RECENZE – V létě se stal jasnou jedničkou filmových festivalů. V prosinci uchvátil Ameriku. Na nový rok jsme se ho konečně dočkali i my, malí zaostalí Čecháčci z konce světa. Řeč je samozřejmě o barevné muzikálové romanci od tvůrce jazzového dramatu Whiplash, v níž čarovné, byť někdy kruté, Město snů prozáří Emma Stone a Ryan Gosling.
La La Land sleduje na ploše čtyř ročních období vývoj vztahu svérázného jazzmana Sebastiana (Ryan Gosling) a aspirující herečky Mii (Emma Stone), dvou ambiciózních mladých umělců, kteří se každý svým specifickým způsobem snaží poprat s ranami, jimiž Továrna na sny denně zkouší jejich houževnatost. Romance, jíž spolu prožijí, má ale přes všechny krásné okamžiky k pohádce daleko. Přestože je film více dramatem, než (lacinou) zpěvavou idylou, je nesmírně povznášející a divákovi musí zvednout náladu – přesně jako staré muzikály, které dnes patří mezi poklady světového kalibru.
Režisér a scénárista Damien Chazelle patří v jednatřiceti letech mezi vycházející mladé hvězdy. Do všech třech svých celovečerních filmů vložil svou lásku k jazzu. Ve svém nejnovějším počinu pak přidal obdiv ke starému Hollywoodu, jemuž dominovaly hvězdy jako Ingrid Bergman, Fred Astaire, Gene Kelly, James Dean, John Wayne nebo nedávno zesnulá Debbie Reynolds. Snímek způsobem, jakým je natočený, jakým tématům se věnuje, stejně jako desítkami výrazných i nenápadných odkazů na zašlé období největší slávy Města snů (z něhož se dnes stalo Město dopravních zácp a Město rozporů mezi starým a novým, klasickým a laciným), na tyto časy láskyplně vzpomíná. Přesto se jim v ničem otrocky nepodřizuje – má odvahu zasadit děj do současnosti a věnovat se tématům, které bychom ve snímcích z této doby hledali jen marně. Největší inspirací jsou La La Landu (paradoxně francouzsko-německá) Paraplíčka ze Cherbourgu (1964), ovšem můžeme zde nalézt silnou stopu také nesmrtelné klasiky Zpívání v dešti (1952) či asi nejznámějšího romantického filmu všech dob Casablancy (1942).
Každý muzikál stojí a padá s kvalitou své hudební složky, to je fakt. S potěšením můžu říct, že zde se písně nadmíru povedly. Jistě, nejsou to filmové Vlasy nebo jakákoli broadwayská klasika typu Jesus Christ Superstar, Cats anebo West Side Story, ale buďte si jistí, že davová Another Day of Sun odtančená mezi auty na ucpané dálnici, rozverná Someone in the Crowd, antiromantická A Lovely Night, vítězná Audition, stejně jako zbytek použitých písní, zanechá dojem. A co se týče ústředního leitmotivu v podobě City of Stars – který Oscar za nejlepší píseň ani omylem nemine – ten vám bude v hlavě vyhrávat ještě několik dní po opuštění kinosálu.
Přesto zamrzí, že je La La Land muzikálem jen když se mu zachce. Ve své druhé třetině na hudební čísla prakticky zanevře. Jako by se chtěl odlišit od nemála smutných muzikálových písní a říct, že v některých životních fázích lidem do zpěvu prostě není. Odvážná strategie, která bohužel negativně ovlivňuje jinak slušně plynoucí tempo této dvouhodinové podívané. Zvlášť s přihlédnutím na zdůrazňovanou jazzovou motiviku, která v tomto případě přímo svádí ke komorní písni doprovázené pianem, případně saxofonovým sólem.
Jen a jen chválit naopak musíme choreografii muzikálových scén, které jsou kolikrát tak napěchované tancem, gesty, nádhernými lidmi v nádherných šatech a jiným pozlátkem, až hrozí, že divákovi samým přesycením explodují oči.
Celkově se může film spolehnout na svoji vizuální stránku. Tomu napomáhá stará filmová technologie Cinemascope, která byla využívána hlavně v 50. a 60. letech a její předností bylo natáčení v extrémně širokoúhlém formátu cca 2,35 : 1 (16 : 6,8). I tímto způsobem tvůrci docílili vizuálu připomínajícího staré časy. Cinemascope s sebou samozřejmě přináší natáčení na klasický 35milimetrový filmový pás, který dnes již téměř všude nahradily kamery digitální.
Oba představitelé hlavních úloh divákovi učarují. Ne nadarmo se jedná už o třetí spolupráci Ryana Goslinga a Emy Stone. Ty jsme spolu mohli vidět už v dobovce Gangster Squad – Lovci mafie a romantické fresce Bláznivá, ztracená láska. Na plátně jim to spolu sedne snad ve všech hereckých polohách – kromě již mnohokrát prokázaných dramatických kvalit předvádějí, že jsou neoprávněně opomíjeni jako komediální talenty. Zvláště Gosling disponuje zřídkavým talentem naprosto přirozeně přecházet mezi štramákem a smolařem a po loňských Správných chlapech opět rozesmává publikum na celý sál. Obě hvězdy navíc umí obstojně zpívat - a to se cení.
La La Land je zkrátka určen pro všechny, ať už vám je 20, 50 nebo 80, jste muž či žena, snílek nebo skeptik, rekreační konzument blbůstek stejně jako člen klubu náročného diváka. Nejvíce ho ovšem docení milovníci filmu jako nezaměnitelné formy umění a (budoucí herci), zkrátka ti, které na tomto řemesle nezajímá jen co, ale také jak, proč a kdy. Je jedním z těch filmů, které již od první minuty toužíte bezpodmínečně milovat a hledat na něm chybky, byť titěrné, bolí. Přesto tu jsou… některé snadno odhalitelné (poněkud táhnoucí se druhý akt), jiné jen těžko pojmenovatelné a i po jistém čase na rozmyšlenou stále neuchopitelné. Snad je to vidina možnosti, jiných lepších a procítěnějších dveří, jimiž se mohl snímek vydat.
Celkové hodnocení: 85 %.
La La Land (2016)
Hrají: Emma Stone, Ryan Gossling, J. K. Simmons, John Legend
Režie: Damien Chazelle
Scénář: Damien Chazelle
Kamera: Linus Sandgren
Hudba: Justin Hurwitz
USA / 127 minut / muzikál, komedie, drama
Související
Režisér muzikálu La La Land dostal na cestě za Oscary další cenu
Nejvíce nominací na Oscara získal La La Land. Český snímek do finále nepostoupil
film La La Land , Emma Stone (herečka) , recenze
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Ruská škola kritizovala válku na Ukrajině. Konec byl nevyhnutelný
před 2 hodinami
Teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ale ochladí
včera
Izrael po rozhodnutí Turecka hledá nové dodavatele. Zvažuje i Česko
včera
Rusko opět vyhrožuje: Odpovíme zničujícím odvetným úderem, pokud Ukrajina zaútočí na Kerčský most
včera
Hamás dostal od Izraele ultimátum: Máte týden, jinak jdeme do Rafahu
včera
Čekání na schválení vojenské pomoci americkým Kongresem mohlo způsobit vážné škody
včera
Chcete se nám mstít? ICC varoval před odvetou vůči soudu
včera
Evropa si v současné době hraje s ohněm, varuje Orbán
včera
Velmi důležité, velmi nebezpečné. Kreml zareagoval na návrhy Camerona a Macrona
včera
Rusko plánovalo útok na německém území, chtělo zničit vojenskou pomoc Ukrajině
včera
Tragická nehoda na Třebíčsku: Auto vyjelo mimo silnici, žena zemřela
včera
Putin pracuje na nejkrutější válečné zbrani Ruska, tvrdí experti. Systém promění bojiště v hořící peklo
včera
Putin má paranoidní strach, že Západ omezí moc Ruska. Moskva proto enormně zbrojí
včera
Tuleja ministrem pro vědu a výzkum nebude. Nominace se vzdal
včera
Ruská armáda dobyla na Ukrajině území o rozloze 547 kilometrů čtverečních, oznámil Šojgu
včera
Počet mrtvých výrazně vzroste, varuje WHO. Pro invazi Izraele do Rafahu má nouzový plán
včera
Turecko sdělilo podmínky, za jakých obnoví obchod s Izraelem
včera
Česko vyzývá Rusko, aby přestalo s kybernetickými útoky
včera
NATO míří k tomu, aby překročilo červené čáry na Ukrajině, varuje Maďarsko
včera
HRW: Ruská armáda popravuje ukrajinské vojáky, kteří se vzdávají
Lidskoprávní organizace Human Rights Watch (HRW) tvrdí, že ruské jednotky se dopustily mimosoudních poprav ukrajinských vojáků, kteří se vzdávali a chtěli se dostat do zajetí.
Zdroj: Libor Novák