RECENZE: Star Wars: Síla se probouzí způsobem, který už většinou známe

RECENZE – Pro mnoho fanoušků ságy Hvězdných válek se splnil v závěru roku sen. Vyčkali jsme, až pomine doba nadšeného šílenství a pokusili se podívat na snad nejočekávanější film roku 2015 z odstupem.

Předvánoční premiéra byla naplánována se stejnou pečlivostí, jako zásahy znepřátelených stran kdesi v daleké, předaleké galaxii. Od poslední epizody uteklo více než deset let a jak známo, čas strávený v čekání jen zvyšuje napětí a nedočkavost. I proto docházelo k případům, nejzarytější fanoušci skoupili všechna místa v kinech, aby mohli premiéru sledovat sami jediní v prázdném kinosále. Proč ne, když předprodej lístků začal bez jediného dne dva měsíce před prvním uvedením do kin (tedy už v říjnu 2015).

Kladné postavy to nemají vždy jednoduché (zdroj: Lucasfilm.com)

Písečná planeta Jakku hostí malý tábor stoupenců Odboje, který ukrývá v droidovi BB-8 plán cesty k poslednímu rytíři Jedi. Je jím Luke Skywalker, který po vítězství Republiky před zhruba třiceti lety zmizel, protože jeho výcvik nové generace ochránců míru a rovnováhy selhal. Nastupuje Nový řád, v jehož čele stojí maskovaný Kylo Ren. Ten zajistí pilota Poe Damerona, z nějž chce dostat informaci o skrytých plánech. Nepočítá ale s kolapsem řadového vojáka FN 2187, jenž se vnitřně nevypořádá s brutalitou příslušníku Prvního řádu. Muž, jemuž Poe dá jméno Finn, pilota osvobodí a vracejí se na Jakku. Tam se jejich cesty rozdělí a Finn se setkává s dívkou Rey, sběratelkou součástek, přežívající na Jakku, která mezitím našla zatoulaného BB-8. Po dalším útoku vojáků Prvního řádu nachází dvojice odstavenou loď Millenium Falkon a společně prchá z planeety. Na své cestě se setkávají s původními majiteli lodi a už společně s Han Solem a Chwebaccou (titul Žvejkal se mi nikdy nelíbil) se pokoušejí dopravit droida na tam, kde je nejpotřebnější. Protínají se tak cesty Hana s princeznou Leiou, opětovně nalezeným Poem, kteří před hledáním Skywalkera musí zastavit společné běsnění Kylo Rena a generála Huxe. Ti mají pod vedením hlavního vůdce Snokea v rukou strašlivou zbraň zvanou StarKiller, schopnou ničit naráz celé planety.

Vstanou noví bojovníci, totiž hrdinové (zdroj: Lucasfilm.com)

Předpokládá se, že film bude v prioritním zájmu především skalních fanoušků série Star Wars. Jak před vámi bude ubíhat děj a jeho jednotlivé bloky, najednou si budete připadat jako v roce 1977 a chtě nechtě začnete srovnávat. Jakka svou skladbou připomíná Tatooine, útěk Rey a Finna má hodně podobného s činem Luke Skywalkera a Obi-Wan Kenobiho, snaha zničit obří StarKiller zase evokuje likvidaci Death Star. Opět vidíme v akci tolik známé letouny X-wing, mající zasadit hlavní úder, také tady je třeba trefil jedno důležité zařízení, jehož obranu někdo musí nejdřív narušit, zkrátka postavy nové nahrazují ty vyřazené z děje a ten se cyklicky opakuje. Nechybí tu osudová setkání, náhle zjištění o přítomnosti Síly, zamotané vztahy a nerozhodnutý důležitý souboj. Jenom je vše propracovanější, rozsáhlejší a větší.

Systematicky zpracovávaná veřejnost by jen těžko nepodlehla masové hysterii, podpořené několika dojemnými příběhy, mezi nimiž ční věrný obdivovatel Hvězdných válek Daniel Fleetwood. Kvůli jeho těžké nemoci tvůrci udělali výjimku a několik dní před jeho skonem mu promítli momentální verzi. Pochopitelně nechyběl propracovaný merchandising, který na nás útočil ze všech stran, od počítačových doplňků a her přes nově vydané dvě předchozí trilogie až po sady sběratelských samolepek a karet. Novému dílu se prostě vyhnout nedalo, o to problematičtější je i jeho posuzování. Na snímku je totiž znát, že George Lucas své poselství předal dál (za pouhé 4,05 miliardy $ odkoupilo práva studio The Walt Disney Company), ačkoliv kromě produkce přispěl i coby kreativní konzultant. Jeho oslavné a pochvalné výroky stejně jako velmi průhledně cílená reklama ze strany prezidenta Obamy nebo emotivního prohlášení hlavní ženské představitelky Daisy Ridley nastartovala obří úspěch, který hned první den vydělal polovinu celkového rozpočtu filmu, který činil 200 milionů dolarů.

Legendární frachťák Millenium Falcon opět v akci (zdroj: Lucasfilm.com)

Proč jsou tedy Hvězdné války, prakticky půl století od svého prvního kontaktu s divákem, takovým fenoménem? Zrodil se totiž nový pohled na sci-fi svět, s příběhem tradičního boje dobra a zla, umně omotaný předivem mystické Síly. V kom z nás nezůstal kousek dítěte, které fandí princeznám odolávajícím černokněžníkům? Lucas dokázal po počátečních rozpacích vykouzlit něco, co nás přimělo se dívat na tuto ságu poněkud jinak, bylo v ní méně techniky, ale více vztahů a poselství. Geniální bylo i prohození prvních trilogií, těžko říci, nakolik důležitá v tom byla otázka nedokonalosti filmových možností a triků. Bohužel pro současný a další dva díly, plánované v dvouletých cyklech, je nastavena laťka hodně vysoko. Jediné, v čem obě předchozí trojice epizod překonává, je už zmíněná velikost. Nejen stroje, ať jde o novou vražednou planetu, trosky galaktických křižníků na Jakku nebo vnitřní prostory Solovy pašerácké stanice, nýbrž i o pojetí Snokea a jeho pojem moci. Hodně se také hovoří o přesunu hlavního významu budoucího děje na ženskou postavu, což rozhodně není tak docela přesné. Rey má sice významný podíl na celém ději, ale to samé se dá říci i o Finnovi nebo legendárním Hanu Solovi. Na to doplácí snad jen Kylo Ren, jehož postava z těch hlavních je asi nejvíc nedotažená, což může působit snaha o maximální rozdvojení. Pak je tu nemalá část logických nedostatků (například intuitivní schopnost řídit cokoli, ač jste v tom nikdy neseděli), které jsou asi nejčastějším eldorádem pro znalce a zaryté příznivce, ostatně ti se na film velice ochotně sesypali a začali zásobovat sociální sítě svými poznatky.

Poněkud rozporuplné jsou herecké výkony, někdo možná bude z návratu trojice Solo, Leia Skywalker (byť se jeho účast, stejně jako další legendy Maxe von Sydowa, počítá na desítky vteřin) nadšený, někomu může ale připadat jen jako sázka na jistotu. Nové postavy vytvořily svébytnou existenci včetně místy roztomilého BB-8. Nelze pominout ani přítomnost slavných, leč skrytých herců v kostýmech C-3PO, R2-D2 či Chewbaccy, kteří se vlastně stali jedinými, kteří si zahráli ve všech sedmi epizodách. Bohužel je na celém filmu až příliš patrné, že je teprve první třetinou rozsáhlého komplexu, takže spousta věcí působí nedotaženě nebo odbytě.

(zdroj: YouTube.com)

Hodnocení je proto velice obtížné. Bude nejspíš smeteno argumentem, že je velice snadné kritizovat, ale pokud se podíváme právě s oním odstupem, kdy poněkud vyprchalo ono bezbřehé nadšení, zjistíme, že dvojice Lawernce Kasdan (ten už s Lucasem stvořil epizody V. a VI.) a Jeffrey Jakob Abrams sice odvedla snaživou, cílevědomou práci, ale místy až příliš poplatnou předchozím schématům. Vyplývá z toho jedno – technicky skvěle natočený film nepřekvapí, děj je celkem průhledný a pokud půjdete na Star Wars: Síla se probouzí kvůli bitvám, pak je hravě předčí Star Wars: Epizoda III – Pomsta Sithů. Pro nekritické fanoušky je a bude sedmá epizoda povinností, pro ostatní možná zklamáním. Nezbývá než čekat, čím nás hrdinové Nové Síly překvapí za dva roky.

STAR WARS: EPISODE VII – THE FORCE AWAKENSHrají: Daisy Ridley (Rey), John Boyega (Finn), Oscar Isaac (Poe Dameron), Adam Driver (Kylo Ren), Domhnall Gleeson (generál Hux), Harrison Ford (Han Solo), Carrie Fisher (princezna Leia), Peter Mayhew (Chewbacca), Anthony Daniels (C-3PO), Max von Sydow (Lor San Tekka), Andy Servis (Snoke), Mark Hamill (Luke Skywalker), Lupita Nyong'o (Maz Kanata).

Scénář: Lawrence Kasdan, J.J.Abrams, Michael AndrtKamera: Daniel MindelHudba: John WilliamsRežie: J.J. Abrams

USA, sci-fi, 136 min., do 13 let nevhodný, 3D verzePremiéra: 17. prosince 2015 (ČR)