Počet srážek chodců s tramvají narůstá. Většinou si za ně mohou sami lidé

V roce 2018 se v Praze stalo víc než sto nehod tramvají s chodci. V osmi případech oběti střetu zemřeli. Dopravní podnik Prahy na to reagoval informační kampaní se šokujícím obsahem. Běžný preventivní obsah už moc nefunguje, většinu nehod totiž zaviní neopatrnost i nepozornost chodců.

Množství dopravních nehod tramvají s chodci v Praze od roku 2013 skoro nepřetižte rostlo. V roce 2018 se jich dle krajského ředitelství policie Prahy uskutečnilo až 104, což je o 22 nehody víc než v roce 2013.

„Jen za loňský rok zemřelo po střetu s tramvají osm osob. To je šílené číslo, které se navíc meziročně zvýšilo," řekl náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr. Podle mluvčí dopravního podniku Brna Hany Tomaštíkové v letošním roce podnik evidoval dvě srážky chodce s tramvají a šest případů takzvaného povalení, kdy je chodec vozem odstrčen na bok, bez vážnějších následků. Koordinátor BESIP pro Jihomoravský kraj Pavel Čížek dodal, že se v poslední době chování brněnských chodců, a to především mladých lidí, zhoršilo z pohledu chování v prostoru, kde se tramvaje vyskytují.

Podle Hany Rubášové z policie České republiky mezi nejčastější důvody takových nehod patří nepozornost chodců, například často při přechodu přes tramvajovou trať poslouchají hudbu ve sluchátkách, dívají se do telefonů nebo zamýšlí se. "Nejčastěji se z naších zkušeností jedná o nepozornost ze strany chodců, kdy vstupují do jízdní dráhy vozidel bez rozhlédnutí. Často vlivem používání mobilního telefonu nebo nasazených sluchátek, kdy bohužel neslyší výstražnou signalizaci řidiče," sdělila Tomaštíková pro EuroZprávy.cz.

Podle dopravního podniku Prahy se nehody stávají především proto, že chodci nedávají přednost tramvaji na přechodu, přecházejí těsně před tramvají, vstupují do cesty rozjíždějící tramvaji a nahlížejí před tramvaj ve snaze přeběhnout na chodník, čímž se dostávají do nebezpečí proto, že z protisměru může jet další tramvaj. "Zatímco u střetů chodce s automobilem je ve většině případů viníkem řidič, právě u střetů s tramvajemi bohužel fatálně chybují sami chodci. Často si například neuvědomují, že tramvaj má na přechodu přednost. Brzdná dráha nezatížené tramvaje na rychlosti padesát kilometrů v hodině činí zhruba 42 metrů," vysvětlil vedoucí oddělení BESIP Ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Mluvčí dopravního podniku Prahy Aneta Řehková dodala, že případů nebezpečného chování, které neskončí dopravní nehodou, je mnohem víc. "Několikrát denně se řidičům díky jejich ostražitosti podaří odvrátit mnoha střetům tramvaje s chodcem, kolikrát i na poslední chvíli," uvedla pro EuroZprávy.cz.

Od března je v Praze spuštěna kampaň Neskakej mi pod kola, kterou dopravní podnik Prahy připravil spolu s policií České republiky a dalšími partnery. Je zaměřená na prevenci srážek tramvají s chodci. Součástí kampaně je tramvaj T3R.P se žlutočerným polepem. Na přední části tramvaje je namalována lebka, na bocích jsou siluety obětí, které jejich nepozornost stála život. "Forma kampaně byla zvolena lehce šokující. Na běžné formy prevence jako předávání informací preventivního charakteru v dnešní době valná většina lidí již rezignovala, a to vzhledem k množství takových informací. Proto byl zvolen tento způsob komunikace," vysvětlil pro EuroZprávy.cz Ondřej Penc z krajského ředitelství Prahy.

Řehková sdělila, že řidiči tramvají jsou na častá porušování chodci pravidel připravování již při získávání odborné způsobilosti. "Také se pro řidiče několikrát za rok konají školení, ve kterých jsou seznamováni s dopravní nehodovostí v provozu tramvají. V průběhu těchto školení je rozebírán popis jednotlivých případů," řekla. Dodala, že už v kurzu instruktoři seznamují řidiče s celou kolejovou sítí i s nebezpečnými úseky a také s topografickou mapou srážek tramvají s chodci i s místy, ve kterých se opakovaně odehrávají nehody. "Například oblast zastávky Štěpánská je obsazena vnitropodnikovou značkou Úsek častých nehod a je doplněna textem Chodci," uvedla Řehková. Podle Tomaštíkové v Brně k takovým úsekům patří přestupní uzly, kde je velká koncentrace lidí přecházejících přes trať. "Mezi nimi jsou Hlavní nádraží, Mendlovo náměstí a další. Řidiči jsou školeni, aby na těchto místech byli více obezřetní, protože je zde větší riziko vstupu chodce před vůz, což může mít vážné následky," řekla.

Opatřeními proti střetům chodců s tramvajemi mohou být i úpravy městského prostředí. Podle Čížka k takovým opatřením patří například obehnání koridorů tramvají vysokými ploty či zakopání dopravy pod zem. "Stavební úpravy z hlediska bezpečnosti jsou nedílnou součástí práce odborů doprav všech úřadů měst i obcí a policie. Nicméně nezabrání nikomu s hlavou u displeje mobilu, aby neskočil kamkoliv," vysvětlil Čížek pro EuroZprávy.cz

Související

Den beze spěchu ovlivní i chod orloje na Staroměstském náměstí.

Dnes je den beze spěchu. Lidem připomíná, že si tak mohou i zachránit život

Odložit některé aktivity může zachránit život, upozorňuje iniciativa, se kterou přišla Česká asociace pojišťoven. Třetí duben je dnem, kdy se symbolicky zpozdí některé události našeho života, abychom si uvědomili, že spěcháme zbytečně a často v těch nejhorších okamžicích, tedy i za volantem. Jen v loňském roce zemřelo podle Police ČR na českých silnicích kvůli nepřiměřené rychlosti 138 lidí.

Více souvisejících

Lidé Nehody tramvají Tramvaje Praha

Aktuálně se děje

před 16 minutami

před 47 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 3 hodinami

včera

včera

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu

Netanjahu: Izrael zůstane proti Hamásu osamocený, když bude muset

Izrael zůstane ve válce proti palestinskému hnutí Hamás "osamocený", pokud bude muset. Prohlásil to dnes izraelský premiér Benjamin Netanjahu v reakci na varování prezidenta USA Joea Bidena v souvislosti s plánovanou operací izraelské armády ve městě Rafah na jihu Pásma Gazy. Uvedla to agentura AP.

včera

Ilustrační foto

Všechny vodní elektrárny na Ukrajině jsou vážně poškozeny

Při středečních útocích ruských sil na Ukrajinu byly vážně poškozeny dvě vodní elektrárny a jsou mimo provoz. Podle agentury Reuters to ve čtvrtek uvedla státní energetická společnost Ukrhydroenerho, nekonkretizovala však, o které elektrárny se jedná.  

včera

včera

včera

Polsko-běloruská hranice

Polsko posiluje kovovou bariéru na hranici s Běloruskem

Polsko posiluje kovovou bariéru na své hranici s Běloruskem, aby zabránilo nelegální migraci. Připravuje také plány na zvýšení ochrany hranice s Ruskem, uvedl ve čtvrtek polský ministr obrany Wladyslaw Kosiniak-Kamysz podle agentury AP.

včera

včera

včera

Valerij Zalužnyj

Změny ve vedení Ukrajiny: Zalužnyj míří do Británie, Kubrakov skončil

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj ve čtvrtek dekretem oficiálně jmenoval bývalého vrchního velitele ozbrojených sil Valerije Zalužného mimořádným a zplnomocněným velvyslancem Ukrajiny v Británii. Ukrajinský parlament také dnes odvolal Olexandra Kubrakova z funkce místopředsedy vlády pro obnovu Ukrajiny.

Aktualizováno včera

včera

včera

včera

včera

U Klínce odklízejí vykolejené vozy vlaku, který ujel ze stanice bez strojvůdce

České dráhy odklízejí týden po nehodě dva vozy vykolejeného vlaku, jehož jízda bez strojvedoucího skončila u středočeského Klínce. Na trati mezi Čisovicemi a Měchenicemi je výluka, pro cestující je zajištěna náhradní autobusová doprava. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy