RECENZE: Hora mezi námi změří síly dvou náhodných cizinců v souboji s pustinou

RECENZE – Nejnovější přírůstek „survival žánru“, v němž dvojice fešných hollywoodských superstar ztroskotá v zasněžených vrcholcích překrásných hor, potvrzuje pravidlo známé již z dob Titanicu: NIKDY nenastupujte s Kate Winsletovou do stejného dopravního prostředku.

Neurochirurg Ben (Idris Elba) spěchá do Baltimoru, kde má provést důležitou operaci. Fotografka Alex (Kate Winsletová) pro změnu za žádnou cenu nehodlá zmeškat vlastní svatbu. Když je jejich let z důvodu blížící se bouře zrušen, obrátí se tito dva naprosto cizí lidé na soukromého pilota Waltera (Beau Bridges), aby s nimi běsnící živel obletěl a dostal je včas k jejich povinnostem. Náhoda (a mrtvice) tomu ale chtěla jinak a Ben s Alex jsou z oblohy smeteni do těch nejhorších možných životních podmínek.

Hora mezi námi prozkoumává myšlenku vzájemného sblížení dvou cizinců v extrémním prostředí, kdy se Alex a Ben musí spoléhat jen a pouze jeden na druhého, nehledě na rozdílnost jejich povah a životních filozofií. Sami by totiž nepochybně zemřeli, ať už na následky zranění, prochladnutí, hladu, neznalosti nebo neopatrnosti (více méně v tomto pořadí). V tomto ohledu film odvádí velmi zdařilou práci.

Půl úspěchu v přesvědčení diváka k tomu, aby hlavním hrdinům přál jen to nejlepší, je samozřejmě skvělý casting. Zatímco poslední roky v tomto ohledu jasně ukazují, že se sympatickým britským pětačtyřicátníkem Idrisem Elbou nemůžete sáhnout vedle, zář Kate Winsletové od její oscarové sezóny 2008 jakoby postupně upadala. Je proto skutečně příjemné vidět ji po delší době opět v hlavní roli. Ani jeden z obou protagonistů se tu sice nesápe po žádných hereckých oceněních, divákovu pozornost a přízeň si tito dva ale rozhodně dokáží udržet.

Dojmy, které ve vás snímek zanechá, se pak přímo odvíjí od toho, co od svého příběhu ztroskotanců očekáváte a požadujete. Přes všechny zlomeniny a modřiny hyzdící obě výstavní tvářičky totiž musíte počítat s tím, že Hora mezi námi pojala boj o přežití hezky po hollywoodsku. Nejenže jsou oba hlavní hrdinové výstavními příklady hodných, poctivých, schopných a světaznalých lidí s oním přesně definovaným počtem charakterových vad, který je tak sympaticky polidšťuje, ale ani omylem jim neukrádá nic z jejich svatozáří nebo schopností přežít v divočině bez zjevných zkušeností, na dokonalosti neztrácí ani jejich zevnějšek:

Benovy perfektně střižené husté vousy za měsíc ne a ne vybujet do podoby zarostlé džungle. Podobně si jeho masitá muskulatura i po týdnech hladovění stále drží svůj perfektní tvar. O dokonale hladkém podpaždí Alex radši ani netřeba nic víc říkat. Realismus zde prostě a jednoduše ustupuje líbivosti.

Na divákovu emocionální strunu dost výrazně hraje také hudební doprovod zkušeného Ramina Djawadiho, dvorního skladatele seriálu Hra o trůny. Jeho tklivé tóny fungují i tam, kde skutečné pocity vyvolávané děním na plátně tak úplně nefungují… což sice můžeme označit za podvod na divákovi, zároveň to ale znamená, že jeho soundtrack nepochybně dokáže fungovat i jako samostatná jednotka.

Kapitolou samou pro sebe pak je závěrečný akt filmu, který se věnuje dříve vcelku opomíjené, ale poslední dobou velmi oblíbené součásti podobných příběhů. A naštěstí se s ní vypořádává vcelku důstojně, byť opět hodně líbivě. Samotný závěr pak diváky nejspíše rozdělí do dvou skupin, za sebe pak můžu říct, že mě spíš zklamal, než vyloženě naštval.

Na závěr nelze opomenout drsnou krásu amerických velehor a jejich všudypřítomnou bílou nemilosrdnost. Tu se filmařům podařilo zachytit velmi dobře a Hora mezi námi se tak řadí k dalším v panenské přírodě se odehrávajícím filmům, které stojí za to vidět na velkém plátně. Snímek tak v podstatě mnohem lépe uspěl v jednom z mála ohledů, které srážejí jinak výbornou obdobně zasněženou kriminálku Wind River, jež měla premiéru minulý týden.

Úpatí Hory mezi námi nesahá do bůhvíjak hluboké rokle, o prvoplánové povrchnosti ale také nemůže být řeč. Vzhledem k tomu, že se snímek vzdává jakékoli ambice stát se psychologickou studií či příručkou pro přežití, mu alespoň nemůžeme upřít upřímnost, s jakou se snaží kvalitně pobavit mainstreamového diváka, který se přišel podívat na sblížení dvou dokonalých exemplářů lidské rasy a jejich roztomilého a za všech okolností rozverného hafana.

Objektivně asi 60 - 75 %, za mě osobně: 65 %.

Mountain Between Us (2017)

Hrají: Kate Winslet, Idris Elba, Dermot Mulroney, Beau Bridges