Autobusy, tramvaje, příměstské vlaky i soupravy metra zapojené do Pražské integrované dopravy (PID) by měly mít v budoucnu jednotný šedo-červený design, a to jak na území Prahy, tak Středočeského kraje. Návrh grafického studia superlative.works, který uspěl v loňské soutěži, dnes schválili pražští radní.
Prozatím by se měl design otestovat na některých vozech dopravního podniku, po schválení kompletního designového manuálu by se vozy neměly přebarvit plošně, ale jen nově pořizovaná vozidla nebo při opravách či výměně polepů.
Vedení města plán zdůvodňuje zejména tím, že se systém PID postupně rozšiřuje do Středočeského kraje a spolu s tím je vhodná doba na sjednocení podoby vozů v celém systému, aby bylo na první pohled jasné, že v daném dopravním prostředku platí jízdenka PID.
Podle důvodové zprávy se má nový systém týkat "autobusů, vybraných typů tramvají, výhledově i vlaků (po schválení i Středočeským krajem) a dalších dopravních prostředků v rámci systému PID". Týkat se naopak nemá tramvají T3 a jejich modernizovaných typů. Na základě dnešního rozhodnutí zpracuje vítězné studio superlative.works kompletní grafický manuál, který poté znovu schválí orgány města a výhledově i kraje.
Na nový vzhled vozů i loga a další vizuální prvky vypsal Ropid, který se stará o pražskou MHD, podle schváleného dokumentu ve spolupráci s agenturou Czechdesign loni na podzim designovou soutěž. Porota z pěti účastníků vybrala vítězný návrh. Náklady na soutěž byly podle dokumentu do dvou milionů korun a byla neveřejná, Ropid oslovil uchazeče a následně z těch, kteří měli zájem, vybral pět účastníků.
Postup vedení města při výběru kritizovala například opoziční ODS, podle předsedkyně klubu občanských demokratů Alexandry Udženiji byl netransparentní. Podle vedení města je to v podobných případech běžný postup, což potvrdil i antimonopolní úřad, který neshledal důvod zakázku prošetřit. Plán kritizují také koaliční Spojené síly pro Prahu (TOP 09 a STAN). "V době koronavirové krize mají být finanční prostředky využity smysluplněji ve prospěch obyvatel Prahy. Doba není tomuto nakloněna a tyto návrhy působí nevhodně, obzvláště ve chvíli, kdy naši koaliční partneři vedou také debatu o zdražování MHD a parkování v hlavním městě," uvedl předseda klubu Spojených sil Jiří Pospíšil.
Za zbytný označil projekt i šéf klubu opozičního ANO Patrik Nacher. "Na jedné straně se má zdražovat MHD a současně se bude zrovna nyní řešit vizuální podoba vozů. Symbolikou také je, že ani na tomto rozhodnutí nepanovala v koalici shoda a klasicky jej nepodpořil jeden z koaličních subjektů," uvedl.
Slyšíme, jak se má šetřit a že je potřeba zdražovat jízdné, no a na druhé straně se peníze utrácejí za zbytné projekty, jako je třeba nová vizuální podoba @PIDoficialni… Je symbolické, že to radou zase protlačily 2 koaliční strany té třetí navzdory.?♂️https://t.co/16dLuYXjqe
— Patrik Nacher (@PatrikNacher) August 3, 2020
Proti plánu veřejně vystoupil architekt Patrik Kotas, který vytvořil design řady typů tramvají a souprav metra a který vedení města hrozí právním sporem kvůli ochraně duševního vlastnictví. Dnes schválený materiál obsahuje právní stanovisko dopravního podniku, podle kterého by mohl Kotasův nárok představovat problém a podnik doporučuje otázku konzultovat s odborníkem na tuto problematiku.
Systém Pražské integrované dopravy zahrnuje kromě pražské MHD také vlakovou a autobusovou dopravu ve velké části Středočeského kraje, která se postupně rozšiřuje. Loni například zasáhla na Nymbursko, Příbramsko, Poděbradsko a Kolínsko, systém funguje také na Berounsku, Kladensku či Mělnicku. Letos se má připojit například Dobrovicko, Voticko, Kokořínsko, Městeckokrálovsko nebo další části Rakovnicka a Kolínska.
Související
V metru na Floře spadl člověk do kolejiště. Vlaky hodinu nejezdily
Velikonoční výluky v pražském metru. Místo vlaků obslouží trasu linky C autobusy
MHD Praha , Praha , doprava , Aleksandra Udženija , Patrik Nacher , Jiří Pospíšil
Aktuálně se děje
před 24 minutami
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
před 1 hodinou
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
před 1 hodinou
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
před 3 hodinami
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
před 3 hodinami
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
před 4 hodinami
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
před 5 hodinami
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
před 6 hodinami
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
před 6 hodinami
Hamás zvažuje izraelský protinávrh na příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí
před 7 hodinami
Ukrajinské drony údajně zasáhly dvě ruské ropné rafinerie
před 8 hodinami
Rusko údajně sestřelilo desítky dronů z Ukrajiny
před 9 hodinami
Biden se postaví Trumpovi? Chce se s ním setkat tváří v tvář
před 9 hodinami
OSN spočítala, jak dlouho potrvá renovace Pásma Gazy
před 10 hodinami
Rusové provedli další útoky na energetickou infrastrukturu Ukrajiny
před 11 hodinami
Bez Číny by invaze na Ukrajinu byla pro Rusko náročná, zní z USA
před 12 hodinami
Předpověď počasí: Bude tepleji a beze srážek, míní meteorologové
před 19 hodinami
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
včera
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
včera
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
včera
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Policie musela v pátek večer preventivně evakuovat hlavní vlakové i přilehlé autobusové nádraží v Plzni. Důvodem bylo oznámení o uložení nástražného výbušného systému
Zdroj: Jan Hrabě