RECENZE: Chaplin aneb Muzikálová pocta velkému umělci, filmu a grotesce v Městském divadle Brno

RECENZE – Městské divadlo Brno uvedlo v evropské premiéře životopisný muzikál o legendě filmového plátna, Charliem Chaplinovi. Muzikál Chaplin v režii Stanislava Moši pokrývá téměř sedmdesát let umělcova života. Sledujeme jeho problematický vztah s matkou v dětství, umělecké hledání a jeho proměnu v angažovaného občana.

Muzikál Chaplin napsali autoři Christopher Curtis a Thomas Meehan (také autor libreta k muzikálům Producenti nebo Mladý Frankenstein) v roce 2006. Po prvním uvedení v New Yorku se dílo dočkalo mnoha změn a v roce 2012 mělo premiéru na Broadwayi. Režisér a ředitel Městského divadla Brno získal autorská práva na obě rozdílné verze muzikálu, do něhož mohl zasáhnout dle libosti.

Muzikál mapuje téměř sedmdesát let života legendárního umělce Charlieho Chaplina. Sledujeme jej od jeho šesti let, kdy vstoupil do divadelního světa, přes jeho umělecky nejproduktivnější etapu až po exil ve Švýcarsku. Titulní role je rozdělena mezi tři herce – dítě, Chaplina ve středním věku a Charlieho seniora. Třetí jmenovanou roli v originálním díle nenajdeme, připsal ji totiž Stanislav Moša a vyhnul se tak zbytečnému líčení „prostředního“ představitele.

"Zázrak Charlie Chaplin..."

Největšího detailu se přitom dostává líčení Chaplinových filmových začátků, kdy se z Londýna dostal do filmového studia Macka Senneta. Sledujeme i Charlieho milostné vztahy, natáčení filmu Diktátor a seznámení se svou poslední partnerkou Oonou. Nejpoutavější je přitom právě hledání postavy Tuláka, kterou se zapsal do dějin. Politické činnosti, exilu ve Švýcarsku a posledních let života se přitom příběh muzikálu dotýká letmo a nastává nepoměr v líčení těchto etap umělce.

Celý příběh je zasazen do prostředí filmového studia, kam na začátku přichází Chaplin senior a vzpomíná na svůj život. Děj muzikálu je tedy zajímavě zacyklen a začíná a končí u bilancujícího umělce. Celé dílo navíc funguje jako pocta jak tomuto legendárnímu umělci, tak i době, v níž žil. Z výpravy, z projekcí a vlastně z celkového provedení díla čiší láska k filmu a grotesce. Napovídá tomu už první výjev, který divák vidí při příchodu do sálu – opona složená z filmových plakátů, které jsou jednotlivě osvětleny za hudby ouvertury.

Přestože v původním díle jsou předepsány změny prostoru, brněnský tým se rozhodl pouze pro jeden scénografický prostor, kterým je právě filmové studio. Díky tomu plynutí muzikálu nenarušují přestavby a scéna efektivně zastupuje jak studia, tak i všechny ostatní místa, v nichž se právě nacházíme – včetně domova nebo psychiatrické léčebny, kde Charlie navštěvuje svoji nemocnou matku.

Zázrak Daniel Rymeš

Celá inscenace stojí na představiteli „prostředního“ Chaplina. Daniel Rymeš byl vybrán přes konkurz, jehož součástí byly výjimečně i vizuální zkoušky. A volba je to opravdu vynikající. Neskutečně charismatický Rymeš jako by Chaplinovi z oka vypadl, nadto dokonale imituje jeho Tuláka. Mladý herec vyniká i pěveckým projevem a nelehký part na premiéře odzpíval s lehkostí a bezchybnou intonací.

Během druhé poloviny však přichází na řadu představitel Chaplina seniora, Jan Mazák. Odchodem Rymeše ze scény jako by inscenace ztratila na poutavosti a divák postupně přichází o zájem, stejně jako inscenace ztrácí tempo. Mazák navíc zdaleka nedosahuje Rymešových kvalit a jeho obsazení se nezdá příliš vhodné, což se projevuje nejvíc při zpěvu.

Z vedlejších rolí zaujala půvabem a příjemným pěveckým projevem Markéta Pešková v roli Chaplinovy první manželky Mildred. Lukáš Janota jako Charlieho bratr Sydney dokázal v roli stárnout i ve chvíli, kdy hlavní představitel byl vyměněn. Malý Erik Seďa okouzlil přirozeností, s níž zvládl nelehký part šestiletého Charlieho.

Chaplin v Městském divadle Brno je plný působivých a dojemných scén. Přestože inscenace v druhé polovině výrazně ztrácí tempo a neuškodily by jí výraznější dramaturgické zásahy, rozhodně stojí za vidění. Ať už kvůli výkonu Daniela Rymeše nebo poctě, kterou tvůrci muzikálem skládají legendárnímu umělci Charliemu Chaplinovi.

Městské divadlo Brno

Thomas Meehan, Christopher Curtis: CHAPLIN

Režie a úprava: Stanislav MošaPřeklad: Stanislav Moša, Zuzana ČtveráčkováHudební nastudování a dirigenti: Martin Procházka, Tomáš KüfhaberSbormistr: Karel ŠkarkaScéna: Christoph WeyersKostýmy: Andrea KučerováChoreografie: Michal Matěj Scénické projekce: Petr HloušekDramaturgie: Klára Latzková

Obsazení: Rostislav Jatel / Erik Seďa (Malý Charlie), Daniel Rymeš / Marco Salvadori (Chaplin), Jan Mazák / Tomáš Sagher (Charlie Chaplin, senior), Lukáš Janota / Robert Jícha (Sydney Chaplin), Adam Gazdík / Josef Gazdík / Jan Juráček (Malý Sydney), Patrik Bořecký / Karel Škarka (Fred Karno), Jiří Mach / Lukáš Vlček (Alf Reeves), Stanislav Slovák / Petr Štěpán (Mack Sennet), Lucie Bergerová / Markéta Sedláčková (Hannah Chaplinová), Hana Holišová / Viktória Matušovová / Kristýna Daňhelová (Hedda Hopperová), Barbora Remišová / Eliška Skálová / Barbora Goldmannová (Oona O´Neillová), Markéta Pešková / Dagmar Křížová (Mildred Harrisová), Renáta Mrózková / Marianna Polyáková (Lita Greyová a jiné), Nikol Kotrnetzová / Kristýna Daňhelová (Paulette Goddardová a jiné), Petra Šimberová / Sára Milfajtová (Gloria a jiné), Hana Kováříková / Mária Lalková (1. zdravotní sestra a jiné), Katarína Ptáčková / Barbora Goldmannová (Joan Barryová a jiné), Markéta Lánská / Pavlína Palmovská (Mabel a jiné), Jan Brožek / Ondřej Halámek (Mr. Chaplin a jiné), Robert Rozsochatecký / Jakub Liška (Prodavač a jiné), Jakub Zedníček / Aleš Slanina (Jesse Robbins a jiné), Martin Křížka / Alan Novotný (Thomas Tally a jiné), Ondřej Biravský / Jiří Ressler (Fatty a jiné), Kristian Pekar / Jakub Przebinda (1. konferenciér a jiné), Radek Novotný / Marek Kolář (2. konferenciér a jiné), David Černák / Tomáš Smička (Bill – ředitel cirkusu  a jiné), Petr Drábek / Bohumil Vitula (Mladík a jiné), Tomáš Slezák / Jiří Horký (McGranery, generální prokurátor) + tanečnice, swing, offstage

Premiéra: 21. ledna 2017 na Hudební scéně