RECENZE: Taneční verze West Side Story. Když Balet Národního divadla Brno zápasí na výstavišti

RECENZE – Národní divadlo Brno našlo způsob, jak své diváky neobrat o zážitky, a jako alternativu k právě rekonstruovanému prostoru Janáčkova divadla zvolilo netradiční prostor brněnského výstaviště. Přímo pro tuto velkolepou halu vznikla inscenace baletního souboru West Side Story. Nápad to byl skvělý; jeho realizace dopadla snad ještě líp.

Taneční show West Side Story podle světoznámého muzikálu, který se zase inspiroval Shakespearovým příběhem Romeo a Julie, byla vytvořena přímo „na tělo“ prostoru pavilonu P brněnského výstaviště. Brněnští diváci tak mají možnost zažít něco naprosto jiného, než jsou tradiční taneční inscenace ve „vznešených“ prostorech kamenných divadel.

Autorem režie a choreografie je umělecký šéf Baletu Národního divadla Brno Mário Radačovský, který příběh dvou milenců ze znepřátelených kultur zasadil do prostoru basketbalového hřiště; to diváci z obou stran. Scénograf Marek Holly skvěle využil velký prostor pavilonu P, a přestože základním umístěním je hřiště, bez přestavby je divák dějem přenášen do jiných lokací, jako je Máriin pokoj či krejčovská díla, v němž pracuje. Součástí scénografie je také použití reálného automobilu, v němž Tony přijede k Mariinu domu. Přestože obraz skvěle vypadá a Tonymu (Arthur Abram) to v červeném kabrioletu neskonale sluší, auto není téměř využito v choreografii, takže v něm bohužel pouze přijede a odjede.

Moderní variaci na shakespearovskou tragédii patrně nejvíc proslavila filmová verze z roku 1961, která získala deset Oscarů. Návštěvníky uvyklé na toto pojetí čeká patrně velké překvapení. Taneční verze samozřejmě vynechává všechny činoherní části, a je tedy spíše kompilací hudebních výstupů. Balet NdB tančí na slavnou nahrávku, kterou dirigoval sám autor díla Leonard Bernstein a kterou nazpívali pěvci Kiri Te Kanawa a José Carreras. Inscenační tým pravděpodobně neměl jinou možnost pro výběr nazpívané hudby, intepretace pěvců však úplně nekoresponduje s postavami v pojetí tanečníků. Diváci přivyklí na muzikálový zpěv si navíc budou muset chvíli zvykat na operní hlasy zpěváků.

V okamžení se však dostáváme do víru bojů znepřátelených kultur. Střídají se rychlé obrazy s pomalejšími, vtipné se smutnými a všechno to odsýpá tak rychle, že si na konci možná řeknete, že to hned chcete vidět znovu. Vynikající a pro tanečníky jistě velmi náročná choreografie vychází především z vyjádření pocitů postav a všechno to působí neskutečně civilně. K tomu přispívají i skvělé kostýmy Alexandry Gruskové inspirované americkou módou šedesátých let a také fakt, že soubor tančí naboso nebo dámy v tanečních lodičkách a pánové v teniskách.

Do hlavní role Marie byla obsazena Taela Williams. Nejenže se jedná o první takto velkou roli mladé členky souboru, stává se však právem hvězdou večera. Svou krásou a něžností a skvělým tanečním výkonem tvoří dokonalou partnerku Arthurovi Abramovi, který ztvárnil Tonyho. Kanadský tanečník o svých kvalitách přesvědčil již mnohokrát, není tedy potřeba jej znovu dlouze vychvalovat. Kromě sólových rolí (Martin Svobodník jako Bernardo, Ivan Popov jako Riff a Ivona Jeličová jako Anita) zde víc než kdy jindy září také sbor.

Inscenačnímu týmu byla udělena autorská práva pouze na limitovaný počet představení, které soubor od listopadu do konce ledna odehrál. Na neoficiální derniéru se však dle slov Mária Radačovského měli přijet podívat majitelé licence a rozhodnout, zda bude mít soubor možnost inscenaci uvést další blok. Doufejme, že se Američanů představení líbilo a skvělou show budou mít možnost spatřit další diváci.

Celkové hodnocení: 85%

Autor: Leonard BernsteinTexty písní: Stephen SondheimChoreografie a režie: Mário RadačovskýScéna: Marek HollyKostýmy: Alexandra GruskováLightdesign: Tomáš MorávekVideoprojekce: Martin Svobodník, Jan FuksaObsazení: Taela Williams (Mária), Arthur Abram (Tony), Martin Svobodník (Bernardo), Ivan Popov (Riff), Ivona Jeličová (Anita)

Premiéra: 25. listopadu 2017 (psáno z reprízy 29. ledna 2018)

Související

Salome

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně

Triptych „ Tři povídky“ (Trois Contes) od Gustava Flauberta, poprvé vydané v roce 1877, je asi první moderní zpracování dávnověkého biblického příběhu, o Salome. Oscar Wilde pro napsání divadelní hry (1891) použil právě tento, dá se říct krvelačný biblický příběh o Salome, Herodiadě a stětí Jana Křtitele. Do Judeje přijíždí římský správce Sýrie a probíhá bohatě popisovaná opulentní hostina. Herodiada pomocí intriky přiměje svého manžela Heroda, aby se zamiloval do její dcery Salome. Jejím prostřednictvím pak dosáhne popravy proroka Joachanana, hlásajícího příchod Mesiáše.

Více souvisejících

Národní divadlo Brno recenze kultura Divadla Mário Radačovský (umělecký šéf Baletu NdB) Taela Williams (balerína) Arthur Abram (tanečník) Ivona Jeličová (balerína)

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

Satelit, ilustrační foto

Estonsko obvinilo Rusko z rušení GPS signálů

Estonsko obvinilo Rusko z porušování mezinárodních pravidel ohledně vzdušného prostoru tím, že ruší signály navigačního systému GPS. Estonský ministr zahraničí Margus Tsahkna plánuje tuto záležitost projednat se svými partnery v NATO a Evropské unii. Informuje o tom agentura Reuters.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Pálení čarodějnic

Pálení čarodějnic dříve a dnes. Jak se změnil tento zvyk napříč historií?

Poslední dubnovou noc nazývali naši předci nocí Filipojakubskou a spojovali ji s mnohými pověrami a zvyky, které převážně souvisely s lidovou vírou v existenci čarodějnic. Proto se také později začalo v souvislosti s 30. dubnem hovořit o pálení čarodějnic. Jak se podoba lidového svátku během historie proměnila? 

před 3 hodinami

Evropská Unie

Další odchod z EU? Šance jsou malé, neodejde Polsko ani Maďarsko

Odborníci z Polska vyjádřili názor, že pravděpodobnost tzv. polexitu, tedy vystoupení Polska z Evropské unie, je velmi nízká. Tento postoj zazněl v úterý, krátce před oslavami 20. výročí vstupu země do EU, informuje agentura PAP. Podobně nízká je i šance na vystoupení Maďarska.

před 3 hodinami

Donald Trump

Trump dostal u soudu tučnou pokutu za veřejné vyjadřování

Exprezident Spojených států Donald Trump dostal pokutu ve výši 9 000 dolarů (přibližně 211 000 Kč) za opakované porušování nařízení, které mu zakazovalo veřejně komentovat svědky, porotce a další osoby spojené s jeho soudním procesem týkajícím se údajných plateb pornoherečce za mlčenlivost.

před 4 hodinami

Charles Michel, Summit skupiny G7, Hirošima, Japonsko, 19.–21. května 2023

Před 20 lety se EU masivně rozšířila. Michel naznačil, kdy dojde k dalšímu přijímání států

Přijetí deseti států do EU v roce 2004 symbolizovalo odstranění železné opony a překonání historického dělení Evropy. Německý prezident Frank-Walter Steinmeier zdůraznil v úterý na konferenci "20 let Česka v EU" na Pražském hradě, že to byl zásadní průlom. Připomněl, že i tehdy existovaly obavy, zda EU bude schopna zvládnout výzvy spojené s takto rozsáhlým rozšířením.  

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Ilustrační fotografie

Muž s mečem zaútočil na lidi v Londýně

Muž zaútočil s autem a mečem na lidi na severovýchodním předměstí Londýna. Uvedla to v úterý místní policie, která podezřelého zadržela. Se zraněními bylo hospitalizováno v Hainaultu pět osob, informuje BBC.

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 12 hodinami

před 14 hodinami

včera

včera

Týdenní výhled filmů: Návrat sloního muže, brutálního Medvídka Pú a portrét frontmana Olympicu

Pravidelný výhled začínajícího filmového týdne představí šest premiérových titulů v kinech a zároveň upozorní na některé z nových přírůstků do katalogů rozmanitých VOD platforem. Kina opanují horory a komedie.

Zdroj: Martin Pleštil

Další zprávy