RECENZE: Vrací se docela jiný Robinson Crusoe, poněkud obtížně zařaditelný

Recenze - Kdo by neznal slavné příhody nejslavnějšího trosečníka, rozmazleného synka obchodníka z Yorku, který musí léta na pustém ostrově spoléhat sám na sebe. Kniha Daniela Defoea určitě patří k těm nejčtenějším.

Pro českého čtenáře ji převyprávěl spisovatel Josef Věromír Pleva a byla to práce zajímavá i tím, že jako chlapec, nemaje dostatečný obolus, aby si knihu zakoupil, si ji celou slovo od slova přepsal do školních sešitů. V roce 1953 ji pak pro SNDK převyprávěl do podoby, kterou asi známe nejlépe.

Robinson samozřejmě dobyl i filmová plátna, v různých verzích a v podání rozličných tvůrců. Od verzí mexických, italských, francouzských až po velice vydařenou sovětskou nesoucí název Жизнь и удивительные приключения Робинзона Крузо (Život a úžasná dobrodružství Robinsona Crusoe, 1972). Ale v roli neohroženého muže toužícího po přežití se objevil i Pierce Brosnan (1997) či Aidan Quinn (1988) či Dan O'Herlihy (1953) v režii slavného Luise Buñuela. Původního děje se některé varianty držely více, jiné prakticky vůbec. K těm druhým se řadí i animovaný počin v belgicko-francouzské koprodukci.

Odtud hrozí reálné nebezpečí (zdroj: Bioscop)

Malý, blíže neurčený ostrůvek hostí několik různorodých zvířat. Nade všemi ční papoušek Mac, toužící po neznámém velkém světě. Jeho přáteli jsou tapír, lednáček, chameleon, dikobraz, mravenečník a starý špatně vidící kozel. Když se jednoho dne u ostrova objeví podivné dvounohé nešikovné stvoření, jsou zvířata přesvědčena, že jde o jejich záhubu, proto se pokouší vetřelce zahnat. Je to pochopitelně Robinson, jehož loď u ostrova ztroskotala, proto se snaží zachránit sebe i psa Aynsleye. Netuší, že kromě věci neznalých zvířat mu ještě hrozí nebezpečí od dvojice záludných koček. Přátelství s Macem, jehož překřtí na Úterý, nakonec přinese Robinsonovi nejen přízeň ostatních zvířat a možnost se na ostrově zabydlet, ale i odolat frontálnímu kočičímu útoku - řady těchto šelem se totiž hojně rozšířily.

Snímek je vlastně vyprávěním Robinsona, který se zpovídá kapitánovi pirátské lodi, která ho u ostrova "zachránila". Rozdělit ho lze do dvou základních částí - první je jeho příchod na ostrov, spřátelení s jeho obyvateli a budování svého "hnízda", jak zvířata nazývají Robinsonovo obydlí. Prakticky celou druhou část vyplní akční bitva kočičí rodiny, snažící se vrátit Robinsonovi a jeho druhům pokoření v podobě vyobcování na malý ostrůvek, kde kočka May mezitím povila dostatečné množství potomků, aby smečka byla v přesile. Je to zběsilá a dynamická akce, v níž se kolikrát divák ztrácí, protože neustále se něco rozbíjí, někdo někam padá a v konečném důsledku vše stojí v jednom plameni. Bohužel ani humor v tomto směru příliš nezabírá, zvláště když si tvůrci dovolili jeden zásadní prohřešek proti filmovým klišé. Na ten diváci velice záhy přijdou bezpečně sami.

(zdroj: Bioscop)

Bez snahy zavádět nějaké mudrování nad výchovným elementem není ve filmu určeného a priori pro děti hlavní myšlenkou šikovnost a umění přežít (na rozdíl od originálu má Robinson všechno nutné od první chvíle k dispozici díky vraku lodi), nýbrž bojové scény, v nichž se sice sem tam uplatní vtip a taktika, ale jinak jde o efektní ukázku klasické animované tvorby. I s tím nebezpečím, které už několik psychologů po podobných filmech uvedlo - děti mohou nabýt přesvědčení, že zvířata jsou stejně jako ta animovaná prostě nesmrtelná. Není to až tak planý poplach, protože ty více chápající už nejspíš nebudou pro tento film cílovou skupinou. Jednoduše řečeno, kdyby se hlavní postava filmu jmenovala jakkoli, vůbec by tím neutrpěl, paradoxně mu hodně uškodí právě spojení se jménem.

Obyvatelé ostrova (téměř) v kompletním složení (zdroj: Bioscop)

Jména těch, kteří zvířata nadabovali v originále nám příliš mnoho neřeknou s jednou výjimkou. Robinsonovi propůjčil hlas známý německý herec a komik Mattias Schweighöfer, jehož budeme moci už brzy i vidět v hraném filmu Chůvák (Der Nanny). Premiéry se diváci dočkají týden po vstupu Robinsona do kin.

Pokud bychom měli snímek Robinson Crusoe na ostrově zvířátek shrnout, nejde o dílo nijak vybočující z animované produkce. Má oslovit především děti a činí tak nekomplikovaným až primitivním způsobem - nejspíš tvůrce děsila představa, že by publikum "nudili" třeba tím, jak si Robinson většinu věcí vytvoří sám (v tomto případě dejme tomu za pomoci zvířat), vsadili na jízdu po toboganu, která má sice slušný sklon, ale žádný měkký polštářek na konci. Diskutovat o úrovni českého dabingu by bylo s ohledem na absenci originálu nefér. Bohužel se musíme smířit s tím, že stále častěji poslouží jméno jen jako návnada, příběh už se posouvá někam docela jinam. A ještě bychom mohli položit dotaz distributorovi, proč zvolil tak zbytečně popisný název. Nejenže je zbytečný, ale dítkám se bude špatně zadávat do vyhledávače...

Celkové hodnocení: 50 %

ROBINSON CRUSOE

V českém znění: Libor Bouček (Robinson), Michal Suchánek (papoušek Mac/Úterý), Jana Stryková (ledňáček Kiki), René Slováčková (tapír Rosie), Kateřina Petrová (kočka May), Rudolf Kubík (kocour Maj), Petr Pospíchal (kozel Scrubby), Zdeněk Mahdal (kapitán pirátů), Jiří Schwarz (pes Aynsley), Adéla Nováková (Epi), Martin Sobotka (chameleon Pango).

Scénář: Lee Christopher, Domonic Paris, Graham WelldonHudba: Ramin DjawadiRežie: Ben Stassen, Vincent Kesteloot

Belgie/Francie, 2016, animovaná komedie, přístupná, 2D/3DPremiéra: 18. února 2016

film Robinson Crusoe na ostrově zvířátek Libor Bouček recenze