Kdo má v islámu největší autoritu? Muslimové vůdce IS odsuzují, s jeho názory však často souhlasí, ukázal průzkum

K islámu se hlásí více než miliarda lidí, což z něj činí druhé nejrozšířenější náboženství na světě. Nejvlivnější hlasy islámského světa tak mají nezanedbatelný vliv. Kteří to však jsou? Odpověď na tuto otázku se pokusila najít studie Baker Institute for Public Policy.

Výzkumníci vyzpovídali respondenty z 12 islámských zemí na Blízkém Východě -  z Bahrajnu, Egypta, Íránu, Jordánska, Kuvajtu, Maroka, Libanonu, Kataru, Saúdské Arábie, Tuniska, Turecka a SAE. Vybrali vždy šest osob s náboženskou autoritou v dané zemi a sedm osob, které drží náboženskou autoritu napříč zeměmi. Výzkumníci se respondentů ptali jak přímo na danou osobou, tak i nepřímo prostřednictvím představení jejích názorů, aniž by zmiňovali její jméno. Důvodem byla citlivost tématu – nebylo jasné, zda-li jsou jedinci budou ochotni říci svůj pravý názor na osoby, které mají v zemi moc či které jsou považovány za extrémisty.   

V islámu neexistuje žádná tradiční náboženská hierarchie jako je tomu např. v katolickém křesťanství. Hlavním zdrojem autority je Korán, který je vykládán náboženskými učenci, „uláma“, kteří mají největší vliv v šiítském islámu, kde jde o váženou instituci. V případě majoritního sunnitského islámu mají ale spíše roli lokálních poradců. Jejich vliv je v porovnání s dřívějšími dobami výrazně menší.  

Korán nicméně může vykládat v zásadě kdokoliv a tím se prohlásit za náboženskou autoritu, jak mimo jiné dokládá vzestup extremistických islamistických hnutí typu Islámského státu, které bývají „tradičními“ náboženskými učenci silně kritizována – a naopak, tyto hnutí kritizují uláma jako zkorumpované úředníky poslušné režimu (např. saúdskému či íránskému).

Vzhledem k absenci centrální autority a množství různých proudů si mohou muslimové v podstatě vybrat, koho budou následovat. Autoři studie např. upozorňují, že se francouzští muslimové více přiklánějí k náboženským autoritám na Blízkém východě, o kterých věří, že mají větší morální a náboženský kredit než pro ně příliš sekularizované francouzské náboženské autority. Totéž pravděpodobně platí i o německých muslimských komunitách, které jsou silně napojeny na turecké náboženské orgány, což bývá v Německu silně kritizováno.

Turecký příklad, kde náboženské úřady jsou v zásadě prodlouženou rukou vlády, která si za svůj cíl stanovuje šíření tureckého typu islámu, velmi pregnantně dokládá centrální zjištění studie. Její autoři zdůrazňují, že interpretace Koránu a celé náboženské tradice, na jejímž základě je určována náboženská autorita, není ve skutečnosti ani tak náboženskou jako politickou otázku. Jsou to především státní, vládní aktéři, kteří určují „správný“ směr islámu.

Autoři studie podotýkají, že se státem spojené náboženské autority výrazně překonaly jejich očekávání ohledně míry náboženské autority, která je jim přisuzována respondenty. Platí to zvláště pro ty země, kde je islám svázán s národní identitou jako je Írán, Jordánsko, Maroko či Saúdská Arábie.

Studie též zjistila, že islamisté jsou mezi respondenty považovány za více důvěryhodné než jiné osoby. Nicméně, s jejich nábožensko-politickými názory se příliš neztotožňovali. Autoři na příkladě Jordánska vysvětlují tento rozpor. Zatímco Jordánci jsou obecně velmi náboženští a přejí si mít prvky islámského práva šária v ústavě, jsou dost proti tomu, aby náboženství bylo spojováno se stranickou politikou a nedívají se rádi na to, když představitelé mešit se snaží prosazovat jisté kandidáty. Jejich podpora státním náboženským autoritám tak vychází z toho, že ty jsou vnímány jako nadstranické  

Poněkud znepokojivá je skutečnost, že vůdce Islámského státu, Abú Bakr al-Bagdádí, byl sice v přímých odpovědích odsuzován jako osoba, v nepřímých odpovědích, kdy nebylo jasné, o koho jde, s jeho názory souhlasila nemalá část osob. Týkalo se to především respondentů z Tuniska, odkud odešla za IS bojovat nejvíce blízkovýchodních občanů. Podporu měl Bagdádí i v Jordánsku, Saudské Arábii či Maroku, dalších zemí, odkud odešla velká část občanů bojovat za IS do Sýrie.

Související

Muslimky v burce, ilustrační fotografie

Tálibán ženám v Afghánistánu zakázal leteckou dopravu bez mužského doprovodu

Afghánské hnutí Tálibán dál zpřísňuje pravidla týkající se žen, v pátek jich několik desítek nesmělo na kábulském letišti nastoupit na palubu letadel, protože cestovaly bez mužského doprovodu. Informovala o tom dnes agentura AP. Zákaz se dotknul i žen s dvojím občanstvím, které se vracely domů do zahraničí, uvedl nejmenovaný afghánský činitel.
Mešita

Úřady na severu Francie zavřely mešitu, kázání podle nich podněcovaly nenávist

Francouzské úřady dnes nařídily uzavření mešity ve městě Beauvais, protože tamní kázání podle nich podněcovaly nenávist, vyzývaly k násilí a obhajovaly džihád. Svatostánek v Beauvais, zhruba 100 kilometrů severně od Paříže, se musí rozhodnutí úřadů podřídit do 48 hodin, bude zavřený šest měsíců, uvedla AFP s odvoláním na prefekturu.

Více souvisejících

islám Muslimové jordánsko Islámský stát (IS) Náboženství

Aktuálně se děje

před 9 minutami

před 45 minutami

Aktualizováno před 53 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Robert Fico

Atentátník na Fica se sám stal terčem útoku

Údajný útočník, který ve středu střílel na slovenského premiéra Roberta Fica, se v roce 2016 stal sám terčem útoku. Juraj Cintula tehdy pracoval jako ochranka obchodního domu ve městě Levice.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Aktualizováno před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Vlastimil Harapes

Zemřel známý baletní mistr Vlastimil Harapes

Česko zasáhla ve středu smutná zpráva. Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. O jeho úmrtí informovalo Národní divadlo. Harapes v poslední době bojoval s vážnými zdravotními problémy. 

před 5 hodinami

Aktualizováno před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

Ministerstvo kultury navrhlo od příštího roku zvýšení koncesionářských poplatků

Česká televize získá příští rok díky zvýšení koncesionářských poplatků navíc 865 milionů korun a Český rozhlas si polepší o 331 milionů korun. Ministerstvo kultury navrhuje od roku 2025 zvýšit televizní poplatek o 15 Kč na 150 Kč měsíčně a rozhlasový poplatek o 10 Kč na 55 Kč měsíčně, jak uvedl ministr kultury Martin Baxa (ODS) na dnešní tiskové konferenci. 

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy