Rušení letů boeingu 737 MAX: Na co mají poškození pasažéři nárok?

Po tragické události Ethiopian Airlines v Addis Abeba ihned zareagovala Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA). Vzhledem k tomu, že se jednalo o opakovanou tragickou nehodu Boeingu 737 MAX, rozhodla se pozastavit provoz letadel nad evropským vzdušným prostorem. Evropská legislativa však myslí i na poškozené pasažéry na palubách letadel.

EASA zakázala provoz Boeingu 737 MAX 8 a MAX 9 v Evropě, a to s platností od 20.00 SEČ dne 12. 3. 2019. Několik letadel však bylo stále v provozu a přistát v cíli pro ně do 20:00 nebylo možné. Muselo se tak využít alternativních letišť k přistání. Pro pasažéry je situace problematická.

#EASA suspends all Boeing 737 Max operations in Europehttps://t.co/vD6MYQlJWB

— EASA (@EASA) 12. března 2019

Díky evropské legislativě však pasažéři nejsou pouze v roli poškozených, ale mohou uplatnit svá práva.

"Díky evropskému nařízení 261/2004 mají cestující právo na bezplatnou péči ze strany dopravce, tedy občerstvení a v případě potřeby i ubytování po dobu nezbytně nutnou, tedy do uskutečnění náhradního či zpožděného letu nebo do odstoupení cestujícího od smlouvy. Dle našeho právního názoru jde o mimořádnou okolnost, které nemohli dopravci předejít, a proto nevzniká cestujícím právo na paušalizovanou náhradu škody ve výši 250 až 600 eur," uvedl web evropskyspotrebitel.cz.

Boeing 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines se zřítil ráno 11. 3. v Addis Abeba. Na palubě byli pracovníci OSN a také čtyři občané Slovenska, rodina slovenského poslance Antona Hrna a projektová manažerka charitativní organizace Dobrá novina.

Související

Letadla, ilustrační foto

EU podle médií plánuje ekologické hodnocení letadel a letů

Evropská unie plánuje vytvořit nový systém hodnocení letů a letadel podle jejich uhlíkové stopy. Letadla i lety by tak měly mít svou ekoznačku podobnou té, jakou mají třeba televizory nebo pračky. Informuje o tom německý týdeník Welt am Sonntag. Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) podle informací týdeníku vypsala výběrové řízení na vypracování klasifikačního systému.
Boeing 737 MAX 8 SmartWings

EU i Británie souhlasí s obnovením provozu letadel Boeing 737 MAX

Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) dnes povolila obnovit komerční provoz letadel Boeing 737 MAX na území EU. Úřad to oznámil ve své tiskové zprávě. Stejný krok dnes později ohlásil také britský Úřad pro civilní letectví (CAA). Provoz modelu byl před téměř dvěma lety přerušen kvůli dvěma tragickým nehodám. Jeho obnovení už v listopadu schválili regulátoři ve Spojených státech.

Více souvisejících

Evropská agentura pro bezpečnost letectví (EASA) Boeing 737 MAX letectví Letecké nehody

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu

Izrael: Neslýchané. Zatykač na Netanjahua povzbudí teroristy po celém světě

Rozhodnutí hlavního prokurátora Mezinárodního trestního soudu (ICC) Karima Khana požádat o vydání zatykačů na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a ministra obrany Joava Galanta je neslýchané a povzbudí teroristy po celém světě. Prohlásil to v pondělí izraelský prezident Jicchak Herzog. Rozhodnutí odsoudil i izraelský ministr zahraničí Jisrael Kac, uvedla agentura Reuters.

před 5 hodinami

Martin Exner

V Česku se dvacet let o euru lže. Odpůrci v čele s Klausem s ním veřejnost straší, říká poslanec Exner

Přijetí či nepřijeti eura je v Česku velmi ožehavé téma, které rozděluje společnost. Na začátku roku rozvířil všeobecnou debatu o přijetí sám prezident ČR Petr Pavel, díky tomu, se toto téma opět stalo diskutovatelným. Část ekonomů se stále euru brání, politická populace není jednotná, opozice je zásadně proti a ve vládní koalici nepanuje jednotný názor. Kdo však má jasno, jsou české firmy, těm by jednotná evropská měna prospěla. Tam, kde se platí eurem, tam je s touto měnou spokojenost, na Slovensku panuje obrovská podpora společné měně, avšak Česká republika je jako tradičně opatrná, společnost je proti a politici nemají odvahu a chuť jím proti jejich názoru. O euru jsme si povídali s poslancem za STAN Martinem Exnerem, místopředsedou výboru pro bezpečnost. 

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Petr Pavel

Pavel tlačí na přijetí eura. Stejně podle něj nemáme na výběr

Prezident Petr Pavel na konferenci ReVize Česka zdůraznil klíčový argument pro přijetí eura – charakter české ekonomiky, která je výrazně exportní a většinu své produkce uplatňuje v eurozóně. Podle Pavla je ekonomická budoucnost a prosperita České republiky výrazně provázána s eurozónou.

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

Írán, ilustrační foto

Kdo povede Írán po smrti Raísího? Země se chystá na předčasné volby

Íránský nejvyšší duchovní vůdce ajatolláh Alí Chameneí vzdal hold prezidentu Ebráhimu Raísímu, který v neděli zahynul při havárii vrtulníku v provincii Východní Ázerbájdžán na severozápadě Íránu. Na svém webu o tom informovala televize Al-Džazíra, která dodala, že Raísího pozůstatky převážejí do města Tabríz - metropole provincie Východní Ázerbájdžán. Zatím není jasné, kdy a kde bude Raísí pohřben.

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 12 hodinami

Nadaný student čelící obvinění z porušování lidských práv. Kdo byl íránský prezident Ebráhím Raísí?

Ebráhím Raísí byl íránský politik a duchovní, který od srpna 2021 zastával funkci prezidenta Íránu. Narodil se 14. prosince 1960 v Mašhadu, druhém největším městě Íránu a důležitém náboženském centru. Byl členem konzervativního křídla íránské politiky a dlouholetým příslušníkem Revolučních gard, což mu poskytlo značný vliv v politických a vojenských kruzích.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy