Wellington/Kuala Lumpur - Novozélanďané Danica a Paul Weeksovi už zažili nehody i katastrofy. Jejich starší syn Lincoln se narodil uprostřed zemětřesení ve městě Christchurch v roce 2010. Jen o tři roky později, v prosinci 2013, měli autonehodu, a to už krátce poté, co se přestěhovali do Austrálie. Takže když Paul před týdnem odlétal za prací do Mongolska, udělal předem opatření. Nechal doma snubní prsten a hodinky, aby je manželka dala jejich dvěma synům, "kdyby se mu něco stalo".
Do Mongolska Paul cestoval s leteckou společností Malaysia Airlines letem číslo 370. Let z Kuala Lumpuru do Pekingu v pátek středoevropského času zmizel krátce po startu. Zatím se ani letoun, ani jeho trosky nepodařilo najít a jeho osud vyvolává víc otázek, než kolik je k dispozici odpovědí.Když Danica mluvila s novinářem americké televizní stanice CNN, svírala manželův prsten v dlani a zadržovala slzy. Informací dostává minimum a čekání jí připadá jako věčnost. "To je ta nejtěžší chvíle z celého dne - probudit se, podívat na zprávy a zjistit, že zase nic nového. Žádný telefonát z Malajsie, ve kterém by řekli: 'Něco jsme našli'," uvedla. "Paul je nejúžasnější manžel a nejúžasnější otec. Trávil spoustu času s dětmi."Zhruba o 8000 kilometrů dál, v hotelu nedaleko pekingského mezinárodního letiště, čeká Chu Sien-čchüan z úzkostí na zprávy o svém manželovi Mao Tchu-kuejovi. Pár spolu naposledy mluvil 2. března, když se Mao, který je malíř, chystal odletět do Malajsie na výstavu svých prací.Pro Chu, stejně jako pro mnoho příbuzných těch, kdo byli na palubě letu 370, se žal rychle změnil na frustraci. Celé dny nemá žádné novinky o svém manželovi a matoucí zprávy o pátrání a záchranné misi jen dělají čekání ještě mučivějším. "Nikdo nás o ničem neinformuje," řekla.Mnoho čínských příbuzných lidí z letadla odcestovalo do Kuala Lumpuru, ale Chu s dcerou se rozhodly zůstat v Pekingu. Bály se, že by jazyková bariéra všechno udělala ještě horší, protože by nerozuměly, co se děje.Více než polovina cestujících na palubě pohřešovaného letadla byli Číňané. Byl mezi nimi i pětatřicetiletý odborník na bojová umění a kaskadér Ťü Kchun, který se podílel například na filmech Velmistr (2013) nebo Zakázané království (2008). V následujících týdnech měl začít natáčet nový devítidílný seriál Marco Polo.Letecká společnost Malaysia Airlines nabídla čínským a indickým příbuzným pasažérů přepravu do Kuala Lumpuru, aby se o ně mohla "lépe postarat a utěšit je", ale část z nich odmítla. "Nevidím smysl letět do Kuala Lumpuru a vidět stejné informace," řekl CNN K.S. Nárendran z Indie. V letadle byla jeho manželka Čandrika Šarmaová. "Je pro mě lepší zůstat v Čennaí, kde jsou kolem mě příbuzní a přátelé."Šarmaová, která je výkonnou tajemnicí Mezinárodního družstva na podporu zaměstnanců v rybářství, cestovala do Mongolska na konferenci Organizace pro výživu a zemědělství (FAO). Její manžel říká, že od úřadů dostal jen minimum informací a přímé pomoci. Novinky o pátrání a záchranné operaci si zjišťuje sám ze zpravodajství, a "neví tak prakticky nic".Malajsijský premiér Najib Razak vyzval rodiny, aby byly trpělivé. "Příbuzní, kterých se to týká, musí pochopit, že tohle je něco neobvyklého. A také to, že běží všechno úsilí, jakého jsme schopni," prohlásil ve středu.Bílý dům má nové informace
"Chápu to tak, že je to založeno na nějakých nových informacích, ne nutně přesvědčivých - ale nových - dodatečné pátrání by mělo být zahájeno i v Indickém oceánu," oznámil mluvčí amerického rezidenta Jay Carney.
Carney novinářům odmítl sdělit, jaké nové informace se v případu objevily. Již včera však některá média přinesla zprávu, že letoun ještě několik hodin poté, co se ztratil z civilních radarů, nadále komunikoval se satelity. Ze signálu však nezle vyčíst, jakým směrem se pohyboval, ani jaký ho potkal osud.Čínský mobilní operátor nedokázal lokalizovat mobily z letadlaČínský největší mobilní operátor China Mobile se pokusil lokalizovat některé z cestujících pohřešovaného letadla společnosti Malaysia Airlines letu 370, když zkoušel, jestli jsou jejich mobily připojené k síti. Žádný z nich ale nedokázal najít, sdělil představitel firmy, kterého citoval list The Wall Street Journal.Snaha o vystopování mobilních telefonů cestujících začala krátce poté, co Boeing 777 zmizel v sobotu časně ráno místního času (v pátek SEČ) na trase z Kuala Lumpuru do Pekingu. Na palubě bylo celkem 239 osob; zhruba polovina cestujících byli Číňané.Telekomunikační gigant China Mobile, který má více než 770 milionů zákazníků, je největším poskytovatelem bezdrátového připojení na světě. Hledat mobilní telefony začal na žádost příbuzných některých cestujících i čínské vlády. Ale žádný z telefonů prý nebyl od zmizení letadla připojený do sítě."Naše mobilní sítě mají jistá omezení. Nedokážeme najít uživatele mobilních telefonů, pokud je vypnuli, anebo pokud je letadlo ve výšce nad deseti kilometry či v hlubokém oceánu," řekl činitel firmy, který si nepřál být jmenován.
Související
Před 10 lety zmizel let MH370 z radarů. Příbuzní žádají obnovení pátrání
10 let od jedné z největších záhad současnosti. Sílí hlasy po obnově pátrání po letu MH370
Zmizelý Boeing 777 letu MH370 (březen 2014) , Boeing 777
Aktuálně se děje
před 32 minutami
Ostudný pokus zasahovat do ofenzivy. Izrael se bouří proti plánu ICC na vydání zatykače
před 53 minutami
Syn svrženého íránského panovníka označil Raísího za masového vraha. Kritizuje světové kondolence
před 1 hodinou
Duda čelí kritice za kondolenci k úmrtí íránského prezidenta
před 1 hodinou
Úterní počasí: Silné bouřky udeří už odpoledne. Hrozí i rozvodnění menších toků
před 1 hodinou
Biden se postavil ICC: Izraelská ofenzíva v Pásmu Gazy není genocida
před 2 hodinami
Poplatek za vstup do Benátek je žalostné selhání, tvrdí rada města. Počet turistů se naopak zvýšil
před 3 hodinami
Británií hýbe lékařský skandál. Desetitisíce lidí se nakazily krví infikovanou HIV a žloutenkou
před 3 hodinami
Vesmírně zbrojení začalo? Rusko zřejmě umístilo na orbitu zbraň, tvrdí USA
před 3 hodinami
Neapol zasáhlo nejsilnější zemětřesení za 40 let. Itálie upravuje plány evakuace
před 4 hodinami
Íránský prezident Raísí bude ve čtvrtek pohřben ve svém rodném městě
před 4 hodinami
RB OSN zamítla rezoluci o zákazu jaderných zbraní ve vesmíru
včera
Fiala tentokrát Švýcarům proti Kanadě nepomohl, Rakušané nadále drží naději. Lotyši udolali Slováky v nájezdech
včera
Ukrajina by měla mít více svobody při útocích na cíle v Rusku, žádá Litva
včera
Netanjahu se poprvé vyjádřil k zatykači na svou osobu
včera
Ukrajinští vojáci zadržují útok ruských sil poblíž obce Bilohorivka
včera
Fiala: Návrh na zatykač na Netanjahua je nepřijatelný a děsivý
včera
Izrael má v úmyslu rozšířit vojenskou operaci ve městě Rafah
včera
Západ smrt Raísího příliš nekomentuje. RB OSN držela minutu ticha
včera
Izrael: Neslýchané. Zatykač na Netanjahua povzbudí teroristy po celém světě
včera
V Česku se dvacet let o euru lže. Odpůrci v čele s Klausem s ním veřejnost straší, říká poslanec Exner
Přijetí či nepřijeti eura je v Česku velmi ožehavé téma, které rozděluje společnost. Na začátku roku rozvířil všeobecnou debatu o přijetí sám prezident ČR Petr Pavel, díky tomu, se toto téma opět stalo diskutovatelným. Část ekonomů se stále euru brání, politická populace není jednotná, opozice je zásadně proti a ve vládní koalici nepanuje jednotný názor. Kdo však má jasno, jsou české firmy, těm by jednotná evropská měna prospěla. Tam, kde se platí eurem, tam je s touto měnou spokojenost, na Slovensku panuje obrovská podpora společné měně, avšak Česká republika je jako tradičně opatrná, společnost je proti a politici nemají odvahu a chuť jím proti jejich názoru. O euru jsme si povídali s poslancem za STAN Martinem Exnerem, místopředsedou výboru pro bezpečnost.
Zdroj: Petr Hanisch