Budova Janáčkovi opery se po pandemii poprvé otevřela divákům. Pravda, jenom té pětistovce, kterou povolují současné zákony o ochraně před šířením pandemie. Samozřejmě, diváci, i dětské publikum, které na premiéře převládalo, muselo být s rouškami na tvářích. Žádná pohoda to nebyla, ale představení, které diváky čekalo, mělo všechny nevýhody pandemie překonat.
Při hodnocení premiéry opery pro děti Ferda Mravenec, bude asi nutné pustit se od počátku, do výběru titulu. Ondřej Sekora, známý a oblíbený kreslíř a spisovatel první poloviny dvacátého století, byl sám hodně kontroverzní postavou. Jeho Ferda byl oblíbený. Ferdova postava se poprvé objevila v lednu 1927 na stránkách Lidových novin, kde začaly vycházet kreslené Příhody opilého mravence. V roce 1933 je nahradily Příhody Ferdy Mravence. Původně humorná postava určená dospělým se začala orientovat na děti a po válce se dal autor zcela do služeb komunistické ideologie.
Ferda Mravenec bojuje sběrem škodlivého hmyzu proti "zlým" Američanům, kteří na naši krajinu shodili z letadel mandelinky bramborové. Z autora se stala ideologická zbraň proti vnějšímu i vnitřnímu nepříteli a v tom jsem já (ročník 1945) vyrůstal a bezmezně jsem věřil ideologickým blábolům Ondřeje Sekory. Po roce 1990 bylo vydání knih o Ferdovi málo a až v roce 2015 vyšla Knížka Ferdy mravence, kde bylo zveřejněno vše nejlepší, nejvtipnější, ze starších tří dílů o Ferdovi. Tolik tedy k historii postavičky s červeným šátkem, s černými puntíky. O operní zpracování se pokoušelo více autorů. Prvním byl Pavel Hanousek, jeho operní dílo Ferda Mravenec nebylo nikdy uvedeno. Stejná látka posloužila skladateli Jiřímu Pauerovi k úspěšnému baletu Ferda Mravenec v roce 1973.
Libreto básníka a dramaturga Národního divadla v Brně, Rudolfa Žáka, vychází z předlohy, i když například cvrčkův rozhlas byl aktualizován a je to televize. Dnes by to chtělo aktualizovat na počítač či mobil. Autorským doplňkem příběhů o Ferdovi je naučná vstupní scéna, v níž se děti seznamují s podstatou a fungováním operního divadla. Není napsaná právě zajímavě. Dnes jsou modernější a lepší prostředky audiovizuální edukace, se kterými by se dalo pracovat. Dramaturgie (Patricie Částková) se rozhodla zachovat původní koncepci této úvodní části. Opera je psána se snahou o hudební srozumitelnost. Lze ji s trochou představivosti zařadit k hudebnímu neoklasicismu. Objevují se zde různé hudební styly, od dechovky a westernové hudby, po party pro koloraturní soprán. A tak hudbě opery chybí jednotící styl, což se v operní literatuře nestává a pro dětského diváka to není poučení, jak má hudba opery vypadat. Tedy upřímně, ta hudba nepatří ke kvalitám, jaké u nás prezentuje třeba Smetana, Janáček, Martinů. Některé pasáže – zejména ty se zapojením výborného dětského sboru (Dětský sbor Brno) , například scéna s ploštičkami, mají jednoduchý charakter popěvku a zde se skladatel strefil do pojímání hudby dětským recipientem.
Režisérka Magdalena Švecová stála před náročným úkolem, jak srozumitelně a zábavně podat celé dílo, když se musí počítat s tím, že jednotlivé zpěvné repliky – jak už to v operách bývá – nebudou obsahem pochopeny, pokud se divák nepodívá nahoru, na titulkovací zařízení. Dospělý divák s tím problémy nemá, dětský divák ano. (Typická byla šeptaná otázka asi sedmileté divačky, sedící za mnou na premiéře: „Maminko, prosím tě, o čem to je…“)
Vizuálně bylo jeviště opery bohaté. Kostýmy Zuzany Přidalové byly většinou nápadité, srozumitelné a pestré, třeba šnek se svou boudou, nebo hezcí koníčci, to byla pastva pro oči a nádherně využitý pohyb (choreografie Martin Pacek). O dětském sboru v kostýmu ploštiček je třeba se taky zmínit pochvalně, od jejich kostýmu, přes zvládání skupinových přechodů v mizanscéně, až po kvalitní sborový zpěv. (Sbormistři Zuzana Kadlečková Pirnerová a Vileria Maťašovská).
Hlavní hrdina, Ferda (Tomáš Kořínek) byl bohužel svou postavou hodně vzdálen od vzezření Ferdy, byť jeho herectví a kvalitní zpěv jsou na vysoké úrovni. Prostě Ferda v očích dětského diváka vypadá jinak. Andrea Široká hezky zvládla roli berušky, ale jenom zkušený divák hned od počátku odhadl, že jde o slunéčko sedmitečné. Málokdy na krátkou chvilku jsme ji viděli záda, díky kterým se dala identifkovat. Všechny sólové role byly zvládnuté na profesionální úrovni. Vždyť operní ansámbl Janáčkova divadla k tomu přímo nabízel. Jeho protagonisté jsou bezesporu na vynikající pěvecké i herecké úrovni.
Scéna Davida Janoška byla bezchybná. Jeviště jako tělocvična dávalo ideální podmínky pro režijní využití a konání jednotlivých postav. A byt Ferdy Mravence v krabičce od zápalek, tak ten byl vtipný a plně využitelný. (Bohužel Safety Mach na úvodní nálepce domečku už nebyl v současnosti aktuální. Není to Made in Czech, ale Made in India. Naši kapitáni průmyslu celou značku i továrnu prodali – šlo při tom o naše „rodinné stříbro“. Ale to je poznámka opravdu jenom na margo. Musel jsem, si povzdechnout.
Je nutné se ještě zmínit o hudební interpretaci. Dirigent Jakub Klecner držel orchestr velmi citlivě v intencích, které dávali prostor zpěvným partům. Nebylo asi jednoduché být věrný komponované hudbě Evežna Zámečníka. Příliš mnoho stylů, mnoho různých barev a nástrojových kombinací, někdy hodně nezvyklých. Upřímně, největším problémem samotné opery je právě hudba. Při prvním setkání dětí s operou by hudba měla být vodítkem, dokonce lákadlem na zhlédnutí dalších operních děl. Opera Ferda Mravenec má daleko od Lišky Bystroušky, nebo od Kouzelné flétny…
Ferda Mravenec Ežena Zámečníka vysoké požadavky na kvalitu hudby bohužel nesplňuje, byť je autorem zajímavých projektů. Kromě Ferdy Mravence zkomponoval další dětskou operu Brouk Pytlík a zajímavé bylo jeho dílo, muzikál Rychlé šípy. Autorův zájem o kultivaci dětského návštěvníka hudebního divadla byl upřímný a neutichající. Proto mne mrzí, že musím z dnešního pohledu mít na jeho Ferdu Mravence tak přísnou optiku. Věřím, že se stane Ferda stejně, jako při prvním uvedení v roce 1977, úspěšným titulem. Už proto, že je opravdu málo oper, které lze dětskému divákovi nabídnout. Takže i když s jistým povzdechem, musím konstatovat, že úsilí vedení a dramaturgie operního domu je určitě chvályhodné.
Ferda Mravenec
Premiéra 22. srpna 2020 v Janáčkově divadle.
+Vhodné pro děti 5 - 12 let. Nastudováno v českém originále s českými a anglickými titulky
autor: Evžen Zámečník libreto: Rudolf Žák hudební nastudování: Jakub Klecker dirigent: Jakub Klecker, Pavel Šnajdr režie: Magdalena Švecová scéna: David Janošek kostýmy: Zuzana Přidalová světelný design: Pavla Beranová choreografie: Martin Pacek dramaturgie: Patricie Částková sbormistr: Zuzana Kadlčíková Pirnerová, Valeria Maťašová asistent dirigenta: Patrik Červák, Ľubomír Zelenák asistent sbormistra: Klára Složilová Roztočilová asistent režie: Otakar Blaha
Související
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
recenze , Národní divadlo Brno
Aktuálně se děje
před 52 minutami
Trump naznačil, zdali by tentokrát uznal porážku ve volbách s Bidenem
před 1 hodinou
RECENZE: Kaskadér v čele s křehkým Goslingem je ideální letní zábavou z idealizovaného filmařského zákulisí
před 2 hodinami
NATO se snaží čelit ruské hybridní válce. Moskva cílí i na Česko
před 2 hodinami
V ZOO Praha se narodil orangutan. Mládě se má čile k světu
před 2 hodinami
Liverpool už má náhradu za Kloppa. Nový kouč si z Feyenoordu může přivést i slovenského fotbalistu
před 3 hodinami
Užitečný idiot, ruská onuce. Morawiecki to schytal za slova pro maďarský týdeník
před 3 hodinami
Pavel přijal demisi ministryně Langšádlové, nahradit ji má Tuleja
před 3 hodinami
Rána pro Putina: Ukrajinci ničí rafinerie, Rusům došly zásoby paliva
před 4 hodinami
Fiala uvedl do funkce nového ředitele NBÚ. Je jím Čuřín
před 4 hodinami
Gazprom skončil ve ztrátě 160 miliard korun. Poprvé od roku 1999
před 4 hodinami
Koubek se rozhodl. I v příští sezóně bude nadále trénovat Viktorii Plzeň
před 5 hodinami
Kuleba řekl, kdy by Ukrajina mohla začít jednat o míru s Ruskem
před 5 hodinami
Rusko poslalo během března na Ukrajinu stovky raket, dronů a tisíce bomb
před 5 hodinami
Vlak bez strojvedoucího se rozjel ze stanice. Jízda skončila vykolejením
před 6 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině postupuje. Obsadila další vesnici
před 6 hodinami
Upozornil na problémy při výrobě a zemřel. Boeing obestírají záhadná úmrtí whistleblowerů
před 6 hodinami
Bankovní rada ČNB snížila základní úrokovou sazbu o půl procentního bodu
před 6 hodinami
Trump: Paříž a Londýn už jsou k nerozeznání. Otevřely dveře džihádu
před 7 hodinami
OSN: Obnova zničeného Pásma Gazy může trvat až do příštího století
Aktualizováno před 7 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
Rusko v moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.
Zdroj: Radek Novotný