Francie - Situace kolem avizovaného propouštění francouzské letecké společnosti došla tak daleko, že manažeři museli uprchnout ze zasedání správní rady. Jejich úprk byl vykoupen roztrhanými košilemi a saky.
Air France 5. října oficiálně potvrdila, že hodlá propustit 2900 osob. Rozzuření zaměstnanci proto napadli zasedání Výboru společnosti, který se sešel ve svém sídle nedaleko pařížského letiště Charlese de Gaulla. Generální ředitel Frédéric Gagey prchl ze schůzky bez újmy na zdraví či majetku, ale manažer Xavier Broset a čelní představitel společnosti Pierre Plissonnier takové štěstí neměli. Když se pokoušeli zdolat plot areálu, několik blíže neidentifikovaných lidí je dostihlo a rozervalo jim na zádech obleky a košile.
Celková bilance? Sedm lidí - dva strážní a pět manažerů Air France - bylo zraněno. Gagey po incidentu uvedl, že v žádném případě neukazuje pravou tvář Air France. "Jsem šokován a zklamán úrovní osobního přístupu, ale nechtěl bych obviňovat všechny zaměstnance Air France," prohlásil Broseta francouzským médiím na tiskové konferenci po incidentu. Právní zástupci zvažují proti aktérům incidentu právní kroky a vznést obvinění z fyzického útoku na veřejné osoby. "Ti, kteří se propůjčili k násilí jsou nezodpovědní, protože přínosný dialog obou stran nemůže nic nahradit," vyjádřil se k situaci francouzský ministr hospodářství Emmanuel Macron.
Air France zveřejnila plán na restrukturalizaci, v jehož důsledku společnost opustí 1700 osob pozemního personálu, 900 palubních pracovníků (stewardů a letušek) a 300 pilotů. Podle mluvčích Air France společnost preferuje odchody pracovníků po vzájemné dohodě, ale nemůže vyloučit ani nutná proupštění. Snižování počtu má začít prakticky ode dne oznámení změn až do roku 2017. Air France v tomto kroku vidí snížení nákladů na provoz v hodnotě 1,8 miliard eur. Záměrem těchto opatření je snaha udržet krok s leteckými společnostmi se sídlem zejména v Asii, které fungují na bázi dálkových a levných transevropských letů.
Škrty postihnou i dceřinnou Air France-KLM, v níž má francouzský stát 17,6 % akcií; minulý týden rovněž přistoupila k redukování stavu. Před rokem a půl tu piloti zablokovali předchozí plán týkající se rozšíření o nízkonákladové letecké společnosti mezi evropskými destinacemi. Velká část z celkového počtu 64 000 zaměstnanců pobočky už obětovala kvůli snížení nákladů placenou dovolenou a náhradu za přesčasy. Těmto lidem vadí, že piloti se zůstávají nedotknutelnou skupinou, která se těší stále lepším podmínkám a pravidelně se jim zvyšují platy. Muži za kniplem v pilotní kabině se brání argumentem, že pouze bojují za stejný plat, výhody a benefity, které mají jejich kolegové na stejných postech ve všech dceřinných společnostech Air France.
Přitom pozemní personál za poslední tři roky vykázal o 23% vyšší efektivitu, zatímco piloti se za stejné období mohou pochlubit nárůstem pouze o 13%. To je v přímém rozporu se schváleným plánem Air France, který požadoval navýšení produktivity o 20% s cílem udržet krok s evropskou konkurencí.
První říjnový den padla možnost restruktralizace Air France-KLM, protože piloti odmítli ustoupit ze svých stanovisek v otázce rozšíření aktivit nízkonákladové společnosti Transavia (ta sice působí samostatně, ale patří pod hlavičku Air France-KLM). Podle odborníků to může vážně ochromit možnosti společnosti konkurovat dalším leteckým společnostem eurozóny, které rozšiřují vlastní nízkonákladové linky.
Politici se snaží konflikt zažehnat. Ministr Macron vyzval všechny partnery k zodpovědnému chování, premiér Manuel Valls apeluje na piloty, aby tváří v tvář finančním problémům společnosti "vyvinuli patřičné úsilí". Předseda socialistické skupiny v národním shromáždění Bruno Le Roux vyslovil názor, že zmíněný konflikt může zásadním způsobem rozhodnout o dalším osudu národní identity Air France. "Společnost bude existovat i nadále... a bude ještě francouzská, nebo už ne?"
Související
Páchlo to jako hnůj: Cestující v letadle Air France objevil podlahu nasáklou krví a průjmem
Francouzský soud zprostil Airbus a Air France obvinění kvůli havárii z roku 2009 s 228 mrtvými
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera
Atentát na Fica: Vyšetřuje se i teorie, že pachatel nebyl osamělým vlkem
Aktualizováno včera
Írán se obává o prezidenta Raísího. Prezidentský vrtulník havaroval
včera
RECENZE: Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin
včera
Stanjura by uvítal odchod Pavla Novotného z ODS
včera
Kvůli Nečasovi musel skončit v národním týmu jeden z náhradníků. Černý Petr padl na Kovařčíka
včera
Pastrňák se Zachou prošli zdravotní prohlídkou a jsou blízko účasti na domácím MS
Aktualizováno včera
Tragédie na Dunaji. Dva mrtví po srážce lodí, obětí ale bude zřejmě více
včera
Velké drama při GP Emilia Romagna! Verstappen se spasil na cílové čáře před „stíhačkou“ Norissem
včera
Pellegrini: Někteří politici nejsou schopni sebereflexe. Na kulatý stůl nedozrál čas
včera
Události Petra Nutila: Slovenská jízda na tygrovi a nová Železná opona
včera
Sněmovní volby by vyhrálo ANO. Lidovci v průzkumech nadále zůstávají mimo Sněmovnu
včera
Počasí: V Česku dnes udeří bouřky. Meteorologové upřesnili výstrahu
včera
Fico je mimo ohrožení života, oznámili lékaři
včera
Slovenská policie obvinila lidi, kteří schvalovali atentát na Fica
včera
Ukrajinské drony v noci vyřadily z provozu důležitou ruskou rafinérii
včera
Česko nakupuje nejvíce zlata na světě. Hodnota zlata v majetku ČNB je proto rekordní
včera
Nicholas Winton se narodil před 115 lety. Zachránil stovky židovských dětí před nacisty
včera
Ukrajinci viní Rusko z dalšího válečného zločinu během ofenzivy u Charkova
včera
Netanjahu dostal nůž na krk. Ganc chce nový plán pro Gazu, pohrozil demisí
včera
Tornádo na Ústecku se potvrdilo. Pohybovalo se i přes tok Labe
Podezření na sobotní výskyt tornáda na Ústecku se potvrdilo, informoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) na sociální síti X. Tornádo se pohybovalo i přes říční tok. Experti se chystají na terénní průzkum místa.
Zdroj: Jan Hrabě