RECENZE: Pravidla slušného chování v moderní společnosti aneb Je to přece logické

RECENZE – Národní divadlo Brno uvedlo po Powder Her Face a Lásce na dálku další soudobou operu. Tentokrát ji napsali čeští autoři Michal Nejtek a Jiří Adámek přímo pro soubor Janáčkovy opery a komorní prostor divadla Reduta. Opera Pravidla slušného chování v moderní společnosti je vynikající bizár ve skvělé interpretaci sólistů i orchestru.

Hudební skladatel Michal Nejtek a režisér a libretista Jiří Adámek napsali na tělo souboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno operu Pravidla slušného chování v moderní společnosti. Libreto vychází ze stejnojmenného monodramatu francouzského spisovatele Jeana-Luca Lagarce, který zase svou hru založil na populárním kodexu etikety sepsaným baronkou Staffe v roce 1892.

Soubor pravidel mapuje život člověka od narození po smrt, při čemž pravidla jsou někdy vtipná a někdy absurdní, stejně jako Nejtkova a Adámkova opera. Už jen samotný bizarní úvod předznamenává náladu celé opery – jako první informaci se totiž dozvídáme, co dělat, když se narodí mrtvé dítě. Později se pak kromě normálnějších pravidel typu, jak žádat o ruku svoji vyvolenou, také opera vyloží, jaké dražé má kmotr poslat svojí kmotřence a jak se má chovat nešťastná nevěsta na svojí svatbě.

Operu v hudebním nastudování Pavla Šnajdra skvěle interpretují sólisti Marta Reichelová, Daniela Straková-Šedrlová, Jitka Klečanská a Josef Škarka. Dámské obsazení naprosto skvěle našlo klíč k jednoduchému, ale přesvědčivému herectví, představující pokrytectví snobů, Škarka je zase výborným exemplářem uťápnutého manžela-suchara. Kouzelný je výstup Marty Reichelové, která na malou chvíli osamí na jevišti a stydlivě se klaní. Hlasy pěvců spolu navíc krásně zní a v celkovém projevu jsou dokonale sehraní.

Čtveřici pěvců doplňuje činoherec Petr Vančura, který jak sám řekl, do inscenace vnáší trochu té lidskosti a náhody. Narušuje tedy „dokonalost“ čtveřice a na jeviště vpadává třeba v kostýmu kovboje nebo nevěsty, a hlavně neustále jí. Skvěle absurdní je i to, že na první pohled by se dalo říct, že jeho postava má diváka rozptylovat a pobavit, to by ale nesměl během mezihry prostě spát.

Scéna Ivany Kanhäuser operu zasazuje do jakéhosi měšťanského pokoje, který může být běžným obývákem nebo i hotelovým pokojem. Pracuje s estetikou ošklivosti a kýče. V druhé části opery se za hlavním prostorem otvírá další na vyvýšeném jevišti a s projekčním plátnem, na něm je promítán panoramatický pohled na město.

Po Lásce na dálku může Janáčkova opera slavit další úspěšnou inscenaci soudobé opery, která není jednoduchá na provedení. Pravidla slušného chování v moderní společnosti jsou vtipná, bizarní i trochu smutná, rozhodně jsou ale zážitkem pro diváka, který ani nutně nemusí být velkým znalcem opery. Mají totiž sílu zaujmout i začátečníka.

Celkové hodnocení: 90 %

Národní divadlo Brno, Janáčkova opera

Pravidla slušného chování v moderní společnosti

Hudba: Michal NejtekLibreto: Jiří Adámek volně podle stejnojmenné hry J.-L. Lagarce v překladu Kateřiny NeveuHudební nastudování: Pavel ŠnajdrRežie: Jiří AdámekScéna: Ivana KanhäuserKostýmy: Adriana ČernáPohybová spolupráce: Zuzana SýkorováHerecké konzultace: Petr VančuraOsoby a obsazení: Soprán - Marta Reichelová, Soprán - Daniela Straková-Šedrlová, Mezzosoprán - Jitka Klečanská, Bas - Josef Škarka, Herec - Petr Vančura

Světová premiéra: 15. září 2017 v divadle Reduta (psáno z reprízy 28. října)