síť vznikla v Pchjongjangu v časech japonské okupace. v časech korejské války byl ale Pchjongjang těžce poničen a tramvajová síť úplně zanikla. Současný systém tramvajové dopravy má v krátkou historii. Slavnostní otevření se konalo u příležitosti 79. narozenin hlavy státu, Kim Ir-sena, 12. dubna 1991.
K zahájení provozu byly dodány tramvaje československé výroby typů T6B5K a KT8D5K. Koncové písmeno K přitom označuje, že se jde o exportní provedení pro Severní Koreu. Najdeme tu i nelicencované čínské kopie vozů KT4.
Další české vozy přibyly za pár let. V letech 1996 a 1998 se v KLDR objevily české tramvaje typu Tatra T4D s vlečnými vozy Tatra B4D. Řádově jde o stovky vozů. V roce 2008 byl vozový park doplněn vyřazenými tramvajemi Tatra T3SU a T3SUCS z pražského dopravního podniku.
Loni na podzim loni v létě se objevila informace, že Pchjongjang má dostat další nové tramvaje. Severokorejská tisková agentura KCNA se zveřejnila snímky vozu, který si osobně přijel prohlédnout severokorejský vůdce Kim Čong-un. Podle fotek se nicméně zdá, že nejde o úplně nové vozidlo, ale o upravenou a modernizovanou československou tramvaj typu KT8D5.
Související
VIDEO: Diktátor Kim Čong-un se stal hvězdou TikToku s propagandistickou písní „Přátelský otec“
Rusko tajně dodává rafinovanou ropu do Severní Koreje, zákazu navzdory
Severní Korea (KLDR) , Tramvaje , doprava , Trolejbusy
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 5 minutami
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
před 43 minutami
Trumpova ex-asistentka Hope Hicksová vypovídá. Měla popřít aféru Stormy Daniels
před 59 minutami
Londýn beze změny. Starostou metropole bude nadále Sadiq Khan
Aktualizováno před 1 hodinou
Důvody, proč je pro Ukrajinu tak těžké úplně zničit Kerčský most
před 1 hodinou
Audrey Hepburnová, hvězda stříbrného plátna a módní ikona, by dnes oslavila 95. narozeniny
před 1 hodinou
VIDEO: Diktátor Kim Čong-un se stal hvězdou TikToku s propagandistickou písní „Přátelský otec“
Aktualizováno před 1 hodinou
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
před 2 hodinami
V Německu napadli neznámí útočníci europoslance. Scholz už reagoval
před 3 hodinami
Princezna Kate si prochází peklem, tvrdí osoba blízká manželce prince Williama
před 3 hodinami
Čtvrteční nehodu vlaku bez strojvedoucího šetří i policie
před 4 hodinami
Polsko je rovněž terčem ruských kybernetických útoků, potvrdila Varšava
před 5 hodinami
NATO cvičí poblíž ruských hranic. Připravují se na válku, soptí Kreml
před 5 hodinami
Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili
Aktualizováno před 6 hodinami
Maradonova smrt a nová fakta. Zvrat ve vyšetřování záhadného úmrtí legendy
před 6 hodinami
Rusko vydalo zatykač na Volodymyra Zelenského
před 7 hodinami
U Masarykova nádraží nejezdí tramvaje. Úpravy vedení linek budou platit až do léta
před 7 hodinami
Ukrajina odpálila na Krym rakety ATACMS. Americká munice už pomáhá
před 7 hodinami
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
před 8 hodinami
U Paříže se střílelo kvůli drogám. Jeden člověk je po smrti
před 8 hodinami
Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09
Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) ocenila rozhodnutí Pavla Tuleji, který se v pátek vzdal nominace na ministra pro vědu, výzkum a inovace. Ve vládě měl nahradit končící ministryni Helenu Langšádlovou.
Zdroj: Jan Hrabě