Temné kouty jsou návratem k bolesti i odpuštění

RECENZE - Sedmiletá Libby Day jako jediná přežila masakr na rodinné farmě, kde zahynula její matka a dvě sestry. Po třiceti letech hodnotí svůj dosavadní život a netuší, že nečekaná nabídka k návratu do minulosti nastartuje podivný běh událostí, v němž nelze na nic a téměř na nikoho spoléhat.

Americká spisovatelka, scénáristka a bývalá filmová kritička Gillian Scheiber Flynnová (*1971) se už třikrát významně zapsala do literárního povědomí. Po Ostrých předmětech (2006) a Zmizelé (2012) překonala věhlas posledně jmenované knihy thrillerem Temné kouty (2014). Pokud byla Zmizelá druhým nejprodávanějším titulem v USA, tak Temné kouty tam loni vyhlásil časopis Publishers Weekly nejlepší knihou roku. Není proto divu, že Flynnové poslední počin oslovil filmové tvůrce - spisovatelka se může pyšnit tím, že dva z jejich tří výtvorů se dostaly na filmové plátno (nepodařilo se to jen Ostrým předmětům).

Z téhle rodiny už zakrátko bude žít jen jedno dítě (zdroj: Bioscop)

Libby Day po celých třicet let těžila z tragédie, která potkala její rodinu. Jako sedmiletá přežila na farmě v Kinnakee hrůznou noc, při níž byla zavražděna matka Patty a sestry Michelle a Debby. Na základě jejího svědectví byl uvězněn další sourozenec, čtrnáctiletý Ben. Libby pak byla jako sirotek hýčkána zemí v podobě pozorností, fondů a nadací, žila i z výtěžku knihy o událostech v Kinnakee, kterou ani nenapsala. Její prázdný život naruší až výzva tajemného podnikatele Lylea, který jí zaplatí 700 $ za účast na vzpomínkovém setkání. Nakonec se z toho vyklube velice zvláštní Kill Club, jehož někteří členové si dali za cíl objasnit třicet let starou záhadu. Mají pouhé tři týdny, než budou veškeré spisy o případu podle zákona skartovány. 

Na počátku strastiplné Libbyny cesty do minulosti stál Lyle (zdroj: Bioscop)

Libby motivovaná další finanční částkou navštěvuje ve vězení Bena a ačkoliv je přesvědčená o jeho vině, dál se noří zpět do děje roku 1985,vybavuje si podivné okolnosti předcházející tragédii na farmě, na skandál týkající se Benových hrátek s nezletilými dívkami ze školy a jeho sklony k satanismu. Pokouší se vyhledat svého otce Randolpha "Runnera", iniciátorku Benova obvinění Krissy Catesovou, jeho tehdejšího kumpána Treye Teepana. Nejvíc ji ale zajímá tehdejší Benova láska Diondra, po níž jako by se slehla zem. Chvílemi se zdá, že je její snaha odsouzená k nezdaru, pak se objeví další kousek skládanky a jako oblázek zapadne do rozlehlé mozaiky, jejíž výsledný tvar však má tendenci mást nejen barvami, ale i významem.

Existují filmy, na něž půjdete po přečtení synopse či shlédnutí traileru s vědomím, že základní fakta jsou řečena jen proto, abyste od prvních chvil pochopili, že nejsou reálná. Temné kouty patří do této sorty, ale na rozdíl od jasných cestiček se jako rozvodněná řeka rozlévají do šířky a z hlavního toku tryská jedno rameno za druhým, aby odvádělo divákovu pozornost jiným směrem. Rozbíhá se tu několik příběhů, potenciálních pachatelů přibývá a v nejednu chvíli se nabízejí kombinace, hraničící se šíleností. Teprve postupem času se souvislosti logicky řadí do úhledné podoby a najednou je všechno naprosto jasné. Tedy alespoň co se krvavé lázně týče.

Pro Bena končí hra a začíná značně drsná realita (zdroj: Bioscop)

Hlavním nedostatkem, pokud se chcete nad filmem důkladněji zamýšlet, je značně nelogické chování některých postav, nebo přesněji jejich jednání, které má značné trhliny zvláště po právní stránce (opravdu v tomto případě nejde o vraždy!). Nelze příliš prozrazovat, ale stoupenci právních thrillerů a detektivek, ve kterých se to míhá jedním zákonem za druhým, nejspíš budou schopni vypracovat důkladnou analýzu. Dalším záhadným bodem je samotná postava Patty, opuštěné farmářky se čtyřmi dětmi, která však působí dojmem, že několik let jen odevzdaně čeká na katastrofu a nijak jí nečelí - do očí vás musí bacit jakákoli absence náznaku či stopy po nějaké práci. Pochopitelně jsou retrospektivy z pohledu Libby ohraničené jen krátkým časovým úsekem, ale i tak postrádáme jakýkoli běžný farmářský život. Pro děj to není podstatné, ale nabourává to trochu přirozenou celistvost.

Jak už to zejména v amerických filmech bývá, Libby měla mít původně jinou představitelku, ale vybraná Amy Adams v době realizace projektu byla zaneprázdněná, takže se štěstí usmálo na Charlize Theron. Díky tomu se opět setkala s kolegou Nicholasem Houltem - a navíc po hodně krátké době, zahráli si spolu v nedávno uvedeném remake Mad Max: Fury Road. Když jsme u Charlize, takto držitelky Oscara za nejlepší ženský výkon ve filmu Zrůda (Monster, 2003), dovolme si jednu malou indiskrétnost. Filmový bratr Ben má být o sedm let starší, ve skutečnosti má Charlize na představitele dospělého Bena Coreyho Stolla roční náskok. 

Ben očividně něco tají - i po třiceti letech. Skrývá klíč k minulosti?(zdroj: Bioscop)

Zmínku si určitě zaslouží i dospívající Chloë Grace Mortenz, ona brutální dívenka z masakrózní podívané Kick-Ass i předělávky klasického horroru Carrie. Zvrácenou a nevypočítavou Diondru se jí podařilo vystřihnout velice přesvědčivě, nicméně místy její projev zavání nepatrným přehráváním. Christinu Hendricks diváci mohou znát z thrilleru Drive (2011) či temné pohádky Ztracená řeka (Lost River, 2014) - v obou se setkala s Ryanem Goslingem. V roli nešťastné matky má k prezentaci dost velký prostor, ale nabídnutou šanci využila jen z poloviny. Tím jsou vlastně veškeré hlavní postavy thrilleru vyčerpány, protože Hoult a Stoll mají vlastně velice omezený prostor, takže v mužské roli je nejvíce na plátně Tye Sheridan coby teenager Ben. Jinak film disponuje velkým množstvím postav a velice častým prolínáním současnosti si minulostí. Tvůrci ale udrželi dějový přehled v obou liniích na dobré úrovni, takže se nemusíte obávat žádného tápání, snad jen místy jsou ony přechody až příliš časté a v takovém případě i zbytečné.

Film opravdu stojí za zhlédnutí, protože jak už bylo naznačeno, původně naznačená událost má jiný průběh a závěr, ale během necelých dvou hodin vám pořádně zaměstná mozkové závity a připraví vám nejedno překvapení. A docela na závěr jednu radu - nebojte se, že na vás co chvíli vybafne něco z temných koutů, ty jsou opravdu jen v mysli ženy, která byla nucena se tak trochu proti své vůli vypořádat s minulostí.

DARK PLACES

Hrají: Charlize Theron (Libby Day), Christina Hendricks (Patty Day), Nicholas Hoult (Lyle), Corey Stoll (Ben Day), Andrea Roth (Diondra), Sean Bridges (Randolph "Runner" Day), Drea de Matteo (Krissi Cates) - Chloë Grace Moretz (mladá Diondra), Tye Sheridan (mladý Ben), Sterling Jerins (malá Libby), Shannon Kook (mladý Trey Teepano), Addy Miller (mladá Krissi), Madison McGuire (Debby Day), Natalie Precht (Michelle Day).

Hudba: BT (Brian Transeau), Gregory TripiKamera: Barry AyckroydScénář a režie: Gilles Paquet-Brenner

USA, 113 minut, thriller, nevhodný do 15 letPremiéra: 18. června 2015 (ČR)

EuroZprávy.cz jsou mediálním partnerem filmu.

Film Temné kouty Charlize Theron (herečka) recenze

Aktuálně se děje

před 16 minutami

před 26 minutami

před 1 hodinou

Robert Fico

Fico zkritizoval Evropskou unii: Není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu

Dnes slovenský premiér Robert Fico kritizoval Evropskou unii, že není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu a označil všechny schůzky státníků členských zemí EU za "válečné kabinety". Toto prohlášení učinil na konferenci k 20. výročí vstupu Slovenska do EU. Fico také kritizoval zahraniční politiku EU a odmítl nový migrační pakt.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 8 hodinami

Ruské ministerstvo obrany vystavuje zbraně a vojenskou techniku ​​zemí NATO, včetně tanků Leopard a M1 Abrams, ukořistěných ruskou armádou během války proti Ukrajině, ve Victory Park v Moskvě v Rusku. Expozice skládající se z více než 30 vzorků zbraní a vojenské techniky z produkce zemí jako USA, Německo, Anglie, Francie a Ukrajina byla otevřena návštěvníkům (1. května 2024).

Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO

Rusko v impozantním moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Většina Američanů věří, že Čína využívá TikTok k ovládání občanů v USA

Podle průzkumu agentury Reuters/Ipsos věří většina Američanů, že Čína využívá sociální síť TikTok k formování veřejného mínění v USA. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy