Před rokem jsme mohli oslavovat 250. výročí narození jednoho z hudebních géniů minulosti, Ludwiga van Beethovena. Oslava se však nekonala. Svět zasáhla pandemie koronaviru, jakou naše civilizace ještě nezažila. A tak čerstvě nastudovaný balet se před diváky nekonal. Až teď, měsíc před koncem roku mohli poprvé diváci vidět nevšední premiéru baletu, v budově Janáčovy opery v Brně.
Balet o dvou jednáních vznikl ve spolupráci soboru baletu NdB, s Janáčkovou operou NdB. Autorem choreografie a režie je umělecký šéf baletu, Mário Radačovský. Orchestr na vysoké profesionální rovni vedl dirigent Jakub Klecker a v několika sólových partech se zaskvěl klavírista Jiří Hrubý. Ještě nezapomínejme na sbor NdB, s kterým precizně nastudovala svěřené sekvence Klára Složilová Roztočilová.
Scéna opery NdB dává svým technickým vybavením i světelným parkem možnosti, které důsledně využil scénograf Jaroslav Milfajt. Prostor zaplnil rozměrnými kubusy, kvadranty… s kterými se dalo lehce manipulovat, přesouvat, měnit jejich funkci na náklon ke smyku protagonistů, na změny mizancény, ve kterých se postavy pohybovaly volně, svobodně, nebo sklíčeně, ve zdánlivě uzavřeném prostoru. Režisér bohatě využíval možnosti, které mu scéna poskytovala a využil často nečekané prostorové variace ke zdůraznění charakteru a emočních pohnutek protagonistů. Snad jenom ke konci představení použil na pozadí projekci, různé osobnosti a události dějin, kladné nebo negativní, ve filmovém střihu. Tento pokus o dopovězení všech nádherných baletních metafor byl snad nadbytečný. Autor svou režií, interpreti perfektním jevištním projevem naplnili obsah hudby, bez potřeby nějaké další video prezentace. Ale to je opravdu jediná výtka, navíc vyjádřená osobním pocitem zde píšícího autora. Jinak bylo celé představení plné nápadů, moudře korespondujících s hudbou génia Beethovena.
Výkony sólistu baletu byly obdivuhodné. Dokonce i výstupy v sekcích baletního sboru byly přesné, často úsměvné, tančící s obdivuhodnou lehkostí. Je příjemné cítit, jakou pozornost věnoval choreograf – režisér i baletnímu sboru. Ale zvlášť je nutné vyzvednout taneční a psycho fyzické party sólistů. Například llya Mironova v postavě Beethovena. Sugestivně a energicky roztančil rozervanou duši hudebního génia, ve chvílích šťastných i v těch depresivních. Stejně tak První, Mladá i Osudová láska, v podání Emilie Vuorio, Eriko Wakizono a Klaudii Radačovské projevily ve svých tanečních partech krásné citové rozpoložení. A démonická Smrt a Hluchota v podáním Thoriso Magongwa, byla opravdu postavou, ze které šel mráz. Jistě tomu všemu pomohly i kostýmy, výborně promyšlené a realizované kostymérkou Ľudmilou Várossovou. Tato absolventka bratislavské VŠMU už nejednou dokázala, že její kostýmy mají nevšední lehkost a fantazii. Její pan profesor, Ladislav Vychodil (+2005), by z ní určitě mněl radost.
Balet Beethoven je zvláštní a nevšední dílo. Jistě bude na jevišti Janáčkovy opery v Brně repertoárovou stálicí. Pravda, obsazení je velkolepé a náročné. Sólisté baletu i opery, sbor baletu i opery, nástrojově bohatě obsazen orchestr … mimochodem, prostor jeviště musel být uvolněn pro balet a tak orchestr vidíme nahoře, v pozadí jeviště. Napodiv, zvuk orchestru zněl plnohodnotně. Takže když to vše sečeme, zůstává radostně konstatovat, že Janáčovo divadlo v Brně má pro své diváky k 250. výročí narození Beethovena kvalitní a nevšední představení.
Související
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
recenze , Národní divadlo Brno
Aktuálně se děje
před 25 minutami
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 31 minutami
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 52 minutami
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 1 hodinou
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 1 hodinou
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 1 hodinou
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 2 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 2 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 2 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 3 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 3 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 3 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 3 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 4 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
před 4 hodinami
Scholz a Macron se tajně setkají v Paříži, před návštěvou čínského vůdce
Aktualizováno před 4 hodinami
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
před 4 hodinami
Chemické zbraně na Ukrajině? Naprosto nepodložené tvrzení, reaguje Kreml
před 5 hodinami
Pohonné hmoty mají zlevnit. Navzdory začátku motoristické sezóny
před 6 hodinami
Mrazivé počasí zdecimovalo úrodu. Česko může zažít nejhorší sklizeň ovoce v historii
před 6 hodinami
Tragický konec pátrání. Policie našla pohřešovanou dívku bez známek života
Smutná zpráva ve čtvrtek přišla z Ústeckého kraje. Pohřešovaná patnáctiletá dívka z Ústí nad Labem byla nalezena bez známek života. Pátrání po teenagerce probíhalo od středečního večera.
Zdroj: Jan Hrabě