RECENZE: Vykleštit a nabalíčkovat. Kingovu královskou fantasy Temná věž sráží nedostatek invence

RECENZE – Přes deset let nám Hollywood sliboval adaptaci westernově laděné fantasy série. Po nekonečných obstrukcích, změnách konceptu, režisérů i obsazení, jsme se konečně dočkali.

Obsáhnout multidimenzionální (a ke všemu ještě intermediální) svět Temné věže v jediném odstavci je nejspíše nadlidský úkol, ale proč se o to alespoň nepokusit? Současně se vznikem vesmíru vyrostla v jeho středu také Věž, která nás chrání před zlem za jeho hranicemi. Zatímco služebníci Karmínového krále se ji snaží srovnat se zemí, Pistolníci stavbu chrání. Mezi tyto dvě strany, ve filmu reprezentované Mužem v černém (Matthew McConaughey) a Rolandem Deschainem (Idris Elba), se připlete jedenáctiletý Newyorčan Jake (Tom Taylor), v jehož moci je navždy změnit poměr sil.

Jak už čtenáři této recenze z titulku došlo, na Temné věži není moc co chválit. Přesto by se pár věcí našlo. Za pozornost rozhodně stojí casting. Tomu jak jinak vládne charismatem překypující McConaughey, který sice úplně neopouští svoji poslední roky budovanou škatulku sympatického mumlajícího všeuměla, rozhodně k ní ale přidává nový ďábelštější odstín a v každé scéně ukazuje, jak si svého maniakálního černokněžníka / rockovou hvězdu užívá plnými doušky.

Podobně sympatický je také klaďas Idrise Elby. Některým fanouškům jistě bude vadit, že jejich oblíbeného hrdinu hraje černoch, v podání britského frajera, kterého by nemalá část světa ráda viděla jako nového Jamese Bonda, ale Roland díky koktejlu drsňáctví, nejistoty a humoru alespoň na elementární úrovni funguje (fungoval by víc, kdyby dostal do vínku také slušný scénář). Také Tom Taylor ve své prvním celovečerní roli zaujme a jeho Jakea mu divák snadno uvěří.

Temná věž se může pochlubit také vypiplanou technickou stránkou. Design kostýmů, cizích světů, věže, …, stejně jako použité triky, vše ukazuje, že si produkční tým dal s výrobou snímku dost práce. Mix westernu, New Yorku, magie a sci-fi přitom hýří nápady, aniž by působil nějak přehnaně. Až na pár scén přitom nemluvíme o žádné přeexponované opulentní akci, při níž vám bulvy vyskočí ušima. Kdepak, tento žánrový chameleon zůstává v rámci možností překvapivě civilním.

Kde ovšem nápady končí, začíná příběh. Kingova předloha, mnohými fanoušky a kritiky označovaná za geniální, je pro potřeby filmu údajně (bohužel jsem zatím neměl to potěšení se do příběhů o Pistolníkovi začíst) těžce okleštěna o všechny nuance, morální dilemata a žánrové hry. Sám nemůžu tvrdit, kolik se z originálu vytratilo, na adaptaci je ale její prachobyčejná povrchnost rozhodně znát.

Suchý a neživotný souboj dobra a zla mezi jednodimenzionálními a ještě k tomu nezajímavými postavami působí napůl jako kalkul, napůl jako umělecká bezmoc a těžko říct, jestli neschopnost tvůrců uchopit látku zapříčinila přepisování scénáře (v titulcích najdete jména hned čtyř scénáristů, což nikdy není dobré znamení), nebo zda studio rozkázalo, že Temná věž má být snadno přístupná pro všechny (a tedy zajímavá pro nikoho).

Podle toho, co od dítka dánského režiséra Nikolaje Arcela očekáváte, případně dle vašeho vztahu k předloze, se váš názor pravděpodobně přikloní buď k názoru „nenadchne, ale ani neurazí“, případně „zklame a ještě k tomu neodpustitelně pohorší“.

Víc než cokoli jiného Temná věž připomíná celovečerní pilot k plánovanému seriálu… seriálu, kterého se dost možná nikdy nedočkáme, protože s tím, jakého diváckého (ne)úspěchu se jí ve světě dostalo, tato Dolarová věž babylonská jen s obtížemi přeroste do černých čísel.

The Dark Tower (2017)

Hrají: Idris Elba, Matthew McConaughey, Tom Taylor, Claudia Kim, Fran Kranz, Abbey Lee, Jackie Earle Haley  a další

Režie: Nikolaj Arcel