RECENZE – Divadlo Bolka Polívky uvedlo autorskou komedii divadelního a filmového režiséra Tomáše Svobody. Příběhy čtveřice zoufalých mužů s bizarními osudy se jednoho dne střetnou a jejich problémy vyřeší srnky. Všestranný umělec Svoboda se v inscenaci pohybuje na hranicích absurdního, chytrého i lacinějšího humoru. Hlubší sdělení nečekejte, divným chudákům se ale jistě každý od srdce zasměje.
Tomáš Svoboda je známý jako divadelní i filmový režisér. Na kontě má filmy Hodinový manžel nebo Jak se zbavit nevěsty. V divadle je jeho asi nejpopulárnějším počinem politický kabaret Blonďatá bestie (A studio Rubín, premiéra 2011). Absurdní komedii Srnky napsal v roce 2008 a získal za ni Cenu českého rozhlasu Vltava v rámci soutěže o Cenu Alfréda Radoka. Aktuálně ji má na repertoáru Divadlo F. X Šaldy Liberec a nově také brněnské Divadlo Bolka Polívky. V obou případech v režii samotného autora.
Hra Tomáše Svobody je plná geniálních nápadů, mezi které patří samotný námět a bizarní problémy všech čtyř hrdinů. Nejzábavnější je hned první příběh dirigenta Petra (Josef Polášek), který touží dirigovat orchestr Státní opery, ale je pouze vedoucím orchestru ostravské operety. Jeho kariéru, ač už dost smutnou, navíc překazí transplantace očních víček; jeho nová plastová víčka totiž při hlasitém mrkání ruší muzikanty v orchestru.
Petrovo vyprávění je nadto plné chytrých vtipů z muzikantského světa, autor se nebojí do příběhu začlenit i reálné osoby (např. dirigent Jiří Bělohlávek) a v důmyslné parodii použít klišé typu not padajících z „nebe" na dirigujícího Petra. Navíc podání Josefa Poláška je standardně výborné a zábavné.
Na nešťastného dirigenta navazuje příběh Patrika, který během jedné noci vyrostl a od té doby má zavrať, kdykoli se napřímí. Roli Patrika jako by autor psal na tělo Pavlu Šimčíkovi; nejvyšší český herec sám údajně měří dva metry. Zábava pokračuje při střetnutí Petra s Patrikem, dojem umocňuje reálná škodovka na scéně a píseň Půlnoční, kterou si noví přátelé spolu prozpěvují po cestě do Brna.
Ve třetím příběhu však jako by autor i režisér v jedné osobě ztrácel dech. Úředníka Karla, který pořád pláče, protože se stydí za své hříšné myšlenky ztvárnil Roman Blumaier s knírem a ulíznutými vlasy sice skvěle, v jeho vyprávění se však najde i několik vyloženě trapných míst, mezi které řadím například sex s kolegyní z kanceláře. Naopak výborná je „taneční" scéna Karla s jeho novou přítelkyní v podání Milady Vyhnálkové.
Přestože je inscenace plná výborných režijních nápadů, najde se i několik méně povedených a „hluchých" míst. Například když v závěru už všichni protagonisti společně jedí polévku a zní známá píseň Každá trampota má svou mez, tempo se zbytečně zpomaluje. Vzhledem k většinou povedeným komickým situacím během celé inscenace navíc divák čeká gradaci, ta se bohužel nekoná a pointa (kterou nechci prozrazovat, figurují v ní však samozřejmě srnky) může být pro mnohé zklamáním. Neubráním se navíc dojmu, že by všechny čtyři ženské role mohla klidně odehrát pouze jedna herečka. V příběhu, který se točí kolem našich čtyř mužských hrdinů, jsou ženské představitelky v inscenaci jaksi navíc.
Tomáš Svoboda však dokázal, že je nebývale všestranným umělcem. Kromě předlohy a režie má totiž na svědomí i návrhy scény a kostýmů. Sladil vzor tapety v pokoji, kde se celý děj odehrává bez ohledu na dané prostředí, se vzorem látky některých kostýmů, čímž velmi efektně dotvořil bizarní atmosféru inscenace.
Srnky v Divadle Bolka Polívky jsou i přes výhrady povedenou komedií, především pro ty, kteří si chtějí v divadle odpočinout. Hlubší myšlenku bychom zde sice hledali marně, neštěstí druhých lidí se však každý s chutí zasměje.
Celkové hodnocení: 70 %
Divadlo Bolka Polívky
Tomáš Svoboda: SrnkyAutor a režie: Tomáš SvobodaNávrh scény a kostýmů: Tomáš SvobodaProdukce: Ilona PawerováRealizace kostýmů: Barbora KuropatováSvětla: Michal FridrichZvuk: Leoš Janíček, Honza Horký ml.Hrají: Josef Polášek (Petr), Pavel Šimčík (Patrik), Miroslav Sýkora (Aleš), Milada Vyhnálková, Mariana Chmelařová, Irena Kristeková, Kristýna Štarhová, Roman Blumaier (Karel)Inscenace je nevhodná do 15 letPremiéra: 28. listopadu 2016
Související
Zemřel Jiří Pfeifer, známý jako Fretti z Divadla Bolka Polívky
Divadlo Bolka Polívky a kino Scala v Brně se musí vystěhovat
Divadlo Bolka Polívky , recenze , Tomáš Svoboda (režisér)
Aktuálně se děje
před 48 minutami
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
před 2 hodinami
Z posil z NHL už reprezentaci opustil Zadina, následoval ho i Kodýtek. Týmu bude pomáhat kouč Gross
před 2 hodinami
Hrůzný nález ostatků v Plzni. V řece plavala lidská hlava
před 3 hodinami
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
před 3 hodinami
USA nadále odrazují Izrael od postupu do Rafáhu. Z OSN zní hlasy o hladomoru
před 4 hodinami
Tři roky ve vězení hrozí muži, který způsobil zásah policie na gymnáziu v Litvínově
před 4 hodinami
Everest zřejmě přestane být tak dosažitelný, vyplývá z rozhodnutí soudu
před 5 hodinami
Ruská škola kritizovala válku na Ukrajině. Konec byl nevyhnutelný
před 6 hodinami
Teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ale ochladí
včera
Izrael po rozhodnutí Turecka hledá nové dodavatele. Zvažuje i Česko
včera
Rusko opět vyhrožuje: Odpovíme zničujícím odvetným úderem, pokud Ukrajina zaútočí na Kerčský most
včera
Hamás dostal od Izraele ultimátum: Máte týden, jinak jdeme do Rafahu
včera
Čekání na schválení vojenské pomoci americkým Kongresem mohlo způsobit vážné škody
včera
Chcete se nám mstít? ICC varoval před odvetou vůči soudu
včera
Evropa si v současné době hraje s ohněm, varuje Orbán
včera
Velmi důležité, velmi nebezpečné. Kreml zareagoval na návrhy Camerona a Macrona
včera
Rusko plánovalo útok na německém území, chtělo zničit vojenskou pomoc Ukrajině
včera
Tragická nehoda na Třebíčsku: Auto vyjelo mimo silnici, žena zemřela
včera
Putin pracuje na nejkrutější válečné zbrani Ruska, tvrdí experti. Systém promění bojiště v hořící peklo
včera
Putin má paranoidní strach, že Západ omezí moc Ruska. Moskva proto enormně zbrojí
Ruský vůdce Vladimir Putin je „paranoidní" z údajného záměru Západu omezit moc Ruska ve světě, což ho vede k tomu, že vynakládá historicky rekordní částky na militarizaci země.
Zdroj: Julie Jarošová