RECENZE: Hřebejkův Rodinný přítel zahájil trilogii Zahradnictví značně rozpačitě

Rodinný přítel na nás shlíží v masivní reklamní kampani prakticky odevšad, lhostejno zda z plakátovacích ploch nebo tramvají. Proto je těžké mu uniknout a přímo vybízí, abyste se podívali, co vlastně v pohnutých válečných časech v Jaroměři prožíval.

Nelze ani přehlédnout jeden významný bod - trilogie zahradnictví je prezentována jako prequel druhdy velice slavných a oblíbených Pelíšků. Už to samo o sobě působí lákavým dojmem, leč rovněž je třeba si připomenout, že z komedie uvedené v roce 1999 se v předsunutých příbězích s nikým nesetkáme a tudíž lze toto sdělení považovat také za součást rozsáhlé marketingové kampaně. 

Blíže neurčená doba v roce 1939 nás zavádí do jaroměřského zahradnictví Miloše Pecky, kde se scházejí muži, z jejichž výrazu by mělo jít o odhodlané odbojáře. Leč zahradník Pecka budí zcela odlišné představy, jsouc plně zamilován ani ne tak do vlastního dítěte jako do kaktusů a sukulentů včetně odkazu velkého cestovatele Alberta Vojtěcha Friče. Tato scéna má asi ospravedlnit souhrnný název celé trilogie, protože drtivá většina se odehrává v prostředí, ve kterém se scházejí tři sestry (a nemá je na svědomí Anton Pavlovič Čechov). Nejdramatičtější období zažívá Vilma, které těsně před porodem dcery zatkne gestapo manžela Jindřicha, stejný osud potká Otu, manžela druhé ze sester Emy. Jindřichův přítel, doktor Jiří, zvládne nejen uchránit Vilmu před represáliemi gestapa, ale dalších šest let se snaží ze všech sil rodině vypomáhat. Zatímco o Otovi jsou určité zprávy, Jindřich se odmlčí a posléze dostane rodina nechvalně známý Totenschein, oznamující Jindřichovu smrt. Tato smutná událost paradoxně otevírá možnosti pro rozvinutí vztahu mezi Vilmou a Jiřím, který podporuje i dcera Danuška. Jenže krátce po skončení války se objevuje přeživší Jindřich...

zdroj: CinemArt

Koncepce filmu, kterou bychom mohli nazvat komorním dramatem, se důsledně vyhýbá dramatickým událostem II. světové války, které by mohly dodat příběhu jiskru, místo toho se z úvodu v roce 1939 skokem přenášíme na konec roku 1944 (další odkaz na časový údaj si tvůrci odpustili) a spíš se zaměřujeme na vnitřní život tří žen s oním "rodinným přítelem", který nejenže je schopen sehnat nesehnatelné, navíc vůbec nemá potíže s úřady, ačkoliv dvě ze tří sester by měly být pod stálým dohledem gestapa. Při absenci pohnutých událostí protektorátu Böhmen und Mähren prožíváme scény mírně humorné (i tak může vyznít běžná likvidace ilegálně přechovávané husy), konverzační (dialogy a vzpomínky) a rodinné, což je případ rozvleklé vánoční nadílky. To provázáno hudbou Voskovce a Wericha (jeden z dobových týdeníků celý film uvádí) a náladovou potemnělou atmosférou má vyvolat tísnivý válečný pocit, spíš to ale působí jako černá hodinka v období první republiky. Říká se, že někdy je tušené zlo horší, než to přítomné, ale tady nefunguje ani to skryté nebezpečí. Vyhneme se i dramatickému osvobození, najednou je všude kolem plno sovětských vojáků a relativní klid. Vše probíhá v rozvláčném poklidu, i zatýkání působí spíš decentně, navzdory pověsti gestapa jako takové. Jediným vybočením se tak může zdát fiktivní porod (bez vysvětlení, jak se z náhle prasklé plodové vody doktor a nastávající matka vylhali), což na stopáž přes dvě hodiny není zrovna mnoho.

Už tu padlo varování, že nelze srovnávat s Pelíšky, určitě to nedělejte v případě Jindřicha, onoho zázračně přeživšího pohřbeného jak úředně, tak i symbolicky v rodině. Martin Finger ho představuje setrvalým, odhodlaným, nicméně unaveným stylem, kterým jakoby pouze vypočítává svá válečná traumata. Je ale rozhodně uvěřitelnější než jeho partnerka Anna Geislerová, jejíž Vilma nemá žádný výrazný rys, kterým by dokázala upoutat. Ani její klíčící láska k Jiřímu, znásobená faktem, že je vdovou, nemá žádný výraznější projev. Trochu to připomíná ony nechvalně známé kanadské vtipy, kdy jeden čeká, že druhý něco neudělá a pak je nepříjemně překvapen, když se to stane. V tomto směru Vilma nejspíš nechce, aby sestry byly pohoršeny jejích chováním po smrti manžela, ty zase nechtějí dát najevo, že o rodícím se vztahu vědí a snad ho i podporují. Ondřej Sokol předvádí možná až příliš strohý a úsporný styl, ale rozhodně se dokázal s rolí popasovat velice slušně - určitě ho nelze vinit, že nezvládá dramatický part. Půvabně působí David Novotný v roli fanatického sběratele kaktusů a jeho scéna, kdy předvádí dětem květ, který prakticky nikdo v životě neviděl, není až tak nesmyslná, jak se může zdát, naopak je to brilantní ukázka toho, jak lidé zapálení pro nějakou věc nevnímají své okolí a ještě se diví, že nejsou chápáni. Materiálně cynická Sabina Remundová se zvláštním zaměřením na rodinný lustr se z chladného pojetí kladných postav vymyká, což jí pochopitelně dává možnost vyniknout, ale onen úspěch její postavy je spíš dán logickou odlišností od ostatních postav, mající tendenční a neměnný charakter. A tak můžeme jenom vyzdvihnout bezprostřednost dětského projevu, což je sympatický rys některých českých filmů v poslední době. Zejména Danuščin přistup ke skonu otce jako by byl vsunut do filmu ze zcela jiného příběhu.

Zahradnictví: Rodinný přítel stejně jako ostatní dvě pokračování trilogie se opírají o skutečné události. Proto může být omluvou, že některé stojaté části filmu se tak opravdu staly, je pak otázkou, zda je de facto přímý přenos s rodinné vánoční nadílky natolik atraktivní, aby se mu věnovala téměř polovina celého filmu. Navíc tu nacházíme mnoho situaci, které už doba v kinematografii patřičně prověřila; vypisovat všechna dějová klišé je zbytečné, zmiňovat se o rádoby dramatických nebo snad i bizarních pasážích, mezi něž se bude určitě řadit pobyt koně s rudoarmějcem v rodinné vile, je také nošením dříví do lesa, snad jen, že ač se podobná záležitost mohla stát, ve filmu nepůsobí ani jako náznak nebo symbolika, spíš podivně ční a nic nepřináší.

Po technické stránce je snímek ukázkou vysoké úrovně, zvláště když si uvědomíme, že Peckovo zahradnictví (kterého si užijeme opravdu poskrovnu - obrázky najdete zde) je vlastně dokonalou kulisou. Ostatně podle různých svědectví producent Viktor Tauš zajistil pro Zahradnictví velkorysý rozpočet, v poměrech českých určitě více než běžný. Z hlediska dobových kostýmů či prostředí nelze vytknout prakticky nic, o to smutnější je skutečnost, že se tuto kvalitu nepovedlo plně přenést do dějové linky. Těžko říci, zda by filmu prospělo zkrácení na obvyklou dobu kolem sta minut, ač to bude znít tvrdě, míst ze kterých by se dalo ubrat, najdeme poměrně hodně. 

Dost možná by věci vypadaly jinak, kdyby přišly všechny filmy do kin ve stejnou dobu. Druhá část Dezertér, na níž je v závěru filmu krátká upoutávka, může být mnohem akčnější a dramatičtější už s ohledem na dobu, ve které se odehrává, ale pauza téměř půlroční příliš neprospěje. Nechme se tedy překvapit, zda další části Zahradnictví budou blíže směřovat k legendárním Pelíškům.

Celkové hodnocení: 60 %

ZAHRADNICTVÍ: RODINNÝ PŘÍTEL

Hrají: Ondřej Sokol (Jiří), Klára Melíšková (Bedřiška), Anna Geislerová (Vilma), Gabriela Míčová (Ela), Martin Finger (Jindřich), Jiří Macháček (Otto), David Novotný (Miloš Pecka), Lenka Krobotová (Emílie Pecková), Sabina Remundová (Marčí), Karel Dobrý (Karel), Samuel Budiman (Karlík),  Josefína Marková (Daniela).

Scénář: Petr JarchovskýKamera: Bartek CierlicaHudba: Petr OstrouchovRežie: Jan Hřebejk

ČR, 2017, rodinné drama, 130 min., mládeži přístupnéPremiéra: 27. dubna 2017

Související

Ukázka z filmu Zahradnictví

RECENZE: Zahradnictví: Nápadník se pokouší poněkud chaoticky, ale s humorem uzavřít kruh rodinné ságy

RECENZE - Do kin přichází poslední díl filmové trilogie Zahradnictví Nápadník. Doposud jsme mohli shlédnout jeho dva předchůdce: Rodinný přítel a Dezertér. Všechny části se odehrávají na pozadí nejdramatičtějších období minulého století a časově předchází oblíbenému snímku Pelíšky. V poslední kapitole této rodinné kroniky se osudy třech rodin uzavírají. A my máme možnost sledovat, jak v pohnutých časech 50 - 60. let naši hlavní hrdinové prožívají své lásky, trápení a mezigenerační rozdíly.
Takhle se seřadili ve Veltrusech všichni přítomní, kteří zrovna nebyli před kamerou: zleva Ivan Lupták, Sabina Remundová, David Novotný, Aňa Geislerová, Gabriela Míčová, Ondřej Sokol, Filip Březina, před ním Samuel Budiman, Klára Melíšková, Viktor Tauš, Petr Jarchovský a zcela vpravo režisér Jan Hřebejk

OBRAZEM: Trilogie Zahradnictví se ve Veltrusech přehoupla do druhé poloviny

Veltrusy - V těsném sousedství zámku Veltrusy proběhla v odpoledních hodinách v úterý (23. 8. 2016) tisková konference za přítomnosti nemalého množství herců, které uvidíme v trilogii Zahradnictví. Pod názvy Rodinný přítel, Dezertér a Nápadník se seznámíme během příštího roku s osudy tří rodin. Jak už název napovídá, i zahradnictví v nich budou hrát svou roli. Ve Veltrusech proto vyrostlo Zahradnictví Miloše Pecky - a kdo náhodou procházel kolem tohoto vývěsního štítu a byl znalý místního prostředí, byl asi překvapen zcela novou funkcionalistickou budovou. Jak by ne, když tu vyrostla díky zručnosti filmařů a po dotočení scén zase zmizí. Snímek má v tuto chvíli za sebou 40 natáčecích dnů (35 interiérových) a další čtyři desítky na herce ještě čekají. Bohužel na ne číhá i nebezpečí, což dokazuje případ Martina Fingera, který si dva dny před tiskovkou přetrhl kolenní vaz a štáb tak na něj bude muset čekat. I přes takové patálie by mělo natáčení skončit do prosince letošního roku, pak už se diváci mohou těšit do kina, kde se první díl trilogie objeví 27. dubna 2017.

Více souvisejících

film Zahradnictví Aňa Geislerová Ondřej Sokol Jan Hřebejk recenze

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

HC Škoda Plzeň, ilustrační fotografie.

Na extraligovou scénu se vrací bývalý reprezentační kouč. Plzeň nově přebírá Jandač

Sezóna extraligy 2023/24 sice skončila teprve před nedávnem, ale už teď se kluby chystají na sezónu novou, tedy na sezónu 2024/25. A to nejen změnami v hráčských kádrech, ale i novými jmény na lavičce. Takový případ se nyní naskytl v extraligové Plzni, která pro nadcházející sezónu povolala do svých služeb bývalého reprezentačního trenéra Josefa Jandače. Ten se tak po pauze vrací zpátky na extraligovou scénu. Na západě Čech mu při tom budou pomáhat v roli asistentů Jiří Veber a Václav Pletka.

včera

Dva členové ochranky měli atentát ukrajinského prezidenta do detailů naplánovaný.

Nejen Zelenského měli zabít. Toto je plán členů ochranky

Podle prohlášení ukrajinské tajné služby SBU byl zmařen pokus o atentát na prezidenta Ukrajiny Volodymyra Zelenského. Mezi zadrženými by měli být dva členové jeho vlastní ochranky. Údajně měla být v plánu i likvidace politických a vojenských špiček Ukrajiny.

včera

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Rulík a spol. nemůžou počítat s Hertlem. Vedení Vegas českého útočníka na domácí MS nepustí

V úterý se česká hokejová reprezentace sešla na ledě O2 Areny, aby zde absolvovala svůj trénink před blížícím se domácím světovým šampionátem, který začne už v pátek. Ještě před začátkem tohoto tréninku generální manažer národního týmu Petr Nedvěd novinářům sdělil, že se bude realizační tým v čele s koučem Radimem Rulíkem muset obejít na domácím MS bez jedné z českých hvězd v NHL, útočníka Tomáše Hertla. Vedení jeho klubu Las Vegas ho totiž do Prahy nepustí.

Aktualizováno včera

Izraelská armáda

Izrael nadále operuje v okolí Rafáhu. Pozastavení pomoci z USA popírá

Izraelská armáda pokračuje v pozemní operaci do Rafáhu, kterou zahájila v tomto týdnu. Už v úterý potvrdila obsazení přechodu na hranici s Egyptem. Do obydlených čtvrtí města zatím nepostupuje. Armádní mluvčí zároveň bagatelizoval nepotvrzenou informaci, že USA pozastavily dodávku některých zbraní kvůli nynější ofenzivě. 

včera

Susan Bucknerová (vpravo) ve snímku Pomáda (1978).

Zemřela hvězda filmu Pomáda, Susan Bucknerová

Do světa hollywoodských snímků a hereckých svět zasáhla velmi smutná zpráva. Herečka Susan Bucknerová, známá především díky své roli roztleskávačky Patty Simcox ve slavném muzikálovém snímku "Pomáda!", nás opustila ve věku 72 let.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Policie upřesnila informace o případu v Plzni. Ženu se podařilo zachránit

Policie ještě v úterý upřesnila informaci o násilném trestném činu v centru Plzně. Strážci zákona původně uvedli, že napadená žena nepřežila. Záchranářům se ji ale nakonec podařilo zachránit. Žena byla hospitalizována v nemocnici. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy