RECENZE: Sean Penn zkouší oklamat smrt

Co s padouchem, jehož „aktivní období“ pominulo? Jehož vzpomínky by mohly leckdy ohrozit ctihodné obchodníky v drahých oblecích a vytáhnout z jejich skříní nějaký ten dávný skelet? Jehož existence je prostě nežádoucí? Co jiného než jej odstranit - což je většinou největší balvan úrazu.

Fanouškům akčního žánru je jméno Jean-Patricka Manchetta určitě známé, kdyby pro nic jiného, pak kvůli knize Le Petit bleu de la côte quest, jejíž filmové zpracování pod názvem Tři muži na zabití (3 hommes à abattre, 1980) s démonickým Alainem Delonem patří k nejlepším dílům francouzské kinematografie. Autor bohužel zemřel v 52 letech, ale jeho dílo žije dál. Novela La Position du tireur couché patří s Le Petit bleu de la côte quest ke čtyřem novelám, které byly přeloženy i do angličtiny; ta druhá v pořadí jako The Prone Gunman. Dvacet let po Manchettově předčasném skonu se dostává pod zkráceným názvem i na filmová plátna.

Jim Terrier byl elitním zabijákem, jeho teritoriem byla Demokratická republika Kongo, kde se s dalšími členy svého komanda podílel na zájmech vyšších politických kruhů. Jeho osobní priority stále častěji představuje zdravotnice Annie, kvůli níž Jim začíná přehodnocovat své působení v zemi. Než však stačí cokoli rozhodnout, přichází tajná operace Kalvárie, Terrier se svými kolegy zastřelí jednoho z místních ministrů a okamžitě musí Kongo opustit. Jediné, co ještě před útěkem stihne, je požádat styčného pracovníka Felixe, aby se nějak postaral o Annie. Po necelých osmi letech je Terrier opět v Kongu a zabývá se čištěním a vrtáním studní. Když na něj zaútočí místní ozbrojenci, domnívá se, že jde o náhodu. Vzápětí však pochopí, že problém je jinde – dva jeho kolegové brzy umírají a Jim musí opět změnit lokalitu. V Londýně se setkává s dalším účastníkem Kalvárie Coxem, jenž mu naznačí, že by se mohl stát nepohodlným pro určitou skupinu lidí. Jimovy další kroky vedou do Španělska, kde vyhledá Felixe; potkává tu také Annie, nyní už Felixovu manželku. Ten Jimovi zazlívá, jak se k Annie zachoval, ale Terrier se vzápětí přesvědčí, že skuteční nepřátelé se rekrutují z jiných zdrojů. Speciální výcvik se Jimovi hodí, postupně odráží další útoky a dochází mu, kdo za nimi stojí. Ale jeho hlavní sok také nespí a zaměří se na osobu, na níž Jimovi záleží nejvíce.

Režisér Pierre Morel je jedním z těch tvůrců, kteří se k direktorské stoličce dopracovali postupně, podobně jako třeba Jan de Bont začínal své filmové dobrodružství za kamerou, do vyšší kategorie postoupil snímkem Okrsek 13 (Banlieu 13, 2004), považovaným za jednoho z prvních propagátorů akční filmové odnože zvané Parkour (ostatně na našich stránkách recenzovaný film Doupě je remakem právě Okrsku 13). Následných 96 hodin (Taken, 2008) dalo tušit, jakým směrem se bude zájem francouzského tvůrce ubírat. Dalo by se ale říci, že v případě Gunmana došlo k jistému zklidnění a zdůraznění samotného příběhu. Pochopitelně existuje nemálo mstících se bývalých agentů a ještě větších lumpů, kteří se je snaží odstranit, Terrier se sice na jednu stranu pokouší vyrovnat se s minulostí a přijmout svůj díl odpovědnosti, na druhou ale nemíní prodat svou kůži zadarmo a dokáže náležitě přitvrdit ať za volantem auta nebo s palnou zbraní v ruce. Autoři také neváhají vyslat diváky nenápadně do slepé uličky, aby pak o to komplikovaněji nabrali s hlavním hrdinou správný směr. Nelze však tvrdit, že jde o ryze umělecké dílo – je zde dostatek nepravděpodobností a náhodně do sebe zapadajících skutečností, zkrátka, jak se na akční film sluší. Přesto však lze přijmout srovnání s dalšími akčními hity poslední doby – a Gunman nikoli překvapivě vychází z konfrontace s Liamem Nelsonem (96 hodin: Zúčtování) a Keanu Reevesem (John Wick) asi nejlépe. Akční film totiž nemusí být jen tupé prostřelování hlav a těl, to vše za podpory nesmyslných činů a la zničení letadla, v němž sedí vlastní milovaná dcera.

Sean Penn je uvěřitelný i jako svalnatý drsňák (věřte nebo ne, je to jeho první akční postava), jeho činy jsou logické, promyšlené, beze stopy oné zázračné improvizace. Dává divákovi zřetelně najevo, že se v daném oboru dokáže pohybovat a umí to i velice věrně podat. Není proto chybou ostatních, zejména hlavní ženské role, že zůstávají v jeho stínu. Bohužel to platí i pro fanoušky Javiera Bardema, jehož Felix dostal až nestydatě málo prostoru, při možnostech jeho postavy je to skutečně závažný scénáristický prohřešek. Snad maličko vyčnívá Pennův bývalý parťák Cox, jehož účast ve filmu si vymínil sám hlavní hrdina. Sean ostatně zhodnotil význam filmu následovně: „Není to jen řadový akční film ve stylu bum bum bang bang. To je stejné, jako kdybyste řekli, že Meryl Streep je jen sexy blondýna. Tedy to samozřejmě je, ale shodneme se na tom, že toho zajímavého na ní je mnohem víc."

Pokud chcete prožít necelé dvě hodiny skutečně velice slušné akční zábavy, Gunman je tím pravým soustem pro vás. Pokud čekáte jen záplavu výstřelů, ohnivé exploze a obnažené vnitřnosti na všechny možné i nemožné způsoby, neztrácejte čas – pro vás jsou určeny filmy docela odlišné.

GUNMAN: MUŽ NA ODSTŘEL (THE GUNMAN)Hrají: Sean Penn (Jim Terrier), Ray Winston (Stanley), Mark Rylance (Cox), Idris Elba (agent DuPont), Jasmine Trinca (Annie), Javier Bardem (Felix), Peter Franzén (Reiniger) .Hudba: Marco BeltramiKamera: Flavio Martínek LabianoScénář: Pete TravisRežie: Pierre Morel115 minut, akční, do 12 let nepřístupnýPremiéra: 19. března 2015 (Česká republika)

film Gunman: Muž na odstřel recenze Sean Penn