RECENZE – Národní divadlo Brno našlo způsob, jak své diváky neobrat o zážitky, a jako alternativu k právě rekonstruovanému prostoru Janáčkova divadla zvolilo netradiční prostor brněnského výstaviště. Přímo pro tuto velkolepou halu vznikla inscenace baletního souboru West Side Story. Nápad to byl skvělý; jeho realizace dopadla snad ještě líp.
Taneční show West Side Story podle světoznámého muzikálu, který se zase inspiroval Shakespearovým příběhem Romeo a Julie, byla vytvořena přímo „na tělo“ prostoru pavilonu P brněnského výstaviště. Brněnští diváci tak mají možnost zažít něco naprosto jiného, než jsou tradiční taneční inscenace ve „vznešených“ prostorech kamenných divadel.
Autorem režie a choreografie je umělecký šéf Baletu Národního divadla Brno Mário Radačovský, který příběh dvou milenců ze znepřátelených kultur zasadil do prostoru basketbalového hřiště; to diváci z obou stran. Scénograf Marek Holly skvěle využil velký prostor pavilonu P, a přestože základním umístěním je hřiště, bez přestavby je divák dějem přenášen do jiných lokací, jako je Máriin pokoj či krejčovská díla, v němž pracuje. Součástí scénografie je také použití reálného automobilu, v němž Tony přijede k Mariinu domu. Přestože obraz skvěle vypadá a Tonymu (Arthur Abram) to v červeném kabrioletu neskonale sluší, auto není téměř využito v choreografii, takže v něm bohužel pouze přijede a odjede.
Moderní variaci na shakespearovskou tragédii patrně nejvíc proslavila filmová verze z roku 1961, která získala deset Oscarů. Návštěvníky uvyklé na toto pojetí čeká patrně velké překvapení. Taneční verze samozřejmě vynechává všechny činoherní části, a je tedy spíše kompilací hudebních výstupů. Balet NdB tančí na slavnou nahrávku, kterou dirigoval sám autor díla Leonard Bernstein a kterou nazpívali pěvci Kiri Te Kanawa a José Carreras. Inscenační tým pravděpodobně neměl jinou možnost pro výběr nazpívané hudby, intepretace pěvců však úplně nekoresponduje s postavami v pojetí tanečníků. Diváci přivyklí na muzikálový zpěv si navíc budou muset chvíli zvykat na operní hlasy zpěváků.
V okamžení se však dostáváme do víru bojů znepřátelených kultur. Střídají se rychlé obrazy s pomalejšími, vtipné se smutnými a všechno to odsýpá tak rychle, že si na konci možná řeknete, že to hned chcete vidět znovu. Vynikající a pro tanečníky jistě velmi náročná choreografie vychází především z vyjádření pocitů postav a všechno to působí neskutečně civilně. K tomu přispívají i skvělé kostýmy Alexandry Gruskové inspirované americkou módou šedesátých let a také fakt, že soubor tančí naboso nebo dámy v tanečních lodičkách a pánové v teniskách.
Do hlavní role Marie byla obsazena Taela Williams. Nejenže se jedná o první takto velkou roli mladé členky souboru, stává se však právem hvězdou večera. Svou krásou a něžností a skvělým tanečním výkonem tvoří dokonalou partnerku Arthurovi Abramovi, který ztvárnil Tonyho. Kanadský tanečník o svých kvalitách přesvědčil již mnohokrát, není tedy potřeba jej znovu dlouze vychvalovat. Kromě sólových rolí (Martin Svobodník jako Bernardo, Ivan Popov jako Riff a Ivona Jeličová jako Anita) zde víc než kdy jindy září také sbor.
Inscenačnímu týmu byla udělena autorská práva pouze na limitovaný počet představení, které soubor od listopadu do konce ledna odehrál. Na neoficiální derniéru se však dle slov Mária Radačovského měli přijet podívat majitelé licence a rozhodnout, zda bude mít soubor možnost inscenaci uvést další blok. Doufejme, že se Američanů představení líbilo a skvělou show budou mít možnost spatřit další diváci.
Celkové hodnocení: 85%
Autor: Leonard BernsteinTexty písní: Stephen SondheimChoreografie a režie: Mário RadačovskýScéna: Marek HollyKostýmy: Alexandra GruskováLightdesign: Tomáš MorávekVideoprojekce: Martin Svobodník, Jan FuksaObsazení: Taela Williams (Mária), Arthur Abram (Tony), Martin Svobodník (Bernardo), Ivan Popov (Riff), Ivona Jeličová (Anita)
Premiéra: 25. listopadu 2017 (psáno z reprízy 29. ledna 2018)
Související
RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost
RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , recenze , kultura , Divadla , Mário Radačovský (umělecký šéf Baletu NdB) , Taela Williams (balerína) , Arthur Abram (tanečník) , Ivona Jeličová (balerína)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Estonsko obvinilo Rusko z rušení GPS signálů
před 2 hodinami
Rusko tvrdí, že v úterý sestřelilo šest taktických raket ATACMS
před 2 hodinami
Zatykač na Putina podporujete, na Netanjahua ne. Kreml obvinil USA z pokrytectví
před 2 hodinami
Pálení čarodějnic dříve a dnes. Jak se změnil tento zvyk napříč historií?
před 3 hodinami
Další odchod z EU? Šance jsou malé, neodejde Polsko ani Maďarsko
před 3 hodinami
Trump dostal u soudu tučnou pokutu za veřejné vyjadřování
před 4 hodinami
Před 20 lety se EU masivně rozšířila. Michel naznačil, kdy dojde k dalšímu přijímání států
před 5 hodinami
Tusk: Bezpečnost Evropy závisí na Polsku. Západ nás neochrání
před 6 hodinami
Netanjahu: Jdeme si pro vítězství. Izrael podnikne invazi do Rafahu bez ohledu na příměří
před 7 hodinami
Pálení čarodějnic komplikuje suché počasí. Začal platit zákaz rozdělávání ohně
před 7 hodinami
Do důchodu později. Vláda schválila odchod do penze po 65. roku života
před 8 hodinami
Muž s mečem zaútočil na lidi v Londýně
před 9 hodinami
Výrazně se sníží důchody, nebo porostou daně. Jurečka popsal, co bez reformy hrozí Česku
před 10 hodinami
S fake news se setkalo 45 procent Čechů. Kterým lžím lidé věří nejvíce?
před 11 hodinami
Jednotky izraelské armády porušují lidská práva, tvrdí USA. Zvažují sankce
před 12 hodinami
Statisíce lidí přijdou o práci, milion míst změní digitalizace, varuje Jurečka
před 12 hodinami
Při lyžování v rakouských horách zahynul Čech
před 14 hodinami
Výhled počasí na květen: Meteorologové řekli, zdali čekají další extrémy
včera
Česko podle Pekarové Adamové promarnilo správnou chvíli na přijetí eura
včera
Týdenní výhled filmů: Návrat sloního muže, brutálního Medvídka Pú a portrét frontmana Olympicu
Pravidelný výhled začínajícího filmového týdne představí šest premiérových titulů v kinech a zároveň upozorní na některé z nových přírůstků do katalogů rozmanitých VOD platforem. Kina opanují horory a komedie.
Zdroj: Martin Pleštil