RECENZE: Bohové Egypta aneb království a ruku princezny tomu, kdo zabije obludu

RECENZE - Chcete vidět fantasy film plný dobrodružství, napětí a kouzel? Počkejte si na jiný. Je libo pohádku o dvou bratrech, království a princeznách? Vítejte ve starověkém Egyptě.

Byl jednou jeden král, který měl dva syny, a jak už to (alespoň) v pohádkách bývá, nastal den, kdy musí jednoho z nich vybrat jako svého nástupce, a protože poctivost a láska vždy vládla světu, král se rozhodne pro toho hodného syna. Logicky druhý syn už tak hodný není a už vůbec nesouhlasí s korunovací svého bratra a tak se rozhodne zasáhnout. Zní to jako typická pohádka na dobrou noc, jen s tím rozdílem, že tvůrci se rozhodli čerpat z egyptské mytologie, a možná už to byla zásadní chyba celého filmu.

Během prvních pár minut filmu uvidíme drama jak ze Sakespearovských her, syn zabije otce, bratr se pokusí zavraždit bratra, matky, milenky i jiní přihlížející šílí a dříve fungující království se mění v chaos. Člověk by řekl, že by bohové měli mít rozum a schopnost se domluvit, ale protože by pak zbytek filmu neměl o čem být, tak veškerá tíha světa a rodinná pouta bohů padnou na bedra obyčejného smrtelníka. Tento smrtelník, prezentovaný jako podřadný zloděj, najednou přepne na režim Indiana Jonese a bezhlavě se vrhá do ďáblových osidel, aby zvedl na nohy sraženého boha a ruku v ruce vyrazili vstříc dobrodružství za záchranou nejen Egypta, ale i nebes a podsvětí.

V dávných dobách lidé věřili, že země je placatá a podle Egypťanů ji stvořil mocný bůh Re, který se den co den plahočil po obloze, řídil slunce, měsíc a zabraňoval Apopovi, zlému hadovi, který symbolizoval nerovnováhu a temnotu, aby ovládl svět. Tuto mytologii film představuje výborně, snad až na prapodivné Reovo plavidlo, které evokuje vesmírnou loď. Role boha Ra se zhostil Geoffrey Rush, kterého známe třeba jako kapitána Barbarosu z Pirátů z Karibiku, a možná právě proto se mu toto ztvárnění tak povedlo, jednoduše si jen odskočil kormidlovat jinou loď.

Obsazení bratří bohů je poněkud rozporuplné, Gerard Butler ztělesňuje zlého bratra Seta na jedničku, a jako správnému hollywoodskému záporákovi se mu podaří říct místy i něco úsměvného. Pod jeho rukama se všechno bortí, hoří nebo umírá. Bůh, který se mu postaví do cesty, je rozebrán na součástky, které posléze použije pro vylepšení své výzbroje, až se z něj nakonec stává rádoby Iron Man, navíc ze zlata. Roli hodného bratra ztvárňuje Nikolaj Coster-Waldau a svým výkonem nikoho neurazí, ale ani nenadchne. Těžko říct, jestli bylo v plánu scénáristů, aby byl mocný bůh Horus nijaký a obyčejný, ale sluší mu páska přes oko, také má moc přeměnit se v létající zlatou sochu, a co víc, má vedle sebe parťáka-člověka, který však svými ninjovskými kousky nejednou předčí samotného boha. Onoho božího spasitele si zahrál Brenton Thwaites a spíše než sázka na talent vsadili tvůrci na hezkou tvářičku.

Obsazení mužských rolí není ve výsledku tak špatné, na rozdíl od toho ženského, a protože za vším se má hledat žena, tak i tady se dočkáme love story jako z pravé pohádky. Dva bratři a jedna žena, jeden ji miluje, druhý ji chce vlastnit. Tato žena není nikdo jiný, než samotná bohyně lásky Hathor v podání Elodie Yung, avšak spíš než bohyni evokuje společnici na jednu noc. Další ženou, která celý příběh vlastně odstartovala, je životní láska již zmiňovaného pomocníka bohů Zaya, a divákům nebude moc vadit, že tři čtvrtě filmu putuje podsvětím a bude se o ní jen mluvit. Courtney Eaton, představitelka Zayi, má nezaměnitelný výraz tváře, avšak v negativním smyslu. Nemění jej totiž nikdy a za žádných okolností. Snad by jí mohlo omluvit to, že má za sebou pouze jednu větší roli v posledním Mad Maxovi. Ostatně celá spojitost Bohů Egypta s Mad Maxem je zajímavá, protože kromě některých herců mají oba filmy stejné i kaskadéry nebo asistenty režie.

Co v divákovi zanechá asi největší vizuální dojem jsou obrovští hadi, které pošle zlý Set na svého bratra. Je možná škoda, že monstra valící se písečnou pouští nebyla ve filmu využita víc, protože tyto efekty opravdu stály za to, stejně tak jako zobrazení podsvětí či právě nebe a po něm putujícího boha Ra. Trochu rušivě působil nepoměr výšky mezi bohy a lidmi, nápad udělat boha o dost většího než člověka zpočátku vypadal dobře, ve výsledku to vypadá umělé a těžce uvěřitelné. Co filmu chybělo úplně, byla výraznější hudba, která by dost dobře mohla podtrhnout některé scény a vyvolat tak v divákovi alespoň nějaký pocit vzrušení či napětí.

Bohové Egypta se rozhodně nezařadí mezi áčkové či populární „božské" filmy jako Souboj Titánů, Percy Jackson nebo Trója, ale faktem je, že pokusů o zfilmování egyptských bohů moc nenajdeme. V tomto případě zkusíme dát Hollywoodu ještě šanci, aby příště přišel s něčím lepším.

Hodnocení: 45%

Dobrodružný / FantasyUSA, 2016, 127 minutPremiéra: 25. února

Režie: Alex ProyasScénář: Matt Sazama,Burk SharplessKamera: Peter Menzies Jr.Hudba: Marco BeltramiHrají: Gerard Butler, Nikolaj Coster-Waldau, Elodie Yung, Abbey Lee, Courtney Eaton, Brenton Thwaites, Geoffrey Rush, Rufus Sewell, Chadwick Boseman, Emma Booth, Bruce Spence, Bryan Brown, Goran D. Kleut, Rachael Blake, Julian Stone, Robyn Nevin

film Bohové Egypta recenze